Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: R-däck

  1. #1
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422

    R-däck

    Vet inte ännu hur det står till med banåkat här på Coopersweden.
    Har sett att ni kört slalom vid något tillfälle. Kanske kan en r-däckstråd vara av intresse? Lista gärna däck ni testat på Mini el andra bilar.
    Erfarenheter av olika däck vid inspirerad körning helt enkelt.

    MS//

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Kan börja själv med att jag på min andra bil kör Michelin pilot sport cup
    r-däck som jag är mkt nöjd med. Dock väldigt dåligt mönsterdjup från början.
    Och de vill ha ganska extrema hjulvinklar för att slitas jämnt.
    Detta är iof en bil som skiljer sig en del från Mini i konstruktionen.

    MS//

  3. #3
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Pirelli Zero Corsa (BMW Z4):
    Höll länge och funkade riktigt bra på bana, tysta på gata, och bra i regn (upp till 100 km/h).
    Ytterkanten slets dock ned väldigt snabbt (mjuk stomme).
    225/40/18 och 255/35/18.

    Dunlop Direzza Mjuka (MINI GP):
    Riktigt bra grepp på bana, bra i regn (upp till 100 km/h), men högljudda på gata, och slets ut efter ett besök på Emmaboda SS.
    Medium rekommenderas i stället (håller längre).
    215/45/17.

    Kumho Ecsta V700 Medium (MINI GP):
    Riktigt bra grepp, sämre i regn, men tysta på gata.
    Mittenpartiets däckmönster är dock mer "for show" - försvinner snabbt.
    215/45/17.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Hobbe, kör du med standard cambervinklar ? Behöver Minin mer negativ
    camber fram än original eller funkar det bra som det är ?

    Har förstått att soft,medium och hard inte är helt jämförbart olika däck
    emellan. Men Dirreza är alltså för mjuka.

    Funderar på Yokohama A032 soft till Minin. Några erfarenheter?
    Kumho V70 lär ju vara riktigt bra men finns inte i den dim. jag tänkt.

    MS//

  5. #5
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Jag kör med den camber som mina camberplattor max tillåter fram -2,5(toe-out). Mer önskar jag inte heller pga slitaget på däcken.
    Bak har jag ca -2,1 (toe-in).

    Dunlop Direzza finns i mjuk, medium, och hård.
    Mjuk är riktigt mjuk (bra grepp men snabbt slitage).
    Medium däremot verkar inte alls slitas lika snabbt.

    Jag kommer att köpa nya Kumho igen (215/45/17) inför premiären.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Har din ställbara camberplattor från fabrik eller har du skaffat i efterhand ?
    Har du sett några där man fortfarande kommer åt att justera dämparen ?

    Ska köra 16" och helst 205-50/16 Fabrikat ännu oklart..

    MS//

  7. #7
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Eibach camberplattor från Lohen (via Robban).
    Begränsat till -2,5 grader pga att plåten kring hålet på tornet hindrar mer.
    Går att fila ned, men jag tycker -2,5 räcker.
    Möjligen nya från KW på gång om jag köper KW:s variant 3 chassi till GP:n.
    På mina ställbara chassi som jag har haft justeras dämparen undertill.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  8. #8
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    OT kan tyckas men det hänger ju ihop , däck o hjulvinklar .
    Är stötdämparkolvstångsänden (hyfsat långt ord)inte åtkomlig uppifrån
    på dessa Eibach ?

    MS//

  9. #9
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Ser ut så här:


    http://www.understeer.com/images/store/uuc_camber.jpg

    Det går inte att skruva mycket uppifrån.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  10. #10
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Du vill säkert ha något liknande dessa:


    http://www.jscspeed.com/part_picture...o_658_420A.jpg
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Ser ut så här:


    http://www.understeer.com/images/store/uuc_camber.jpg

    Det går inte att skruva mycket uppifrån.
    Finns iof ett litet hål i mitten på stora plattan..
    Påverkas castern ihop med cambern på dessa ?

    De blå ser fina ut men där har du ingen casterjustering , kanske jag iof
    inte heller behöver. Mindre saker att skruva bort sig på .

    Ska ut och mäta på mina Millway topplagringar , ser ju snarlika ut.
    Har du pratat Mini med Samuel ? Kanske får tipsa honom om denna
    nya kundgrupp med Fwd -Bmw.

    MS//

  12. #12
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Jag har pratat med Samuel tidigare, men det är ju lite väl dyrt att fixa något om man är ensam MINI-kund
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  13. #13
    MINI-galning fj0s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Förnamn
    Mario
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    906
    Toyo R888 någon? Funderade på såna till min när jag ägde den. Advan A048 har jag hört mycket gott om men dom kostar bra mycket också. Michelin Pilot Sport Cup är trevliga också, så länge det inte är blött som jag förstått det, men dom finns väl inte i minins dimensioner?


    MCS '03 JB/B - Black, LOUD and loow!

    Alta CAI | 3" Custom cat-back | Checkered Roof | H&R Coilovers | 20% Tint all-around | Hawk HPS Pads
    Alta 15% | Rota Sub Zero 18x7.5"(ET45) Royal Gunmetal | Alpine CDA-9853R & KCA-420i | iPod 60GB
    "Bodykit", grill and headlight rings painted bodycolor | Debadged | Tinted Rearlights and front indicators

    Såld.

  14. #14
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av fj0 Visa inlägg
    Toyo R888 någon? Funderade på såna till min när jag ägde den. Advan A048 har jag hört mycket gott om men dom kostar bra mycket också. Michelin Pilot Sport Cup är trevliga också, så länge det inte är blött som jag förstått det, men dom finns väl inte i minins dimensioner?
    R888 lär vara bra , finns dock inte i 205 50/16 (som jag vill ha ). inväntar pris på Yoko A032R och 048. Men mest pang för pengen verkar Kumho V70a vara om man lyssnar på andra. Även där lite glest med bra dimensioner.
    Ska kolla Michelins olika dim. 205 50/16 finns ej. Lite svårt att få fatt på
    dessa om man inte är medlem i Porscheklubben eller har rätt kontakter.

    MS//

  15. #15
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Mycket riktigt finns inte Michelin i Mini-dimensioner. De närmaste skulle väl vara 205 55/16 el. 225 45/17 men de är väl lite för stora.

    MS//

  16. #16
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg

    Kumho Ecsta V700 Medium (MINI GP):
    Riktigt bra grepp, sämre i regn, men tysta på gata.
    Mittenpartiets däckmönster är dock mer "for show" - försvinner snabbt.
    215/45/17.

    Går dessa fritt i hjulhusen i alla lägen ? Vad har du för ET på fälgarna ?
    45 ? Stämmer det att r-däck generellt är bredare än samma dim. gatdäck ?

    MS//

  17. #17
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Om jag inte toksänker bilen så är det inget problem med skrap.
    Ca 30mm sänkning bak blev för mycket så originalfjädrar bak sitter nu på igen.

    Du och jag har ju samma fälgar (nästan) så det borde vara liknande ET.

    Bredden varierar från fabrikat till fabrikat oavsett vad som har angivits.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  18. #18
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Min bil får väl anses som toksänkt Antagligen har du oxå ET45..
    Flera anser att r-däck är ngt bredare än std däck , kan ju vara bra att
    tänka på när man ligger på gränsen.
    Nu tänkbara alternativ är Trampio R1R 205-50/16 el. 888 195-50/16.

    MS//

  19. #19
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    [QUOTE=Hobbe;4723

    Bredden varierar från fabrikat till fabrikat oavsett vad som har angivits.[/QUOTE]

    Varierar var ordet sa Bull...
    Skiljer 20 mm på två olika 215 däck jag har i garaget. Kuhmo är bredast!

    MS//

  20. #20
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    422
    Toyo Trampio R1R verkar ha utgått och har dessutom inte fått så bra kritik.
    Aktuella i dagsläget är Kuhmo V70A i 205-45/16 eller Toyo R888 i 195-50/16.
    Hårda fram och medium bak verkar vara ett gällande råd för FWD. Nackdelen
    är ju att man inte kan skifta.

    MS//

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Däck däck och mera däck !
    Av Ashra i forum Teknik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 07:50
  2. DÄCK
    Av powernap i forum Teknik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 08:59
  3. Däck?
    Av Frejkan i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 20:46
  4. Däck
    Av powernap i forum Teknik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 20:37
  5. På tal om däck !
    Av lib i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •