Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Botan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Exclamation Behöver råd om en gammal jcw mini här på forumet.

    Hej Kära mini vänner, hoppas att jag snart blir en av er då jag funderar på att slå till på en Mini Cooper Jcw - 03. Surfade runt här på Forumet i ca 3 timmar och läste i princip alla inlägg då jag ville ha lite mer kunskap om bilen (har tidigare bara kört bmw).

    Bilen som jag funderar på att köpa verkar visst vara lite av en "kändis" här på forumet och tror nog några av er känner till den, det är Jocke Ö ("mini galningen" från Enebyberg och Mikael "millo" från falkenbergs gamla mini, den silvriga med svart tak, aero kitet, diffbroms från quafie, coilovers, oz racing, wilwood bromsar och massa annat gott

    Den har gått 8700 mil idag och vad jag förstått så har ialf Jocke men säker Mikael också piskat den ordentligt på bana, så frågan lyder i princip vågar man slå till på bilen eller kommer den att rasa inom en snar framtid ? Självklart så verkar det som entusiaster som ägt bilen och tagit hand om den bra men ngn som har erfarenhet av en works motor som gått 9000 mil och åkt mkt bana, hur klarar den sig idag? säkert köp? Är tacksam för alla möjliga svar !! tack på förhand mvh Bosse

  2. #2
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Jo, den bilen har pressats emellanåt på Sveriges banor.
    Det gäller ett antal andra MINI:sar här på forumet, bla min, och är bilen välservad så finns det inget än så länge som tyder på att MINI:sarna inte tål detta nöje.

    Kolla allmänt skick och servicebok.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  3. #3
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Tillägg:

    Vill du ha en MINI för utställning och "Concurs d'Elegance" så ska du inte köpa detta ex.
    Vill du ha en MINI som du kan ha kul på Sveriges banor med så verkar den ordentligt förberedd för detta.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  4. #4
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Helt rätt som måns skriver....

    Hade nöjet att köra mot detta exemplar på gelleråsen för några år sedan (i min gamla mini) och den var välbehållen då, och är den det fortfarande så ser jag ingen större risk.
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  5. #5
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Jag hade hellre valt en välskött bil som har varit körd på bana än en som är sämre skött och bara gatkörd.

    Jag vågar nog påstå att bilar som får smaka bana lite då och då blir servade oftare. Jag själv går igenom bilen efter varje banträff och håller stenkoll på att oljan är i bra skick. En banträff då och då sliter inte nämnvärt på det mekaniska, det är inte så många mil vi pratar om.

    Det som slits är bromsar och bussningar i hjulupphängningen. Detta ser jag som normala slitdelar och bör ändå bytas ut regelbundet.

    Ifall bilen är välskött i allmänhet hade jag inte varit orolig!

  6. #6
    MINI-galning Tryggves avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Steninge
    Län
    Halland
    Inlägg
    117
    Det är väl snarare nyttigt att den blivit urblåst ordentligt med tanke på det man hör om igensotade motorer...

    Välservad och välskött bil då är bankörning inget problem.
    /Johan Tryggvesson

    *Såld* Mini Cooper S w JCW kit "Schmutz Weiss" -10 *Såld*

    Övrigt innehav: BMW M2 -18, Alpina B6 3.5 -89, BMW 325i -88, BMW 335is -89, BMW 323i -79

  7. #7
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Iom att det är en banbil, kolla hur fjäderbenstornen ser ut, har de sjukit in eller ej?
    Mitt vänstra gjorde det, bilen blev cirka 2cm lägre på den sidan. Inte svårt att fixa dock, bara montera stödplattor i och ovanpå.

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Botan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tusen tack för alla svar, var inte ute efter en mini egentligen utan ville köpa en kombi med dragkrok och en fin snål diesel motor, men hade oturen att låna polarens works en dag när jag skulle åka till ICA och handla då min bil va på verkstad. Ångrar än idag att jag provkörde bilen, är helt och hållet såld !! Har haft för mig att körglädje går hand i hand med bakhjulsdrift men det va riktigt roligt att köra. Har aldrig varit troende eller religiös men vid 7000 varv känns himlen nära

    Då kanske jag slår till på bilen ialf efter era kommentarer här så hoppas jag att vi synes i framtiden på ev banträffar mm. Tack igen för hjälpen.

  9. #9
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av thegunners Visa inlägg
    ... Har aldrig varit troende eller religiös men vid 7000 varv känns himlen nära

    Då kanske jag slår till på bilen ialf efter era kommentarer här så hoppas jag att vi synes i framtiden på ev banträffar mm. Tack igen för hjälpen.
    Välkommen...
    Vi ses snart...
    /Dan
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  10. #10
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Botan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack så mkt, har som sagt bara kört en vanlig works, så ska blin intressant att se vad den här bilen går för som har all möjlig lull lull i racing väg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Behöver råd om köp av Mini Cooper cab
    Av HåkanN i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 17:37
  2. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 17:28
  3. Funderar på att köpa gammal Mini.
    Av AndyKidden i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 05:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •