Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    MINI-galning fireons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Filip
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    182

    Question Byta till Aero grill på en R50

    Någon som har bytt den nedre grillen till den svarat aerogrillen på en cooper r50 någon gång? hur gick ni tillväga och har ni några tips?
    -Filip #132
    Mini Cooper PS/AB 2003, Kia Ceed 1,6 CRD Ex 2008, Mercedes C Sportcoupe 180 Kompressor 2007Här är bilens tråd!

    Några av bilarna man kört: Nissan GTR -09 | Corvette Z06 -08 | Corvette C6 -09 | Porsche Boxter -03 | Honda NSX 380hk banmod -99 | Mercedes E55 AMG -06 | Mercedes C32 AMG -00 | Mercedes CL600 -02 | Mercedes SLK320 -06 | Mercedes SL500 -04 | Hummer H2 -09 | Hummer H3 -08 | Mitsubishi EVO VIII | Jaguar XJR -98 | Ford Mustang -05 |

  2. #2
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Detta kan ge dig lite hjälp.
    http://picasaweb.google.com/OutMotor...illConversion#

    Att montera bort fronten är lätt.
    Två gråa bultar på var sida kylaren.
    En skruv i varje hjulhus. Vrid ratten åt ett håll i taget så kommer du åt lättare.
    c:a 5 skruvar inunder frontläppen.
    Sen är det bara att hänga av men tänk på att dimljus mm skall kopplas ur. Annars rycker du av kablarna.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  3. #3
    MINI-galning fireons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Filip
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    182
    jag hittade också den sidan, hjälpte en hel del! nu är det monterat iaf, var lite meck med den nedre delen. monterade aldrig av stötfångaren utan klickade loss den nedre grillen med hjälp av en skruvmejsel inrullad i tejp så att det inte skulle skada lacken, gick jättebra. använde sådant svart plastlim som härdar när jag satte fast den. var ju en del modifiering av tjockleken på den också, men det fixade man med en slip och en sticksåg
    -Filip #132
    Mini Cooper PS/AB 2003, Kia Ceed 1,6 CRD Ex 2008, Mercedes C Sportcoupe 180 Kompressor 2007Här är bilens tråd!

    Några av bilarna man kört: Nissan GTR -09 | Corvette Z06 -08 | Corvette C6 -09 | Porsche Boxter -03 | Honda NSX 380hk banmod -99 | Mercedes E55 AMG -06 | Mercedes C32 AMG -00 | Mercedes CL600 -02 | Mercedes SLK320 -06 | Mercedes SL500 -04 | Hummer H2 -09 | Hummer H3 -08 | Mitsubishi EVO VIII | Jaguar XJR -98 | Ford Mustang -05 |

  4. #4
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Perfekt! Precis så som jag gjorde fast jag hade av fronten. Bilder?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  5. #5
    MINI-galning NickeNorrlännings avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Niklas
    Ort
    Kungsbacka
    Län
    Halland
    Inlägg
    155

    Aerogrill

    Tjohoo! Jag har monterat övre halvan idag. Imorgon får det bli Cooper S sidokjolar + nedre halvan.

    Så det så!
    NickeNorrlänning
    Mini Cooper Works GP R53
    Mini One 2005 - Såld
    Mini Clubman D - Såld
    Mini One 2006 - Såld
    Mini Cooper S 2006 - Såld
    Mini One 2007 - Såld

  6. #6
    MINI-galning fireons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Filip
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av NickeNorrlänning Visa inlägg
    Tjohoo! Jag har monterat övre halvan idag. Imorgon får det bli Cooper S sidokjolar + nedre halvan.
    hur monterade du nedre grillen när du gjorde det?

    jag har varit lite långsam med bilder...kommer snart förhoppningsvis
    -Filip #132
    Mini Cooper PS/AB 2003, Kia Ceed 1,6 CRD Ex 2008, Mercedes C Sportcoupe 180 Kompressor 2007Här är bilens tråd!

    Några av bilarna man kört: Nissan GTR -09 | Corvette Z06 -08 | Corvette C6 -09 | Porsche Boxter -03 | Honda NSX 380hk banmod -99 | Mercedes E55 AMG -06 | Mercedes C32 AMG -00 | Mercedes CL600 -02 | Mercedes SLK320 -06 | Mercedes SL500 -04 | Hummer H2 -09 | Hummer H3 -08 | Mitsubishi EVO VIII | Jaguar XJR -98 | Ford Mustang -05 |

  7. #7
    MINI-entusiast Rydes avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Ryde
    Ort
    Hägersten
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    95
    Kan säga såhär... hade jag gjort om samma manöver en gång till, så hade jag bara dremlat ner kanten på undre grillen och limmat fast den. Helt onödigt att göra hål i bumpern.
    Its just an ordenary rabbit! /holy grael

  8. #8
    MINI-galning fireons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Filip
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Ryde Visa inlägg
    Kan säga såhär... hade jag gjort om samma manöver en gång till, så hade jag bara dremlat ner kanten på undre grillen och limmat fast den. Helt onödigt att göra hål i bumpern.
    Ja då gjorde man ju rätt i alla fall
    -Filip #132
    Mini Cooper PS/AB 2003, Kia Ceed 1,6 CRD Ex 2008, Mercedes C Sportcoupe 180 Kompressor 2007Här är bilens tråd!

    Några av bilarna man kört: Nissan GTR -09 | Corvette Z06 -08 | Corvette C6 -09 | Porsche Boxter -03 | Honda NSX 380hk banmod -99 | Mercedes E55 AMG -06 | Mercedes C32 AMG -00 | Mercedes CL600 -02 | Mercedes SLK320 -06 | Mercedes SL500 -04 | Hummer H2 -09 | Hummer H3 -08 | Mitsubishi EVO VIII | Jaguar XJR -98 | Ford Mustang -05 |

  9. #9
    MINI-galning NickeNorrlännings avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Niklas
    Ort
    Kungsbacka
    Län
    Halland
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av fireon Visa inlägg
    hur monterade du nedre grillen när du gjorde det?

    jag har varit lite långsam med bilder...kommer snart förhoppningsvis
    Använde rondell för att få den i flush. Borrade nya slitsar i plasten så det gick att snäppa fast den. La också på lite lim på snäpp-fästena för säkerhets skull.

    Så det så!
    NickeNorrlänning
    Mini Cooper Works GP R53
    Mini One 2005 - Såld
    Mini Clubman D - Såld
    Mini One 2006 - Såld
    Mini Cooper S 2006 - Såld
    Mini One 2007 - Såld

  10. #10
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av NickeNorrlänning Visa inlägg
    Använde rondell för att få den i flush. Borrade nya slitsar i plasten så det gick att snäppa fast den. La också på lite lim på snäpp-fästena för säkerhets skull.
    Slipande/kapande/borrande... Endast i nya grillen? Eller även modifieringar i fronten på bilen för att få undre grilledelen att passa?

    Det låter som att du aldrig behövde montera loss undre fronten för att montera den?

    Behövde du monterat loss karross eller annat för att få loss den ursprungliga grillen?

    (Läste något om att Ace hade monterat loss en hel del av fronten för att byta undre grillen)

    Jag antar att det är samma för R50 och R53.. Någon som kan bekräfta det?

    /M v h, JockeO - Funderar...
    Senast redigerat av JockeO den 2009-07-11 klockan 09:18.

  11. #11
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Man kan ta bort nedre kofångaren för att underlätta monteringen av nedre aerogrillen.
    Annonsansvarig
    FD: MINI Cooper S Works

  12. #12
    MINI-galning NickeNorrlännings avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Niklas
    Ort
    Kungsbacka
    Län
    Halland
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av JockeO Visa inlägg
    Slipande/kapande/borrande... Endast i nya grillen? Eller även modifieringar i fronten på bilen för att få undre grilledelen att passa?

    Det låter som att du aldrig behövde montera loss undre fronten för att montera den?

    Behövde du monterat loss karross eller annat för att få loss den ursprungliga grillen?

    (Läste något om att Ace hade monterat loss en hel del av fronten för att byta undre grillen)

    Jag antar att det är samma för R50 och R53.. Någon som kan bekräfta det?

    /M v h, JockeO - Funderar...
    Tjena,

    jag monterade av fronten. Ska man få en snygg passform på nedre grillen underlättar det. Om man vill få grillen snyggt monterad (i flush) kräver det att man borrar eller fräser nya spår för clipsen i fronten. Även grillen kräver att man tar bort material om det ska bli snyggt. Jag rekomenderar en Dreml men jag köre med en rondel (lite bökigare). Det är väldigt enkelt att montera av fronten och om du googlar så finns det bra DIYs. Samma procedur för R50 & R53.
    Senast redigerat av NickeNorrlänning den 2009-07-11 klockan 10:23.

    Så det så!
    NickeNorrlänning
    Mini Cooper Works GP R53
    Mini One 2005 - Såld
    Mini Clubman D - Såld
    Mini One 2006 - Såld
    Mini Cooper S 2006 - Såld
    Mini One 2007 - Såld

  13. #13
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Dreml funkar nog bra. Vi använde luftdriven sticksåg. Synar man på nära håll så ser det lite taggigt ut på sina ställen. Sen ångrar jag att jag skar bort så mycket av bumpern. Krockbalken innanför syntes tydligt så jag fick spreja den med mattsvart och nu har den fått stenskott på sig så den blivit lite prickig. Ser så där ut!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  14. #14
    MINI-galning fireons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Filip
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av JockeO Visa inlägg
    Slipande/kapande/borrande... Endast i nya grillen? Eller även modifieringar i fronten på bilen för att få undre grilledelen att passa?

    Det låter som att du aldrig behövde montera loss undre fronten för att montera den?

    Behövde du monterat loss karross eller annat för att få loss den ursprungliga grillen?

    (Läste något om att Ace hade monterat loss en hel del av fronten för att byta undre grillen)

    Jag antar att det är samma för R50 och R53.. Någon som kan bekräfta det?

    /M v h, JockeO - Funderar...
    den övre grillen var bara att skruva loss och sedan skruva dit den nya.. var tolv plåtmuttrar om man kan kalla dem det som man skruvar på på "plastpluggarna" på den nya grillen...

    jag använde likt robban lufttrycksdrivet sticksåg samt slip till den nedre grillen.. ångrar även jag att jag tog lite för mycket på den, men det blev faktiskt jävligt bra ändå. jag skippade att frasa ut nya "flikar" då det skulle ta en evighet kändes det som och ett riktigt finpill för att få dem på rätt ställen.

    jag monterade inte bort fronten, gick bra utan och kan inte se varför det skulle vara lättare att ha den av heller, men jag har ju inte testat så...

    använde würths plastlim, svart som fick den undre grillen att fästa riktigt bra, skulle inte klarat mig utan det!! lackade även bakom grillen med svart lackfärg..

    verkar som att det är samma procedur på både R50 och R53

    så här blev resultatet:
    Senast redigerat av fireon den 2009-07-11 klockan 16:55.
    -Filip #132
    Mini Cooper PS/AB 2003, Kia Ceed 1,6 CRD Ex 2008, Mercedes C Sportcoupe 180 Kompressor 2007Här är bilens tråd!

    Några av bilarna man kört: Nissan GTR -09 | Corvette Z06 -08 | Corvette C6 -09 | Porsche Boxter -03 | Honda NSX 380hk banmod -99 | Mercedes E55 AMG -06 | Mercedes C32 AMG -00 | Mercedes CL600 -02 | Mercedes SLK320 -06 | Mercedes SL500 -04 | Hummer H2 -09 | Hummer H3 -08 | Mitsubishi EVO VIII | Jaguar XJR -98 | Ford Mustang -05 |

  15. #15
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Snyggt är bara förnamnet!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  16. #16
    MINI-galning fireons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Filip
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av ace666 Visa inlägg
    Snyggt är bara förnamnet!
    -Filip #132
    Mini Cooper PS/AB 2003, Kia Ceed 1,6 CRD Ex 2008, Mercedes C Sportcoupe 180 Kompressor 2007Här är bilens tråd!

    Några av bilarna man kört: Nissan GTR -09 | Corvette Z06 -08 | Corvette C6 -09 | Porsche Boxter -03 | Honda NSX 380hk banmod -99 | Mercedes E55 AMG -06 | Mercedes C32 AMG -00 | Mercedes CL600 -02 | Mercedes SLK320 -06 | Mercedes SL500 -04 | Hummer H2 -09 | Hummer H3 -08 | Mitsubishi EVO VIII | Jaguar XJR -98 | Ford Mustang -05 |

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Aero sidokjolar till MCS -02
    Av frutte i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 17:07
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 15:04
  3. Aero body kitt till cooper...
    Av Jonas_84 i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 22:27
  4. Panik! Byta till kromat tanklock
    Av Ace i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 23:20
  5. takspoiler och Aero-grill(ar).
    Av Ace i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •