Sidan 24 av 24 FörstaFörsta ... 14222324
Resultat 461 till 473 av 473
  1. #461
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    Min låter lite igen, inte som förut men vid låga varv så fladdrar det lite igen. Antar att det kan bli sämre med tiden, så det är väl bara att förvänta sig det värsta igen....

  2. #462
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2010
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Upplands Väsby
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Jag har en -07 som precis börjat rassla vid kallstart. Bara i typ 3-4 minuter men det blir ganska snabbt värre. Hur länge kan man köra innan det blir panik att byta?

    Har någon här bytt spännaren själv? Tar det bara en halvtimme på verkstaden kan det rimligtvis inte vara jättesvårt.

  3. #463
    Citat Ursprungligen postat av Ognicop Visa inlägg
    Jag har en -07 som precis börjat rassla vid kallstart. Bara i typ 3-4 minuter men det blir ganska snabbt värre. Hur länge kan man köra innan det blir panik att byta?

    Har någon här bytt spännaren själv? Tar det bara en halvtimme på verkstaden kan det rimligtvis inte vara jättesvårt.
    Byt så fort som möjligt, det dumma är att det kan vara mer än själva spännaren, kedjan kan t.ex. ha tagit stryk. En av grejerna dom gör är att mäta spelet på just kedjan och då kan det lät dra iväg.

  4. #464
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Conny
    Ort
    Norrtälje
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Då fick jag tillbaka bilen igen. Första gången efter 1984 mil byttes hela motorn mot en ny. Den hann gå 2240 mil innan rasslet börjar igen, spännaren byttes då till 11317607551 vilket funkade fint. Efter ytterligare 1430 mil börjar det igen och nu fick de byta ut alla delar, samma spännare (11317607551) men inte samma kedja som Jonas fick utan 11317516088 istället. 10700 kr fattigare då inte BMW vill ta det på goodwill och Aktsam ger avslag då de inte ersätter fabrikationsfel. På Novation ger de 2 års garanti på delarna men bara ett år på arbetet. Så händer, eller ska man säga när det händer igen blir det gratis inom 1 år, 7547 kr mellan 1 och 2 år och sen blir det fullpris igen.

  5. #465
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 286
    Det är för jävligt lider med dig
    känner du ingen bra advokat i Stockholmstrakten som kan hjälpa dig
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  6. #466

  7. #467
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Min bil står på verkstad för lite grejer/service/uppgraderingar.

    Meken upptäckte oljeläckage, gissa var det kom ifrån....... Jo, kamkedjespännaren! Den behövde spännas igen, och nu läcker den inte. Men jag måste hålla ögonen på den.

    Det känns som att man går och väntar på motorras med denna fina PSA-motor.
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  8. #468
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Min bil står på verkstad för lite grejer/service/uppgraderingar.

    Meken upptäckte oljeläckage, gissa var det kom ifrån....... Jo, kamkedjespännaren! Den behövde spännas igen, och nu läcker den inte. Men jag måste hålla ögonen på den.

    Det känns som att man går och väntar på motorras med denna fina PSA-motor.
    Håll ut...

    Det dröjde endast två år efter klassic-minins sista år, tills retroversionen dök upp.
    Så snart, snart är det dags för retroversion av den numera klassiska R53:an.

    /M v h, JockeO

  9. #469
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Nu undrar jag varför BMW bytte ut en bättre motor mot en… fransk. Och varför BMW envisas med att fortsätta stoppa i en bristfällig motor som denna PSA-motor verkar vara. Kanske inget fel på själva blocket men komponenterna i den. Vevhusventilation med på tok för högt tryck, insugninsgrör som fryser sönder på vintern för att man inte kört tillräckligt långa sträckor, kamkedjerassel med dito komponenter som behöver bytas titt som tätt... Hmm.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  10. #470
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2010
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Och så får jag ansluta mig till klubben igen. Blir ett byte av hela kamkedjepaketet, kedja, spännare, skenor etc. Detta gjordes för ganska precis ett år sen, så som tur är tar BMW Solna alltihop på garantin ifrån förra jobbet. Känns riktigt jobbigt om man ska behöva byta kamkedjepaket varje år däremot, men förhoppningsvis sätter de in en bättre modell den här gången.

    Spännaren som pajade för mig heter 11317597895 och kedjan 11317534784.

  11. #471
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2015
    Förnamn
    Richard
    Ort
    Vallentuna
    Län
    Vallentuna
    Inlägg
    11
    Då jag går i funderingar att införskaffa ett stycke Mini Cooper S av årsmodell -07 till -09 ca, blir jag lite fundersam när jag läser om kamkedje/sträckare problem på de här motorerna. Ska man helt enkelt undvika att köpa de här årsmodellerna alls, eller är det så att bilar som klarat sig runt 10000 mil antingen inter berörs av problemen eller har fått problemen åtgärdade?

  12. #472
    Jag hade en R56 S -07 där de först bytte spännaren. Efter ett år lät det lite igen och de bytte hela paketet. Efter det hörde jag aldrig ljudet igen på det dryga år jag ägde bilen efter bytet.
    En bil där det är bytt kan vara att föredra, samtidigt vet jag ägare som aldrig haft problemet.
    Du behöver inte undvika 07 - 09 men kolla lite extra i dokumentationen och lyssna efter ljudet vid kallstart.
    Lycka till
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  13. #473
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Det beror i slutändan också på pris... Jag köpte min första -09a med rasslande kedja billigt. Körde 3000mil och 2 år utan att det blev värre. Bilen hade rullat 16000mil när jag sålde. Har för mig att ett byte av hela paketet gick på under 10000kr, så har man med det i prissättningen är det nästan bättre då man sen vet att allt är nytt och bytt.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur länge har jag garanti på min bil?
    Av bandola83 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 21:11
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 21:35
  3. Förlängd Garanti?
    Av fj0 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 19:15
  4. Garanti
    Av ingesson i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 10:41
  5. Reperasjoner på garanti....
    Av ibsen i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-05, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •