Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Limhamn
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3

    Köptankar - Mini Cooper S

    Hej alla körglada!

    Är på väg att byta bil och en Cooper S väger tungt i jämförelse med 1-serien och liknande. Ett ev. köp ligger förvisso ett par månader fram i tiden men jag har redan börjat hålla utkik efter det där exemplaret som får hjärtat att dunka lite snabbare.

    Dessvärre gick jag p.g.a. min semester i juli miste om ett potentiellt fynd i Lund/Löddeköpinge. Det var en Cooper S av 2004 års modell och endast 1,900 mil (!!!) på mätaren. Svensksåld och med 2 eller 3 tidigare ägare. Svart med vitt tak och vita speglar. Av bilderna att döma såg den enormt fin ut. Nyligen Ditec-behandlad och med all dokumentation. Priset som jag har för mig ursprungligen var satt till 169,000 var nedsatt till 140,000 kr (!!!), prutat och klart. Gissa om jag retade mig när annonsen var borttagen samma dag som jag kom hem från Blekinge. Någon som uppmärksammade denna eller kanske slog till? Har för mig att den hamnade i Tidaholm...

    Nu till min fråga. Jag har läst allehanda tester om bilen men känner fortfarande inte att jag har full koll på vilka förändringar som kom med 2005 års modell. Effekten (som hela tiden varit högre än den angivna) ökade ju officiellt från 163 till 170 hk, men var detta enbart på pappret eller gjordes någon egentlig (märkbar?) uppdatering? Har även läst att växellådan uppdaterades - stämmer detta?

    Det jag egentligen vill veta är om jag vid köp bör satsa på en 05:a framför tidigare årsmodeller eller om skillnaderna är marginella? Kanske är jag fel ute men när det gäller Mini Cooper S verkar det som att årsmodellen har betydligt större inverkan på priset än miltal. Har någon tips på var jag kan hitta vilka uppdateringar som gjorts från 2003 och framåt?

    Stort tack på förhand!

    /Henrik

  2. #2
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Denna fråga har tagits upp tidigare och svaret är väl att har man pengarna så skall man nog satsa på en "facelift" -05 till -07 (Ja det finns vissa -07 av den gamla karossen) Sen är det väl som vanligt att man bör leta efter ett exemplar med så mycket trevlig utrustning som möjligt. Tex Sportchassi, Harman/Kardon-stereo, diff, panoramataklucka, navigator, helskinn mm mm
    Här kan du läsa allt som hände vid faceliften.
    http://www.motoringfile.com/2004/02/...mini_revealed/

    Hoppas att du hittar ett bra exemplar.
    Här hittade jag en på Blocket som säkert rör på sig! 220hk!
    http://www.blocket.se/vi/17728867.htm?ca=15_s

    /R
    Senast redigerat av Ace den 2008-09-07 klockan 17:46.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  3. #3
    MINI-galning Klas Rombäcks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Förnamn
    Klas
    Ort
    Tortuna, Västerås
    Län
    Västmanland
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av ace666 Visa inlägg
    Denna fråga har tagits upp tidigare och svaret är väl att har man pengarna så skall man nog satsa på en "facelift" -05 till -07 (Ja det finns vissa -07 av den gamla karossen) Sen är det väl som vanligt att man bör leta efter ett exemplar med så mycket trevlig utrustning som möjligt. Tex Sportchassi, Harman/Kardon-stereo, diff, panoramataklucka, navigator, helskinn mm mm
    Här kan du läsa allt som hände vid faceliften.
    http://www.motoringfile.com/2004/02/...mini_revealed/

    Hoppas att du hittar ett bra exemplar.
    Här hittade jag en på Blocket som säkert rör på sig! 220hk!
    http://www.blocket.se/vi/17728867.htm?ca=15_s

    /R
    Min finns också på blocket samt här på våran sida.
    http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6079
    http://www.blocket.se/vi/17757416.htm?ca=9_s&last=1

    // Klas
    Fd. Mini Cooper S -05
    ItsFun programvara, 15% Alta kompressor hjul,
    Alta V2 intercooler, K&N öppet filter.

    Opel Vectra CDTI-08

  4. #4
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    ang. effektjusteringen vid faceliften

    nåt svagt minne säger att man gjorde om flödet i avgas, samt något med kompressorn (stämmer detta)

    min spontana fråga till dig som blivande MINIst är nog: vad ska du ha bilen till?

    fram o tillbaka jobbet?
    åka fina vägar under semestern?
    vara aktiv i klubben o följa med på så många träffar du bara kan?
    ha den avställd o transportera den på släp mellan olika banor för att åka åttor runt M3or o sånt?
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Limhamn
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3
    Vill börja med att tacka för nyttig info! Har läst vidare lite här på forumet och känner att jag nu fått lite mer kött på benen.

    Så till mina intentioner... Jag är fortfarande inte helt klar över hur jag vill göra, men då jag efter flytt använder min nuvarande 5-serie i huvudsak till att ta mig till och från jobbet, vilket innebär mycket stadskörning, var jag ursprungligen ute efter en mindre bil med god bränsleekonomi, typ Yaris. Mitt motorintresse står emellertid något i vägen för ett sådant köp, varför jag nu ser två möjliga lösningar.

    1) Köpa billig och pålitlig pendlarbil typ Corolla samt en styck 80-tals 911:a för sommarmånaderna.

    2) Vänta med Porschen ett par år och istället satsa fullt ut på en bil att använda till vardags = Cooper S.

    Visst skulle jag kunna nöja mig med en vanlig Cooper, vilket säkert också vore det mest rationella valet för mig, men mycket vill ha mer och jag vill ha det värsta...

    Således kommer bilen främst att fungera som transportmedel men även ren nöjeskörning samt utflykter till stugan i Blekinge - året om. Är ännu ingen inbiten banfantast men det kanske kommer med bilen...

    Fler tankar, någon?

  6. #6
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av Runa Visa inlägg
    2) Vänta med Porschen ett par år och istället satsa fullt ut på en bil att använda till vardags = Cooper S.
    nu när du ändå bestämt dig, så kan du lägga porschetankarna på hyllan för gott det finns nästan inget roligare än att ligga o jaga dyra superbilar, förarna i dessa blir såååå irriterade

    - jag kör en hundkoja lika fort mellan A och B som du i din porsche, hur känns det?
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  7. #7
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Jag körde förut en vardagsaudi och en Opel Speedster, tills jag bytte båda mot en MCS. Anledningarna var många, men det blev mycket billigare, mycket roligare och mycket mindre jobb att ha en kul bil att köra året om.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  8. #8
    MINI-galning Rausners avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Helsingborg
    Län
    Skåne
    Inlägg
    442
    Har alla dagar i veckan hellre en halvsur bruksbil och en vassare finbil. Känns skönt att kunna gå från en trött, rostig häck till ett snabbt och snyggt vidunder. Man tröttnar på effekten för fort och tycker att bilen blir långsam vare sig det är en cooper S eller en Murciélago LP640..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Viktor N: Mini Cooper S - R53 -03 - Sparbössan
    Av Limited Edition i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 214
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 18:44
  2. Mini Cooper S (John Cooper Works) -03
    Av Jocke i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •