Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45
  1. #1
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33

    Litenmentuff: Mini clubman - mk3 -73

    Hej Marcus heter jag och här är "lilleblå".

    En Austin mini clubman -73. Som jag köpte då bilen var i fall färdigt skick och stått och skrotat sönder under många år.

    en seriös uppdatering med bilder och info kommer efter jag skrivit 3 inlägg..

  2. #2
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    så postar en gång till här så jag kan lägga upp lite bilder :P

  3. #3
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Hej och välkommen hit!
    Vad skoj med en original Clubman här på forumet!

    Ser fram mot bilder och berättelse om hur du har restaurerat den till det nuvarande skicket!
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  4. #4
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    KÖPTE en clubman med ena däck paret i graven kan man säga..

    "KOPIERAR EN DEL AV INLÄGGEN FRÅN MIN PROJEKTBLOGG."
    KÖPT i okt 2006.


    Den va besiktad 1999 utan beskymmer men har stått i princip sen dess..
    Så alla bromsar runt om har skärvat ihop. Motorn vägrar starta. Batteriet är dött. Och lacken är risig och matt som fan...



    Tanken är att få bilen godkänd hos sbp först. Och när det målet är klart att bygga vidare och göra bilen lite "sportigare" i utseendet.

    Rost finns det säkert överallt men den synliga rosten är det inte så mycket av iallafall.

    Har fått liv i motorn med hjälp av startgas så verkar som att förgasaren har blivit skitig eller nått. För det kommer bensin till förgasaren.

    Ska väl gå emot mängden och bibehålla den "raka" motorhuvven och inte bygga om till "det gamla" mini stuket. med rundad motorhuv.

    Kommer uppdatra allt eftersom jag fixxar och trixxar!

    MÅLET till slut är att ha en VETTIG bruks mini som kan köras när som helst när det behagas såväl vinter tid som sommar tid..


    Lite bilder på skönheten!










    UPDATE NOV 2006


    Vart å skruvat i garaget ett bra tag idag!

    Börja med å koppla in batteriet och fixxa till en ordentlig jordkontakt då den som satt där va risig...



    Sen gick jag loss på förgasaren vilket va väldigt enkelt 2 små muttrar sen va den väck



    Demolera den i molekyler och rengjorde så gott jag kunde överallt...efter ett tag va jag nöjd..





    Montera tillbaka allt och nu va det dags för att få höra mini spinna!!! i med MAX choke och halvgas sen på med nyckeln... pust host poff... sen vägra den tända nånting mera

    Helvete men denna gång va det iallafall livstecken så monterade bort stiften som hade blivit alldeles dränkta av bensin..

    Nytt försök utan gas och mycket mindre choke...

    Brum brum!!! bilen gick men så fort man nudda gasen så ville den dö....!! Fick stå och gå ett tag till slut spann den riktigt fint!! tyvärr funka inte kopplingen den är i friläge hela tiden så man kan läga i vilken växel man vill även fast man inte trycker ner kopplingen...surt men endå skoj å fått igång motorn.. inga missljud alls..


    DAGS FÖR EN MOTORTVÄTT OCH UPPFRÄSCHNING?


    Lika skitigt inne i bilen.... :P



    Nu har jag en fråga för att få bort kåpan som täcker kopplingen... måste man lyfta ur motorn eller inte ?? jag försökte som fan men det va så jälva trångt så kom inte åt bultarna på undersidan

    denna kåpa jag syftar på så har du erfarenhet av detta så skriv gärna ...om jag behöver lyfta motorn eller ej känns ju dumt å göra mer jobb om det inte behövs..

    Denna kåpa!




    UPDATE SENARE I NOV 2006

    Sådär nu funkar kopplingen igen tror jag... vart i garaget hela dagen.. och om jag bara lossat avgasrör och ett par varjrar kunde jag lyft ur hela motorn...

    det man behövde göra för att få bort den kåpan va ungefär samma som när man ska lyfta ur motorn.. bort med alla bultar till motorfästena sen domkrafta upp motorn så långt det går innan drivaxlarna slår i balkarna... sen gick det precis med en massa svordommar och ömma fingrar få bort kåpan Kopplings armnen och mekanismen till den va helt fast rostad.. nu är den slipad polerad och infettad så den glider fin fint
    sen svor jag lite till och skruva tillbaka allt...imorgon ska jag bara fixxa bromsarna som ligger an sen ska det provköras mini ett antal mil eller iallafall ett par då den har körförbud... måste bara byta olja och fylla på lite glykol också..

    tog ju bara en hel dag för en som aldrig meckat en mini förut... Nästa gång när motorn ska ur kommer det gå illa kvickt hoppas jag..

    UPDATE ÄNNU SENARE I NOV 2006.

    Så höll på med bromsarna igår.. och ja höger fram va helt ihop rostat.. alltså bromscylindrarna va tvär låsta...


    Så har ringt runt å jagat nya idag så blir en shopping tur här i veckan.. då ska jag köpa 4 nya bromscylindrar och nytt oljefilter och luftfilter osv sen om bakbromsarna inte låst sig totalt så kommer det bli besiktning nångång nästa vecka om det finns tid...


    Sparklådorna är rätt rostiga så ska nog försöka ta det som projekt att kapa bort dom och sätta dit nya.,.. och i samma veva svettsa ¨på nya plåtar framför dörrarna där dom är rätt risiga.. rost är skoj... eller inte


    UPDATE NOV 7 2006.'
    så har handlat lite idag... nya bromcylindrar och bromsrör till vänster fram. luftfilter... osv.. så om allt går bra idag vilket jag hoppas så kan jag prov köra den ikväll... bara jag får hjälp att lufta bromsarna så jag kan ut å svänga lite. .

    UPDATE NOV 7 senare på kvällen 2006.

    UPDATE: Vart ute och gjort gatorna farliga ikväll tog en premiär tur på 5km typ Hade en fungerande broms å det va den jag renoverat upp vänsterfram alla andra var i princip döda Men ack så skoj det va å få köra lille blå för första gången Vi full gas så blöddrar den bara å vill inte ge nån kraft... men men vid halv gas pinnar den på riktigt fint...

    Kändes väldigt basic å köra ... kommer nog bli skoj med lite bredare däck och hårdare dämpare... och en ny motor med mera pollar

    blir å handla nya cylindrar till alla trummor så har jag å göra i helgen Även serva den med lite ny olja och luft filter osv..

    UPDATE 20 NOV

    Ja då har jag bytt alla bromscylindrar på bilen och nu fungerar alla bromsar men den drar fortfarande till vänster när man bromsar tyvärr...

    vi höll på lufta systemet som fan men det gick inte få det lika bra på båda sidorna Får kämpa vidare och lufta mer sen... Brummat runt och lekt lite här på gatorna... iallafall! Känns som man kör as fort när man ligger i 60-70km/h haha bara för att motorn varvar och det låter som fan sen att man typ sitter nere på gatan å kör gör väl sin del också..


    Ska lufta bromsar lite till sen ska jag boka besiktning å se hur mycket svetts jobb det blir..

  5. #5
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    UPDATE 25 nov

    Sådär dags för en liten update!!!

    tog hem kameran från garaget idag... Lufta systemet en gång till idag blev lite bättre med bromsarna men inte helt 100% tyvärr. Fick även igång värmen i bilen idag tyvärr så läcker "värmepaketet" massa vatten så det sprutar ånga så fort man fick på värmen :P inte kul och luktar inte mums om glykol!!!

    Ute och kört runt en hel del också Testat och haft mig... jag som trodde soppa mätaren va trasig visade sig att den funkade jätte bra för jag fick soppa torsk helt plötsligt.. tur att den är lätt att putta så vi kom till macken iallafall... som låg 300m bort... i med 20liter och vips hade man 3/4 fulltank

    Bilen är matt som fan lacken provade om det fanns hopp om livet för den gamla lacken vilket det gjorde.. kul då den såg för taskig ut.. kom bara taket idag orka inte mera.. men ska väl gå igenom hela bilen och sen vaxa och rost skydda så gott det går under... Så man stoppar det så mycket man kan iallafall..

    Dåså nog med text och mera bilder!!!

    Börja med att åka till Jana och köpa bromscylindrar och nya bromsrör till bilen. (självklart råka man köpa fel sida fram först)



    Upp med bilen på pallbockar så man kan jobba säkert



    Här fick man äntligen loss bromstrummar högerfram!! woohoo tog bara 20-30min...



    Bort med bromscylindrarna som rostat ihop..



    Här är reglaget till värmen som öppnar å stänger för om kylarvattnet ska komma till vpaketet... smörjde och "runka" den i 10min så började den till slut fungera... tyvärr så va det inge bra å få kylarvatten in till vpaketet som då spruta glykol i ångform vilket inte va så mysigt :P



    Här lite TVSHOP med mirkael "cleaner" så blir det SÅ HÄR STOR SKILLNAD....det är kul å putsa när det blir märkbar skillnad och ja taket är ny tvättat så det är inte skitigt utan så matt :P


    här nästan hela taket klart..



    Ja det va allt för denna gång ska väl försöka riva loss vpaketet och se om det går att "laga" eller om man ska leta bättre... Svingar in på besiktningen i början av december

    Det va allt för denna gång!! puss å kram!!

    ---------------------------------
    Glömde att jag tog lite bilder på minin utan för garaget!! dock har jag plockat bort bling bling navkapslarna i kromplåt och front kromplåten så den är ju lite fulare så här men lite bilder skadar ju inte..







    UPDATE Nov 28
    har slaktat värmepaketet idag och det va fullt av kylarvätska
    så läcker säkerligen från cellpaketet nånstanns ska ringa och jaga nytt imorgon för bilen är ju inte speciellt kul utan värme såhär års.. :P

    NOV 30
    Woohoo fått tag på ett begagnat men säkert fungerande vpaket nu!
    Jana hade hem för en lagom peng.. Köpte ny tempsensor också när jag endå va där..

    Fick även redo på lite nyttig info när jag endå var där... anledningen till att mina bromsar känns lite konstiga och tar ojämt kan vara att jag inte justerat dom alls... finns tydligen juster skruvar som man ska fixxa så bromsbeläggen ligger precis mot trummorna.. annars blir det tokig ..

    så nu hoppas jag att jag ska lyckats fixxa till bromsarna också

    Ska mecka ikväll och se om jag kan skruvaihop allt igen å prova att justera bromsarna hoppas på det bästa!!

    bilder kommer om jag orkar ta med kameran..

    DEC 13
    Just ja skulle ju uppdatera med nån bild också på värmepakets historian.,.. dom har ju legat i min kamera länge nu så tar å slänger upp nån bild...

    här har jag rivit ut vpaketet och slaktat det och sett allt äckligt gegga och glykol som bada där inne




    Här är den lilla kylaren som ångade ut glykol i hela bilen och läckte som ett såll..




    Här är nya tempsensorn och det "bättre begade vpaketet" ser fan 10 gånger värre ut än det gamla men tätt och tryck testat är det ...





    så det va alla bilder jag hade å bjuda på idag..

    DEC 14

    Pärlan är på väg till besiktningen snart... då jag jobbar så skickar jag en kompis hoppas det bara blir mindre än 10st 2: or och inte körförbud :P

    dec 14

    SÅDÄR NU HAR JAG PAPPRET OCH BILEN SAMLA PÅ SIG 7: anmärkningar.. så nu har man att göra...

    Dock klara jag rosten denna gång men nästa gång är det nog kört...då måste man fixxa lite. fick lite "bra att veta" punkter om rost här å där.

    Bromsarna klara sig tog jämt bak och lite lite ojämt fram men inom fel marginalerna.. Skönt som fan..

    Sen va ett motorfäste paj och nått avgasfäste och nån lampa och nån tuta och nån annan grej osv osv... har lite å göra haha men men ska nog bli klar med detta snart om jag får tag på alla delar jag behöver..


    Jooo Co halten va typ 7% istället för 4.5 som va gränsvärdet så måste nog skruva lite på förgasaren... nån som har en aning om vilket håll på juster skruven som gör fetare blanding och tvärtom?

    DEC 15
    Vart på jana och handlat alla grejjer jag behöver tror jag iallafall..... måste bara handla en ny tuta på macken.. också


    Så om jag orkar mecka imorgon så ska jag nog om det inte går allt för jätte dåligt kunna fixxa dom flesta av felen.... och kanske hinna med en ombesiktning nästa vecka

    Sen är det bara tuta å köra lagligt i 2:år även om det finns massor med pill kvar att göra...

    Så borde lyckas släcka alla anmärkningar efter helgen som gått...

    DEC 18

    Sådär! Raffsade av alla dom där 2rna på en kväll i garaget... bytt motorfästet bak.. va lite små jobbigt för det har rostat fast bultar osv som gjorde en lätt grej SVÅR!!!!

    Men några timmar i garaget och bilen klarade idag besiktningen... dock skurva jag lite väl mycket på förgasaren för att få till det dåliga Co värdet.. !!

    Fick ner bilen på 0.1% Co!! Så nu har jag ingen aning om hur bilen ska stå riktigt skruvade tillbaka nått varv på förgasaren men vet inte riktigt hur bra den står nu Får fin justera lite sen kanske...

    Åja hur som helst allt va fixat och bilen har nu BLANK PAPPER!!! FAN VA GÖTT!!! gick ju 10 gånger lättare än jag trodde!!!

    2år i frihet med bilen... inte dumt!!

    åja ville bara dela med mig av den roliga nyheten! ha det gött gubbs...!


    FAN ORKAR INTE KOPIERA MERA JUST NU MERA KOMMER EN ANNAN DAG! GONATT!

  6. #6
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Rolig och inspirerande läsning! Ser fram mot fortsättningen!
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  7. #7
    Instämmer med Rasmus, kul att läsa om din gamla Mini, Marcus

    Undrar hur det går med våra moderna MINIs om en sisådär trettio år när det är dags för renovering, man bör nog minst vara IT-ingenjör för att få allt att fungera, inte som på Marcus klassiska Mini där lite hederligt hantverk gör susen.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  8. #8
    MINI-galning KPKalles avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Karl
    Ort
    Midhurst
    Län
    West Sussex, UK
    Inlägg
    1 846
    Wow what a job And welcome to the forum, Marcus

  9. #9
    Limited Edition
    Guest
    Vad kul med lite meckbilder på en gammal goding

  10. #10
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    KUL ATT NI UPPSKATTAR LITE GAMMEL KOJOR OCKSÅ
    Här kommer fortsättningen..


    UPDATE DEC 30

    Sådär jag har varit ute i garaget och pysslat lite... Idag va det dags att ta bort det tråkiga och matta i lacken så gott det går


    Fick assistans av herr olsson vilket va skönt å slippa pyssla själv med detta ganska enformiga och rätt lång tråkiga putsande...


    HÄR KOMMER LITE FÖRE OCH EFTER BILDER!! har iof bara "rubbat" upp lacken och inte polerat den än med maskin så är inte klart än...
    får se om jag orkar göra mera tog sån jävla tid.... :P Tyvärr så va det ljust när vi börja så då behövde kameran ingen blixt och sen blev det mörkt och då ville kameran ha blixt å då blir bilderna väldigt annorlunda men men man ser ju skillnaden!

    FÖRE:




    EFTER:





    Lite mera

    FÖRE:




    EFTER:




    Och så framifrån där bilen så hemsk ut på ena skärmen helt annan nyans och allt

    FÖRE:



    EFTER:




    Och andra sidan

    FÖRE:



    EFTER:





    Så blev resultatet! Är ingen pärla och krävs omlack och rostlagning för att den ska bli riktigt fin igen... Men skillnaden blev endå riktigt bra

    GOTT NYTT ÅR!!! ska dyka under huvven nästa gång å se om det går å göra nått åt eländet! Även försöka byta till kromsido speglarna istället för dom fula svarta..!

    UPDATE JAN 26

    Ja mitt projekt för vintern är ju iof ganska klart då mitt mål va å få den i brukskick och laglig... vilket den nu är och den används ganska flitigt och startar till och med i -10 efter lite nötande på startmotorn


    Så därför det inte uppdateras nått just nu då jag mest är ute och brummar runt med lille blå så mycket jag hinner


    finns lite på ATT GÖRA LISTAN som ska fixxa när tid och ork finnes..


    * Torkar blad ramlat av så måste köpa nya.. (drog av snön från bilen då släppte torkar bladet utan att jag märkte det )

    * Spolarna till vindrutan funkar inte märkte jag här om dagen..

    *hastighetsmätaren funkar ej..utom ibland.. (räkneverket tickar på men hastihetsnålen rör sig inte) Tips uppskattas!!!


    Så nu rullar pärlan på och ja den är jäkligt skoj att studsa runt i!!

    Här slutar dock projektet
    Använder bilen ett par månader innan...
    jag får nys om en CLUBMAN 1275 GT -72 (för er som inte vet är det en CLUBMAN med större motorn och skivbromsar och lite lull lull som den vanliga clubman:en inte har. nästan dubbla effekten i motor osv)

    Så säljer min lilla clubman till en bekant/vän för en billig peng. å åker och hämtar hem GT clubman:en. Dock visar den sig vara en rostburk utan dess like så jag får se mig besegrad (även om jag gillar och mecka så orkar jag inte bygga en bil från grunden igen) och denna säljs vidare efter nån månad.till någon med för mycket fritid.

    Tar kontakt med min bekanta som köpte min lille blå.. Och det visar sig att han är redo att sälja tillbaka den till mig igen..

    Han jobbar som lackerare så han har dragit på en ny lack på bilen (ingen show grej men bra mycket fräshare än den som va på bilen)

    Här är lite bilder när jag grävde fram den ur vinterdvalan.. 1maj.. 2008








    nu letar jag en 1275 motor som jag ska stoppa i och trimma upp så man får lite ös i bilen..sen ska jag byta golv fram och trösklar som ligger hemma och väntar när jag får tid....

    Har även spanat inte lite FETA fälgar till den och skärmbreddare.

    10"



    10"



    12"


    12"



    inredningen uppdaterad med lite lyx också..



    Enligt ett forum så finns det bara ca 40 clubmans i trafik i sverige fortfarande (av dom gamla) Så att ni får se speciellt många på gatorna är inte så troligt...

  11. #11
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    så nu har jag handlat en lätt trimmad 1275 motor dock ska jag riva och renovera lite... bilder kommer

  12. #12
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Coolt, kul att det dyker upp lite gamla minis på forumet.
    Ser grym ut , lycka till med motorbytet.

    Ser fram emot nya bilder.
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  13. #13
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    nu blir det lite bilder på nya motorn och så...tyvärr glömde jag förminska dom till lagom storlek så ni får leva med att dom är lite gigantiska..
    härligheten..


    började med å riva bort grenrör och 2ports förgasaren.. en hif38 tror jag det va..


    lyfte på ventilkåpan såg inte helt hemskt ut där..

    sen var det dags å ta bort toppen..


    såg väl ganska okej ut.

    sen skulle jag riva bort koppling och svänghjul men det skiten va inte lätt å få bort så idag ska jag fixa fram en avdragare och hoppas på det bästa..
    "cylinderhålen" i blocket va lite små repiga och tråkiga så måste nog borra upp en storlek i kolvar så det blir fräscht igen..
    det va allt för denna gång..

    mera kommer allt eftersom jag meckar..

  14. #14
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Är dåligt insatt i ur-MINI men det är alltid kul att föja med ett reportage så här. Förövrigt så har svärfar en Austin Maxi under renovering ståendes i vårat garage. Lite kul men udda bil i MINI-familjen.


  15. #15
    Bronto
    Guest
    Väldigt trevlig 'write-up' om ditt renoveringsprojekt! Har just läst igen hela alltet och är sugen på en till uppdatering med nya motorn när den är fast och vid liv

  16. #16
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Robin
    Ort
    Skövde
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    6
    Ser riktigt grymt ut! Fälgarna kommer sitta som en smäck på den=) Lycka till!

  17. #17
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Skoj att även en gammel-Mini har hittat hit !
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  18. #18
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    ace666- aldrig sett en sån där bil förut kan inte vara vanliga i sverige iallafall..


    MINI UPDATE 21juni

    så nu är hela motorn isär förutom att jag inte plockat ut stakarna och vevaxeln och kolvarna ur blocket än... men blir nog borrning och nya kolvar och lager nu under juli om allt går enligt planerna ... sen borde motorn vara i hundkojan nångång under hösten... dock ska bilen används tills hösten så tills dess händer nog inte mycket alls..

    nu har jag snöat in mig totalt på en motor spec som borde ge runt 120-150hks. med trimkam som lyfter galet högt.. portad topp för överladdning och ett kompressor kit med eaton och kompsänkning av motorn så kommer man kunna laddda friskt och få ut närmare 120-150hk.. så det är målet.... först ska motorn renoveras och provköras å se att allt lirar sen efter besiktning i vinter ska kompressor inhandlas och monteras.. allt beror på hur mycket pengar jag kan spendera dock...

  19. #19
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    uppdatering juli -08

    motorn är nu helt isär tagen.. dock så var det semesterstängt hos motor renoveraren tills nån gång i augusti så allt står still nu..

    men får väl bjuda på lite bilder..så länge..

    Bilderna är lite för stora så länkar till dom istället.

    En stycke vattenpump som inte snurrat på många år!
    http://200sx.kicks-ass.net/nattis/img485e510fdf4c2.jpg


    Såhär får man bort svänghjulet på en gammal kojje motor sitter rätt ordentligt!
    http://200sx.kicks-ass.net/nattis/img485e50d374e7f.jpg

    Motorn och växellåda separerade eller växellådan är ju motorns oljetråg så den är väldans lätt och liten
    http://200sx.kicks-ass.net/nattis/img485e513a4c7bb.jpg


    vevaxel och block.
    http://200sx.kicks-ass.net/nattis/img485e515701ba0.jpg


    Kolvar och stakar.

    http://200sx.kicks-ass.net/nattis/img485e5184556d6.jpg

    ett tomt motorblock..
    http://200sx.kicks-ass.net/nattis/img485e518f42100.jpg

    en riktigt dålig "cam follower" ska var blank och fin men helt sönder gröpt och trasig..

    http://200sx.kicks-ass.net/nattis/img485e5197d5a71.jpg


    Eventuellt blir det turbo kit för att få upp effekten istället för kompressorkit..

  20. #20
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Järfälla
    Län
    stockholm
    Inlägg
    33
    UPDATE 7 OKT: Jobbat med rost nu i 2-3månader. Tagit tag i "lite" rost som va i golvet fram och trösklarna. Men det som va ganska små hål från början blev rätt enorma när jag väl börja banka med hammare och till slut var bilen en flintstone bil typ

    Mindre skoj visste inte riktigt hur jag skulle börja. Aldrig lagat rost förut. Eller svettsat för den delen heller




    Men slipade ner så jag fick frisk plåt att jobba med och punkade fast golvet först och byggde sedan upp trösklar och balken med ny plåt som jag fått gratis av Jyri (man tackar man tackar!)

    Efter ett litet tag såg det ut så här..



    Tyvärr har jag inte tagit mycket bilder med min egen kamera utan dom ligger o skräpar hos micke som ska maila över dom nån gång! Så det är alla bilder som finns just nu..

    Dock så har jag byggt upp nya trösklar och bytt golv osv osv och är nästan klar Håller på å svetsa fast sista trösken sen ska jag lappa lite till sen är det bara slipa och slipa svetsskarvar så det ser hyffsat ut och sen dags å rost skydda hela bilen.. Bakredelen av golvet va tack och lov rätt förskonat från rost så där slipper jag byta hela skiten.. !!

    Fortfarande är det span efter en motor med mycket effekt då det blev alldeles för dyrt å bygga en själv.

    Så då är ni uppdaterade på vad som händer/hänt den senaste tiden..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Curtan: Mini Clubman S - R55 -
    Av Curtan i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 21:16
  2. Mini Clubman D beställd
    Av Freddo i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 20:38
  3. Jeanette: Mini Clubman D - R55 -
    Av jeanette i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 08:40
  4. Miriam: Mini Clubman D - R55 -
    Av Misssen i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 17:18
  5. MINI CLUBMAN reklam
    Av Helan i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •