Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69
  1. #1
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164

    Lightbulb Projekt Baslåda

    Mina funderingar över ett trasigt högtalarfäste i bakdörren på min Clubman i den här tråden mynnade ut i att jag nog egentligen vill ha bättre ljud i bilen överlag, då särskilt på basfronten.

    Ur ett audiofilperspektiv är kanske inte HiFi-paketet i Clubman mycket att ha, men jag har inga större problem med det. Just nu överväger önskan att hålla allt original till utseendet faktiskt önskan att byta ut hela systemet, då jag absolut inte vill förändra utseendet på mittkonsolen fram.

    Som steg ett mot bättre ljud (som dessutom går att bygga vidare på sedan) tänkte jag därför fixa en baslåda! Eller åtminstone inleda ett organiserat drömmande om en som då lusten och pengarna infinner sig utmynnar i något konkret. Detta torde ge ett rejält lyft till ljudet, särskilt för mig som är såld på techno/trance och dylik musik som oftast är TUNG i basen.

    Eftersom mina erfarenheter av billjud sträcker sig till att ha installerat ett framsystem i en gammal Volvo 740 GL '90 (utan separat slutsteg) uppskattar jag alla tips och råd som finns till hands. Har redan ägnat halva dagen åt att knarka billjudsajter och blivit åtminstone lite mer klok.

    Just nu har mitt "organiserade drömmande" kommit så långt att jag vill basera baslådan på det här 10"-elementet och det här monoblocket på 1500W. Detta bör ju ge kraft så det räcker och blir över. För att få en prisbild plockade jag ihop följande varukorg på Carbonize:



    Totalpriset skulle då bli 6 203 kr före frakt men inkl moms .. saftigt, men det bör ju bli värt det, hoppas jag. Hur ska man då få in eländet i bilen utan någon större åverkan? Jag vill som sagt att allt ska se original ut. Att det står en baslåda och tar upp halva bagageutrymmet är OK, men resten skall vara dolt.

    Just nu tänker jag i de här banorna avseende montering: Strömkabeln dras längs bilens högra sida. Det är tajt som fan innanför batteriluckan under huven men det ska nog gå att få dit en ringanslutning på pluspolen, och sedan dra strömkabeln genom torpedväggen på något vis. Sedan kan den nog gå under tröskeln - jag kan känna med fingret att där finns utrymme - hela vägen bak. Sista biten är jag osäker på, mer efterforskningar krävs, kabeln är ju allt annat än diskret.

    Själva förstärkaren (med säkringshållare) vill jag montera ovanpå träplattan som utgör taket på reservdelsbaljan. Där nere finns gott om luft och att dra några skruvar i träplattan känns inte så blodigt. Detta kräver dock att jag tillverkar något slags jordpunkt i reservhjulsbaljan. Borde inte vara omöjligt (svets någon?) men stackars bil... en snabb inspektion av baljan har tyvärr inte avslöjat någonstans där man kan koppla en jordkabel utan fysisk åverkan på karossen.

    Det stora frågetecknet är hur man får över signalen till steget. I teorin är det väldigt enkelt; splitta ut signalen till bakhögtalarna, koppla in nivåomvandlaren och göm den på något bra ställe innanför/under instrumentbrädan, placera remoten till steget på något dolt men åtkomligt ställe, sedan dras signalkabel på exakt samma sätt som strömkabeln men på motsatt sida av bilen. Men HUR i hela friden får man ut radiomodulen och vilka kablar är det man ska koppla in sig på? (Och finns det plats någonstans att gömma omvandlaren?)

    Med allt detta klart återstår bara att bygga ihop baslådan, ställa den i bakluckan och surra fast den på lämpligt sätt; jag tänker spännband, fästöglor finns ju redan och det bör ju gå att ta ut lådan enkelt om man behöver komma åt något under golvet.

    Tilläggas skall att baslådan är 30x36x35 cm (DxHxB) och bagageutrymmet under insynsskyddet är ungefär 50x37x95. Så lådan bör passa rätt lagom. Skulle rent teoretiskt kunna klämma in en 12"-låda, men det känns brutalt onödigt att minska alla utrymmesmarginaler till noll.

    Nu börjar inlägget bli långt, men som sagt, alla tips och råd uppskattas gruvligen. Specifikt alla insikter om hur man (a) får ut lämplig signal ur originalförstärkaren/radiodelen (har Boost med HiFi-paketet) och (b) får en grov strömkabel från batteriet till reservhjulsbaljan med minimal åverkan...
    Senast redigerat av W2k den 2008-05-22 klockan 20:27.
    Wilhelm Svenselius

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Ok Ta bort alla kablar ur beställningen !
    här har du ett kabelkitt som spar in pengar http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=376
    Det är även FRI frakt hos carbonize. Om beställning är intressant så ska jag se om jag inte kan skaka fram så han bjuckar på kabel paketet. Dämpullen kan du skita i. Träskruven kan du också skita i. Du ska ha ca 12-15mm träskruv. då träskruven endast komemr användas till att montera fast elementet i själva lådan.

    Som sagt mina erfarenheter baseras på r53ans chassi. kablarna kommer dras längst FÖRAR sidans tröskel och kommer ej att synas alls. detta borde absolut inte vara någon skillnad alls. när du kommer förbi tröskens kommer den åka vidare längst väggen upp så den kommer ut vid luckan i bagaget där förbandskittet sitter.

    Omvandlaren kan du nog få plats med bakom stereon så den inte syns.

    vilka kablar du ska koppla in dig på finns det garanterat en skiss av på nätet. här är tex för 2002-06 boost (http://www.mini2.com/forum/interior-...g-diagram.html)

    Inspänning av låda kan man göra med kardborrband Lätt att ta loss men sitter när det ska. även kanske gardera sig med ett spännband.

    allt för inatt om du känner at tjag missat något skriv det så svarar jag direkt igen.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  3. #3
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Jag har inget svar egentligen men jag har smurfat runt i Citroens variant av Mitsubishi Outlander i en veckan med en 12-tummare i bakluckan och det var helt sjukt. Att sätta på lite DnB var orgasm. Har även kört Audi A5 med Bang Olufsen och det var larv i jämförelse - en tjock bas är en förutsättning för riktigt bra ljud.

    Ingen skulle ju bygga hemmabio utan sub...

    Så det jag vill säga är att om inte mitt bagageutrymme i caben var obefintligt så skulle jag sätta en baslåda där

  4. #4
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Många som bygger riktigt bra ljud monterar baslåda under handskfacket. Nått för cab ägaren

    Jag skulle inte satsa 6000kr på en baslåda och slutsteg till ett system där man inte har lågnivå ut från stereon.

    Skulle snarare börja med att stoppa i riktigt bra grejer som spelar bas bra, och efter detta börja fundera på en baslåda om basen inte räker till.

    Man behöver inte så mkt effekt i MINIn för att det ska bli bra dunk eftersom bilen i sig är en liten låda.
    Senast redigerat av Marcus den 2008-05-21 klockan 00:20.

  5. #5
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Ok Ta bort alla kablar ur beställningen !
    här har du ett kabelkitt som spar in pengar http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=376.
    Såg också kabelkittet, men det är ju inte samma grejer som jag hade listat separat. Bland annat är strömkabel 16 mm2 för klent med tanke på att förstärkaren har en säkring på 150 A, läste jag mig till på Nårdik.

    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Dämpullen kan du skita i. Träskruven kan du också skita i. Du ska ha ca 12-15mm träskruv. då träskruven endast komemr användas till att montera fast elementet i själva lådan.
    Varför behövs ingen dämpull? Som jag förstått det skall en sluten baslåda i princip fyllas med dämpning. Och skruvdimensionen baserade jag på att lådans gods är 19 mm tjockt och elementets tjocklek i kanten 20 mm enligt ritningen här.

    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    kablarna kommer dras längst FÖRAR sidans tröskel och kommer ej att synas alls.
    Vill nog dra kablarna på varsin sida (ström höger, signal vänster/förarsida) för att minska risken för störningar. Verkar också som om flera sidor rekommenderar att man gör detta, bland andra ovannämnda Nårdik...

    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    vilka kablar du ska koppla in dig på finns det garanterat en skiss av på nätet. här är tex för 2002-06 boost (http://www.mini2.com/forum/interior-...g-diagram.html)
    Precis vad jag behövde! Återstår bara hur man monterar loss eländet .. man kanske skulle starta en tråd på Mini2 också.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag skulle inte satsa 6000kr på en baslåda och slutsteg till ett system där man inte har lågnivå ut från stereon.
    Jag har fått för mig att lågnivå ut är mindre viktigt då man ändå bara bryr sig om basen. Små störningar kommer ju inte att höras. Sen är ju tanken att baslådan skall gå att spara till när/om jag byter ut resten av systemet, därför är den väl tilltagen från början. Den enda komponent som inte går att spara är högnivåomvandlaren för 250 kr, inte så farligt tycker jag.
    Senast redigerat av W2k den 2008-05-21 klockan 06:35.
    Wilhelm Svenselius

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Ok detta kabelkitt är kanske bättre då ?
    http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=501


    angånende dämp ullen så brukar det ligga lite i. Sedan om du proppar dämpull som har en annan densitet så ändras ju liter volymen i lådan. (om det skulle visa sig att du behöver så har jag en del liggandes i mitt förråd)



    Störningar borde inte uppkomma då RCA kabeln är sk trippelskärmad för att just inte ge störningar. Så det borde gå att dra dem på samma sida. utan att störningar uppkommer.

    fortfarande väldigt osäker på skruven. den ska ju ej gå igenom mdfen. utan bara fästa basen i mdf boarden.




    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Såg också kabelkittet, men det är ju inte samma grejer som jag hade listat separat. Bland annat är strömkabel 16 mm2 för klent med tanke på att förstärkaren har en säkring på 150 A, läste jag mig till på Nårdik.


    Varför behövs ingen dämpull? Som jag förstått det skall en sluten baslåda i princip fyllas med dämpning. Och skruvdimensionen baserade jag på att lådans gods är 19 mm tjockt och elementets tjocklek i kanten 20 mm enligt ritningen här.


    Vill nog dra kablarna på varsin sida (ström höger, signal vänster/förarsida) för att minska risken för störningar. Verkar också som om flera sidor rekommenderar att man gör detta, bland andra ovannämnda Nårdik...


    Precis vad jag behövde! Återstår bara hur man monterar loss eländet .. man kanske skulle starta en tråd på Mini2 också.


    Jag har fått för mig att lågnivå ut är mindre viktigt då man ändå bara bryr sig om basen. Små störningar kommer ju inte att höras. Sen är ju tanken att baslådan skall gå att spara till när/om jag byter ut resten av systemet, därför är den väl tilltagen från början. Den enda komponent som inte går att spara är högnivåomvandlaren för 250 kr, inte så farligt tycker jag.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  7. #7
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Ok detta kabelkitt är kanske bättre då ?
    http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=501
    Jo, där har grejerna rätt dimensioner .. men räknar jag på det så blir det faktiskt DYRARE än att köpa kabeln löst. Fan vet hur de har räknat där. Förmodligen är det för att kittet har kabelskorna och säkringen färdigmonterade. Övriga grejer har dock skruvanslutningar, så kabelskor behöver jag ju inte. Och säkring med hållare följde med förstärkaren...

    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Störningar borde inte uppkomma då RCA kabeln är sk trippelskärmad för att just inte ge störningar. Så det borde gå att dra dem på samma sida. utan att störningar uppkommer.
    Frågan är om det är så mycket mer jobb att dra dem på varsin sida. Även om det som du säger är en väldigt välskärmad kabel så känns det på nåt vis säkrare - det är ju rätt stora strömmar som ska genom strömkabeln.

    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    fortfarande väldigt osäker på skruven. den ska ju ej gå igenom mdfen. utan bara fästa basen i mdf boarden.
    Funderar på att istället använda genomgående bultar, hittat minst en sida på nätet som rekommenderar genomgående bult plus fjäderbricka för att fästa elementet i lådan. Då lär det ju sitta HÅRT. Stryker isf skruvarna helt från beställningen och plockar upp bult, mutter och brickor från närmsta byggvaruhus istället...
    Wilhelm Svenselius

  8. #8
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Relaterad fråga: Hur svårt är det att komma åt bultarna som håller fast baksätet i Clubman? Vore ju ett bra ställe att komma åt en jordpunkt, slipper man "tillverka" en själv.
    Wilhelm Svenselius

  9. #9
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    du glömemr en sak. lådan komemr ju färdig monterad. Hur ska du lyckas hålla fast den genomgående bulten när det sitter 14kg element i vägen =P Och det komemr sitta hårt iaf. då filtmatrialet som sitter limmad runt lådan kommer agera som en packninge runt elementet.


    Dra kablarna på olika sidor blir MINST dubbelt jobb.

    Hitta en jordpunkt borde inte vara så svårt borde finnas nått i närheten under matttan i bagaget.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  10. #10
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    du glömemr en sak. lådan komemr ju färdig monterad. Hur ska du lyckas hålla fast den genomgående bulten när det sitter 14kg element i vägen =P
    Islagsmuttrar. Man mäter ut var hålen skall vara, förborrar och slår i från insidan bara.



    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Dra kablarna på olika sidor blir MINST dubbelt jobb.
    Ju fler sidor jag läser desto fler säger att man "måste" dra ström- och signal kablarna minst 30 cm från varandra. Se t ex denna sida. Så då får det väl bli dubbelt jobb då annars riskerar man ju få göra om allting.
    Wilhelm Svenselius

  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    jag tror inslagsmuttrar är att skjuta över staketet. vanliga skruv borde räcka mer än tillräckligt. Självfallet ett smakval =)

    ok då kan du dra dem på olika sidor. Om du vill vara säker på att inga störningar uppkommer . men kablarna komemr iaf ligga brevid varandra när de väl når slutsteget =P
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    OK en "guide hur man kan dra en RCA kabel från stereon till bagaget. Detta är steg 1 av 2 då jag inte hade huvudenheten fortsätter guiden på fredag.


    Nödvändiga "verktyg" silvertejp kablaget självklart och ståltråd



    Tejpa ihop ståltråden med rca kablaget.


    Ovanför säkringsboxen finns det ett hål man kan peta ner ståltråden igenom


    Mata sedan på med RCA kablaget lite grann för att se att det löper fritt.


    Fortsätt mata ståltråden under listen. Går lätt att bara dra den längst kanalen och peta ner den.


    HÄr är det bara stoppa in en skruvmejsel och "klicka" loss clipsen som sitter där bakom för att få lite mer svängrum.


    Mata ståltråden ännumera


    är kan du tydligare se clipset du ska klicka loss


    Dra sedan ståltråden såhär för att lyckas dra rca kabeln hela vägen hit.


    Tada titta en RCA kabel. Grattis nu är du halvvägs.


    Nämen titta vad e detta för latjo lucka


    Hmm titta massa kablar. ut med alla första hjälpen kit etc.


    EN ny bit ståltråd pulla mecka lirka så hittar du rätt utan problem.


    Nämen tittut! Här var det ståltråd.


    Fläta ihop ståltrådarna och sedan tejpa tejpa tejpa.


    Dra ståltråden försiktigt. lite meck jag lyckades på andra försöket. men voila där kom kabeln.


    VI vill ju kunna lägga tillbaka alla saker i facket. Lossa de 2st skruvarna och bänd lite försiktigt så får du ut kabeln under plasten.


    tada alla saker får plats


    orginal shalalalla


    Och titta fortfarande tillräckligt med kabel för att rulla den vidare mot stereon.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  13. #13
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Mycket stiligt fotograferat! Tyvärr ser det inte ut precis sådär på Clubman men åtminstone fronten bör stämma hyfsat.

    Lutar mer och mer åt bultar då detta borde göra det lättare att byta ut elementet i framtiden om man så vill. Borde inte vara någon markant skillnad i pris heller. Frågan är vad det är för bultar man ska ha. På högtalarskissen står det 6x8, så jag antar att vanlig M6-bult funkar.

    Ett 10-pack med inslagsmuttrar, bultar och låsbrickor för M6 kostar totalt cirka 60 spänn på Clas Ohlson. Känns inte så farligt.
    Senast redigerat av W2k den 2008-05-21 klockan 12:47.
    Wilhelm Svenselius

  14. #14
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    men kablarna komemr iaf ligga brevid varandra när de väl når slutsteget =P
    Inte för att vara besserwisser, men NIX PIX! På slutsteget du rekommenderade mig sitter lågnivåingångar och ström/högnivåutgångar på var sin kortsida. De behöver alltså aldrig komma inom en halvmeter från varandra
    Wilhelm Svenselius

  15. #15
    Bronto
    Guest
    Jag älskar när händiga människor tar sig tid att skapa en tråd som denna med mycket information och tydliga bilder om vad som görs i projektet. Trådar som denna är vad som gör forum så bra!

    Keep it coming w2k

  16. #16
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Bronto Visa inlägg
    Keep it coming w2k
    Tack tack! Men för att förtydliga så är bilderna ovan Ashras, från en R53 om jag inte misstar mig. Själv har jag en R55 och har inte riktigt kommit till ta-bilder-stadiet av mitt projekt ännu. Men jag ska förstås dokumentera mitt bygge också när tiden kommer
    Wilhelm Svenselius

  17. #17
    Bronto
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Tack tack! Men för att förtydliga så är bilderna ovan Ashras, från en R53 om jag inte misstar mig. Själv har jag en R55 och har inte riktigt kommit till ta-bilder-stadiet av mitt projekt ännu. Men jag ska förstås dokumentera mitt bygge också när tiden kommer
    AH, missade faktiskt det, men väldigt trevligt inlägg av Ashra. Din post var utomordentligt genomgående och hoppas kunna läsa vidare om ditt projekt

  18. #18
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Bronto: Ska göra mitt bästa för att hålla tråden uppdaterad då.

    Här är en liten uppdatering: Har grävt lite i bilens bakre regioner. Tyvärr verkar allt bakom förarsätets rygg se komplett annorlunda ut mot R53, så det blir till att experimentera lite när det ska dras in kabel där. Verkar långt ifrån omöjligt att rucka på panelerna, dock.

    Har inte lyckats komma åt baksätets fästen från bagageutrymmet ännu, efterforskningar pågår.

    Enligt den här sidan är 2 mm2 högtalarkabel för litet för en bas på 2x500 WRMS (som den jag ska köpa). Minst 4 mm2 rekommenderas. Tyvärr har inte Carbonize kabel i den dimensionen så denna kanske får inhandlas annorstädes, typ någon godtycklig HiFi-butik. Lär höja priset något, jag räknar med ungefär 300 spänn.

    Avseende montering av baselementet så har jag bestämt mig för att köra med genomgående insexbultar. Dels tror jag att det ser proffsigare ut, dels håller det bättre och slutligen går det att byta ut elementet lätt utan åverkan på materialet (att ta i och ur träskruv flera gånger pajar ju fort träet). Därmed stryks raden "träskruvar" ur inköpslistan och ersätts med:


    Priset blir 64 kr, otroliga 6 kr mer än för en påse träskruvar. Idén till att använda bultar istället för träskruv kommer för övrigt från Nårdik. Jag lyckas inte direktlänka men gå in under Magazinet -> Att bygga och montera en baslåda och läs under "Dämpning" så står det där:

    Högtalaren måste skruvas fast så att den sitter helt stumt och att det är tätt mellan element och låda. Vill du göra det extra bra så använd genomgående bult, fjäderbricka och islagmutter på baksidan.
    Nackdelen är som sagt att det blir lite mer jobb; man måste markera var monteringshålen i elementet är och borra snygga 6mm-hål innan man kan montera elementet. Samt slå i muttrarna inifrån. Naturligtvis har jag ingen borr, men sånt går ju att låna...
    Senast redigerat av W2k den 2008-05-21 klockan 19:35.
    Wilhelm Svenselius

  19. #19
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Södermanlands län
    Inlägg
    44
    Ett tipps är att kolla in Blocket! Där finns det mycket man kan hitta till att börja med. Och sen tycker jag personligen att en aktiv baslåda av större modell är tillräckligt. Då slipper man en massa kablar och slutsteg som tar platts och så kan man snabbt ta ur baslådan om man behöver plattsen till diverse saker så som mini rutchbanor (som vissa här inne lyckats tränga in i bilen) och cyklar.

  20. #20
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Tackar. ska försöka göra steg 2 på fredag och dokumentera det. måste ju bara ta mig och handla huvudenheten.



    AHh du har rätt sl-1500 sittter de på olika sidor w2k =)

    Vi kan utforska din bil på söndag w2k för att se om man kan hitta någe vettiga ställen att dra kablar på.

    Angående aktiv bas. Jag hade i min TT en aktiv bas från brl Sedan bytte jag till min nuvarande setup och OJ OJ vilken skillnad det blev. Mycket tyngre och framförallt rappare bas. gick knappt att jämnföra dem.

    samt att aktiva basarna oftast är mycket större i utformningen än slutna lådor. undantaget basen som kakan köpte av mig den var jäkligt smidig. men mycket vill alltid ha mer =)
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •