Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69
  1. #21
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Inte vill jag ha en helt färdigbyggd låda, byggandet är ju halva nöjet! Borde väl egentligen bygga lådan själv också, men det kräver ju en massa uträkningar som jag nog inte pallar med...

    Jag skulle faktiskt påstå att den här lådan blir LÄTTARE att flytta in/ut än motsvarande aktiva låda, om man skulle behöva nyttja hela bagageutrymmet. Den aktiva lådan väger ju mycket mer eftersom den har slutsteget inbyggt. Jag tänker ju gömma allt sånt under golvet och bara låta högnivåkablarna sticka upp på något diskret ställe. Blir plättlätt att ta ut lådan vid behov.

    Ska bli kul att ses på söndag, Ashra!
    Wilhelm Svenselius

  2. #22
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Inte vill jag ha en helt färdigbyggd låda, byggandet är ju halva nöjet! Borde väl egentligen bygga lådan själv också, men det kräver ju en massa uträkningar som jag nog inte pallar med...

    Jag skulle faktiskt påstå att den här lådan blir LÄTTARE att flytta in/ut än motsvarande aktiva låda, om man skulle behöva nyttja hela bagageutrymmet. Den aktiva lådan väger ju mycket mer eftersom den har slutsteget inbyggt. Jag tänker ju gömma allt sånt under golvet och bara låta högnivåkablarna sticka upp på något diskret ställe. Blir plättlätt att ta ut lådan vid behov.

    Ska bli kul att ses på söndag, Ashra!
    bygga egen låda e najs men man ska fan ha rediga verktyg helst ett sågbort så man är garanterad raka linjer.

    Enda som är jobbigt är ju att skruva ur strömsladden när man ska ha ut basen och steget,

    Aktivbas är som sagt oftast större volymmässigt än sluten låda. då en tex 10" bas kan byggas i en så liten låda som 15L även fast jag nog skulle rekommendera lite större än 15 l. då det lämnar väldigt lite marginaler =P hellre 20l låda och dämp ull i =P

    Jo ska bli kul att ses på söndag. Ska försöka få in allt i bilen tills dess. Har inte vågat prova ställa basen i bagaget då jag fortfarande är orolig för att den inte kommer få plats på djupet =P

    på fredag ska iaf huvudenheten inhandlas. så det blir en guide till =P Och kanske en guide i hur man inte ska löda blir fullödningar.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  3. #23
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Hur dämpar man bäst en sluten baslåda? Det verkar finnas tusen olika rekommendationer för detta på nätet. De jag har hittat ännu så länge är:
    • Inte dämpa alls. Tycks främst rekommenderas av folk som antar att man suttit 700 timmar vid en dator och räknat ut lådan PERFEKT. Vilket jag inte har gjort.
    • Dämpa genom att fästa dämpmaterial på lådans innerväggar. Olika bud om exakt vilken eller vilka väggar som ska dämpas.
    • Fylla lådan med dämpull (mycket löst, ej packat).


    Vad tror ni?

    Nårdik skriver:
    En tumregel man brukar utgå i från är: SLUTEN LÅDA så fyller man lådan full med dämpull. Skall inte packas utan ligga lös. BASREFLEX-LÅDA så sätter man ett lager dämpull på alla väggar utom den vägg som högtalare och rör sitter.
    Wilhelm Svenselius

  4. #24
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Jag la ett täcke på insidan i min dämpullen har ju en annan densitet så det borde ändra volymen i lådan.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  5. #25
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Ok vaknade lite tidigt så vrför inte göra guide 2
    planerade ju att löda allt på jobbet men tyvärr råder kamera förbud så fick ta min trogna biltema kolv

    Kablar, tenn, lödkolv och krympslang


    Kapa till någorlunda rätt längder.


    Kapa krympslang och trä på den över kabeln Låååångtbort från värmen där det ska lödas ananrs e det kört =P


    Korta stumpar av tunnare kabel då jag inte får in 16qmm kabel direkt in i stärkaren.


    Förtenna kanten av tråden tryck även ihop den lite så det blir som en svacka i kabeln.


    Sammanfoga kablarna tada !


    Krympslangen 1 variant på den tunna kabeln och en på den tjocka sedan dra den tunna hela vägen upp och den tjocka över den tunna kabeln.


    ungefär så här


    Värm krympslangen så häpnadvsväckande så krymper den =)


    Nämen titta nu sitter den åt!


    Grattis nu har vi gjort en + kabel och en - kabel. Ett steg närmare finalen.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  6. #26
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Jag kanske är naiv, men jag antar att när tillverkaren specar att ett element är lämpligt med t ex en 20 liters låda är det räknat inklusive lämplig dämpning. Om inte annat så bör ju volymen ändras högst någon liter om man bara beklär väggarna (vilket jag lutar åt nu - fylla hela lådan verkar vanskligt).

    Fina foton!
    Wilhelm Svenselius

  7. #27
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Så vitt jag förstått så är dämpning inte inkl i liter beräkning på element. Klärväggar ändrar nog inte volymen med nån liter som sagt. men att fylla lådan borde ju ändra volymen en hel del.
    Om du kör kittet med lådan så har du ju garderat dig då basen spelar ner till 15l låda så en 20 liters låda med klädda väggar borde bli riktigt bra.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  8. #28
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Ashra: Håller med. Dämpning på väggarna blir det då, på fem av sex väggar (alla utom den där elementet sitter). Kommer gå åt typ 3500 cm2 dämpull då, betydligt mindre än den som Carbonize säljer, eller om jag kan tigga till mig lite av din.

    Fäster ullen i väggarna gör man nog enklast med lim eller en häftpistol.
    Wilhelm Svenselius

  9. #29
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Ashra: Håller med. Dämpning på väggarna blir det då, på fem av sex väggar (alla utom den där elementet sitter). Kommer gå åt typ 3500 cm2 dämpull då, betydligt mindre än den som Carbonize säljer, eller om jag kan tigga till mig lite av din.

    Fäster ullen i väggarna gör man nog enklast med lim eller en häftpistol.
    Inga problem de ligger bara i förrådet och samlar damm.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  10. #30
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Lite ändrade planer! Snackade med Calle på Carbonize och tydligen är Monacor Carpower Sonic 10 som jag hade tänkt köpa rätt usel i sluten låda (fastän det finns en sådan rekommendation på sajten). Så jag kommer istället köra med RE Audio SE 10 D4 som är betydligt vassare! Detta skall tydligen passa utmärkt i lådan och jag fick ett finfint paketerbjudande som innebär att trots att själva högtalareelmentet är 1200 kr dyrare blir hela baslådebygget bara ... 60 kr dyrare för mig!

    Har då också gått upp till 35 mm2 strömkabel istf 25 mm2 då en kunnig polare förklarat att 25 mm2 är för klent för det här bygget (räknar jag rätt skiljer det bara en millimeter i diameter på själva kabeln mellan 25 och 35 mm2).

    Samt att jag kommer använda 10 mm2 kabel istf 2 mm2 för att ansluta baslådan till steget. Hellre för grovt än för klent!

    Växlar också till "taggig" dämpmatta istället för vanlig dämpull, eftersom det ingår i paketet.

    Ska posta en uppdaterad shoppinglista när jag har tid.
    Senast redigerat av W2k den 2008-05-23 klockan 09:27.
    Wilhelm Svenselius

  11. #31
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Sa ju att CAlle är grymt hjälpsam =P

    Håller på med stero installationen men sprang in i ett problem så måste kolla sprängskisser nu =P
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  12. #32
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Ashra: Ser verkligen fram emot det!

    Här kommer den nya shoppinglistan:



    Priset per rad är lite svårare att räkna ut nu med rabatter och paketpris etc, men totalen är 6 263 kr. Detta trots att elementet blivit rejält mycket vassare och kabeln gått upp i grovlek några steg. Känns prisvärt

    Avseende dämpning så ansåg Carbonize-Calle att man med den här kombinationen av element och låda (som för övrigt skall passa utmärkt tillsammans) bara skall dämpa på innerväggen, alltså den mittemot väggen där elementet sitter.
    Wilhelm Svenselius

  13. #33
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Ser ut som en riktigt trevlig shoppinglista!
    borde vara denna basen dock? http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=395

    Dubbla 2x2 spolar vill du ju ha inte dubbla 4 ohms

    Ska skicka upp en kortfattad slutmonterning. Blev massa strul på vägen så jag ledsnade lite =P Glapp i min adapter jag hade etc så fick löda och mecka lite så det tog sjukt lång tid.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  14. #34
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Ser ut som en riktigt trevlig shoppinglista!
    borde vara denna basen dock? http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=395
    Dubbla 2x2 spolar vill du ju ha inte dubbla 4 ohms
    Nä, det är en annan bas. Den du länkar är SR10, den jag har på shoppinglistan är SE10 som är betydligt bättre (kolla prisskillnaden). SR10 finns som både 2x4 och 2x2 Ohm, SE10 finns bara som 2x4 Ohm, åtminstone hos Carbonize.

    Är det ett problem att det är 2x4 Ohm? Parallellkopplar jag det blir det ju 2 Ohms last på steget vilket är utmärkt, steget klarar ju 900 WRMS i 2 Ohm.
    Wilhelm Svenselius

  15. #35
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    det där vet calle betydligt bättre än mig =P
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  16. #36
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Calle har förvisso inte sagt nåt, men jag antar förstås att paketet han föreslog med den basen är bra.

    Vad gäller ihopkopplingen så kollade jag på den här mycket praktiska sidan och där framgår hur man ska koppla en eller flera basar av en viss typ för att få rätt last på steget.
    Wilhelm Svenselius

  17. #37
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    den sidan komemr inte stämma för ditt slutsteg. Din e det bara koppla en plus i varje pluss och en minus i varje minsu och köra . sinus är gjort för dubbla spolar så busenkelt att koppla in.

    har du beställt nu ?
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  18. #38
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Nix, väntar på löööönen. Dessutom vore det bra intressant om jag hade ett hum om hur kablarna skall dras innan jag beställer ... jag tvivlar inte på att det går, men det svider ju om jag sitter här med prylar för 6000+ kr som jag inte kan installera
    Senast redigerat av W2k den 2008-05-23 klockan 22:11.
    Wilhelm Svenselius

  19. #39
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    vi kollar kabel dragning imorrn. Det borde vaa rätt enkelt
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  20. #40
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Ok dags för den sista delen I operration kabeldragning, baslåda och huvudenhetes byte. Blev ett litet hopp i bilderna tyvärr då jag stötte på oanade problem =P


    Då börjas det. Så ser det ut orginal!


    Bort med torxskruvarna


    Andra sidan ska också väck !


    Här hittades det skruv.


    Sluta göm skruv överallt era rackare

    Här är hoppet. Det som gjordes nu är att efter de här skruvarna lossades så Lyftes Hela mittkonsolen en bit. Då kom jag åt undersidan av "balkarna" Där satt det 1st skummgummikåpa på varje sida som var trädd in i balken. Ta bort den så kan du ta ur balkarna.


    Titta nu e balken borta. Där satt det 2st torxskruv på varje sida bara skruva loss..


    Där kom han vilken latjoliten pryl.


    Adapters. Bmw mini till Iso och radio adapter bmw mini till pioneer.


    Iso till Pioneer fan vad adapters =P


    Närbildsfotografering är en konst min kamera inte klarar av. Systemremote iaf. Sladden som kopplas mellan stero och steget som talar om att steget ska ha eller inte ha ström.


    Denna sladd kommer vi ihåg.


    Dåligt kort men fotat in i utrymmet för stereon. Tittut!


    Så då var den framme.


    Nämen titta det funkar.


    Nämen vilken check jordpunkt. Slipa bort rosten först.


    Självfallet ska det finnas en plus sladd också. Ganska no brainer vad som gjordes här.


    FAAAN tappa inte muttern !


    Sedär ja då fanns det ström


    Boom Boom Boom


    Klart Riktigt bra färg på displayen för att matcha Orginal färgen i bilen. I med stöldkasseten. Den är lite för liten för Orginal hålet. Detta löstes med en riktigt fullösning. Tog och byggde en ram i tunn skummgummi. Blev helt ok.

    Problem under byggandet:
    Tog ett tag att komma på hur man rev panelen smidigast.
    Jävla glapp i adaptern bmw-mini till iso. Blev ett jäkla pill att styra upp så alla högtalare ville lira.
    Min kära far hade "lånat" mitt torx set.

    Kvar att göra. Fixa en bättre ram med stabil konstruktion för att hålla stöldkasseten på plats. Ställa in ljudet.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •