Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 214
  1. #21
    Bronto
    Guest
    Grattis till en otroligt lyckad chippning Erik! Fler hästar (än förutspått!) och lägre bensinförbrukning är inte dumt

  2. #22
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Ja, det är ju fantastiskt bra. . Detta är ju bara ett måste alltså. Med lägre förbrukning också. . Kan ju inte bli bättre. .
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  3. #23
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Skulle nog påstå att Classe inte har någon bensinförbrukning alls!
    Citat Ursprungligen postat av Bronto Visa inlägg
    Grattis till en otroligt lyckad chippning Erik! Fler hästar (än förutspått!) och lägre bensinförbrukning är inte dumt
    MINI Cooper R53 2004
    SÅLD Mini Cooper D - 08 Chilli Red med svart tak, speglar, och stipes.
    Lancia Delta HF Integrale CAT - 91 med diverse trim 201m@8,88/127km/h

  4. #24
    MINI-galning KITs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Förnamn
    Gunnar
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 157
    Kan de chippa bensinare också?

  5. #25
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089
    Citat Ursprungligen postat av KIT Visa inlägg
    Kan de chippa bensinare också?
    Ja, enligt MotorNords hemsida:

    Cooper S 1.6L 175hk (R56)
    2006 onwards
    Engine type : Turbocharged Petrol
    Engine size : 1598 cm3
    Cylinders : 4


    Original hk : 172
    Original nm : 240
    Effektökning : 22Hk
    Vridökning : 29Nm

    Pris: 6950:-
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  6. #26
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Nu är jag grymt sugen på ett trimchip...

    Åkte du hela vägen till Sundsvall för din trimning? Kollar jag på deras hemsida hänvisar ju de till sina återförsäljare, som verkar finnas lite varstans, bl a Stockholm.



    Senast redigerat av W2k den 2008-05-26 klockan 12:51.
    Wilhelm Svenselius

  7. #27
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Nu är jag grymt sugen på ett trimchip...

    Åkte du hela vägen till Sundsvall för din trimning? Kollar jag på deras hemsida hänvisar ju de till sina återförsäljare, som verkar finnas lite varstans, bl a Stockholm.
    Ja, jag åkte till Sundsvall. Litar mer på dem än någon halvtaskig (??) återförsäljare...

    Om man vet hur man gör, så kan man ju själv plocka bort elektronikboxen och skicka upp den till Sundsvall, så programmerar de om den och skickar tillbaka den till dig.

    Men eftersom jag själv har tummen mitt i handen, så tycker jag det känns bättre att göra det på plats så att de även kan kontrollera så att allt fungerar när det är klart...

    Dessutom är det ju alltid kul att få köra lite!
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  8. #28
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Som jag förstår det består väl själva trimningen bara av att man kopplar in en sladd och trycker på en knapp, själva mjukvaran kommer ju från Superchips! Men då vet jag, tack iaf.

    Tror inte jag orkar åka hela vägen till Sundsvall, ger nog återförsäljaren i Stockholm en visit när det blir dags.
    Wilhelm Svenselius

  9. #29
    "still Crusin" MINAs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Martin
    Ort
    Sundsvall(alnö)
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    460

    4 timmar till norrland

    Så farligt är det väl inte !
    "Du saknar ju 40 mil på mätarn ".
    Välkommen på ett besök !
    Tack för trevlig samvaro i helgen
    Senast redigerat av MINA den 2008-05-26 klockan 13:45.
    #3 True Mini Drivers Medelpad

  10. #30
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Ser BMW vid service att den är chip trimmad? eller gömmer sig programvaran? Vill inte riskera min motorgaranti.
    MINI Cooper R53 2004
    SÅLD Mini Cooper D - 08 Chilli Red med svart tak, speglar, och stipes.
    Lancia Delta HF Integrale CAT - 91 med diverse trim 201m@8,88/127km/h

  11. #31
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089
    Citat Ursprungligen postat av HF-Björn Visa inlägg
    Ser BMW vid service att den är chip trimmad? eller gömmer sig programvaran? Vill inte riskera min motorgaranti.
    De kan se den om de specifikt letar efter den. Men normalt sett inte.

    Om garantin gäller är mycket upp till handläggaren. Har man tur och får en förnuftig person så är det antagligen inga problem. Råkar man ut för en tuff paragrafryttare så kanske man får problem...
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  12. #32
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089

    Exclamation Bil med drag...

    Då har Clabbe fått göra premiär som dragbil också... Vilket gick helt utan problem. Vattenskotern som skulle hem till Stockholm efter vinterförvaringen hos föräldrarna i Småland, kändes helt plötsligt mycket större -jämfört med när jag brukar dra den efter folkabussen... Men det kändes knappt att man hade ca 500 kg på släp - Clabbe kändes helt oberörd av den extra lasten... Förbrukningen stannade också på måttliga 0,53 l/mil enligt färddatorn, trots att det gick i dryga 100 km/h större delen av vägen...

    På tal om förbrukning och färddator, så har jag noterat att den är en ganska stor glädjemätare. Förra gången jag tankade så nollställde jag färddatorn samtidigt som jag tankade och även nollställde trippmätaren. När det var dags för att tanka nästa gång så visade färddatorn på en genomsnittlig förbrukning på 0,53 l/mil. Enkel matematik baserad på 30,74 liter diesel till 48,08 mil ger dock en verklig förbrukning på 0,64 l/mil. Det är ju en ganska stor skillnad...
    Är det några fler som har testat om färddatorerna verkligen visar rätt?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  13. #33
    MINI-entusiast Bayerleiners avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Joachim
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    55

    Glädjemätare

    Jag har nollställt mätaren varje gång jag tankat och kollat verklig förbrukning med resultatet att verklig förbrukning alltid ligger en bit (~10%) över vad färddatorn säger. Det har dock blivit lite mindre skillnad de senaste tankningarna, så det kanske blir bättre med tiden... bilen har gått 600 mil nu.

    Jag kan kolla exakt vad skillnaden är när jag kommer hem sedan.
    --------------------------------------------
    Fd Mini Clubman D - 08
    Pepperwhite med svart tak och bonnetstripes

    Numera VW Typ2 -78, VW 1303S -73 och familjebilen: VW Passat 2,0 TDI -11

    Längtar dock efter en Mini!

  14. #34
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av FEED ME Visa inlägg
    Då har Clabbe fått göra premiär som dragbil också... Vilket gick helt utan problem. Vattenskotern som skulle hem till Stockholm efter vinterförvaringen hos föräldrarna i Småland, kändes helt plötsligt mycket större -jämfört med när jag brukar dra den efter folkabussen... Men det kändes knappt att man hade ca 500 kg på släp - Clabbe kändes helt oberörd av den extra lasten... Förbrukningen stannade också på måttliga 0,53 l/mil enligt färddatorn, trots att det gick i dryga 100 km/h större delen av vägen...

    På tal om förbrukning och färddator, så har jag noterat att den är en ganska stor glädjemätare. Förra gången jag tankade så nollställde jag färddatorn samtidigt som jag tankade och även nollställde trippmätaren. När det var dags för att tanka nästa gång så visade färddatorn på en genomsnittlig förbrukning på 0,53 l/mil. Enkel matematik baserad på 30,74 liter diesel till 48,08 mil ger dock en verklig förbrukning på 0,64 l/mil. Det är ju en ganska stor skillnad...
    Är det några fler som har testat om färddatorerna verkligen visar rätt?
    Va är det för Sea-Doo du har? gsx?

    Själv kör jag Sea-doo 3d, men ska väl byta den nu.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  15. #35
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Som du säger Erik, min riktiga vs. färdator är ca 1dl mer!
    MINI Cooper R53 2004
    SÅLD Mini Cooper D - 08 Chilli Red med svart tak, speglar, och stipes.
    Lancia Delta HF Integrale CAT - 91 med diverse trim 201m@8,88/127km/h

  16. #36
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089
    Citat Ursprungligen postat av Freddo Visa inlägg
    Va är det för Sea-Doo du har? gsx?

    Själv kör jag Sea-doo 3d, men ska väl byta den nu.
    En GTX Limited Supercharged, med 185 hk.
    Den går fint. Nästan lika bra som Coopern!
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  17. #37
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089
    Citat Ursprungligen postat av HF-Björn Visa inlägg
    Som du säger Erik, min riktiga vs. färdator är ca 1dl mer!
    Vad brukar du ha för förbrukning då? Riktig respektive mätare?
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  18. #38
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Uppsala
    Län
    Uppland
    Inlägg
    20
    Sen finns ju Aros Auto i Västerås som fått god renomée på Autopower.
    Dit är det ju inte så långt från Stockholm.

    Min fråga är väl mest:
    Chippa med Superchips +20hk eller Boxa med Promotech +30hk?????

    Vad tycker ni som vet?

  19. #39
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089

    Exclamation Med risk för att bli tjatig...

    Citat Ursprungligen postat av brn2rn Visa inlägg
    Sen finns ju Aros Auto i Västerås som fått god renomée på Autopower.
    Dit är det ju inte så långt från Stockholm.

    Min fråga är väl mest:
    Chippa med Superchips +20hk eller Boxa med Promotech +30hk?????

    Vad tycker ni som vet?
    Jag känner inte till just Aros Auto eller Promotech.

    Däremot har jag testat flera olika typer av boxar och flera olika typer av chip.

    All min erfarenhet säger att chippen ger klart bättre effekt och att de ger mindre problem med olika fel.

    Vad tillverkarna skriver i sina reklamblad är kanske en helt annan sak. Jag har skrivit det här flera gånger redan, men upprepar mig igen:

    Jämförelse mellan min Mini Cooper D och min flickväns Peugeot 207 HDI GT. Båda dessa bilar har exakt samma motor på 1,6 l och 110 hk. (Peugeot tillverkar ju motorerna åt Mini, liksom åt Volvo, Ford m.fl.)

    Min Mini har chip från MotorNord som enligt tillverkaren ska ge 130 hk. Mätningar med Driftbox visade att jag kapade tiden 0-100 samt 80-120 med ca 2 sek efter chipningen. Vilket ger att det verkliga hk-antalet säkert är närmare 150 än 130. Bilen upplevs väldigt mycket piggare.

    Maries Peugeot har effektbox från Ferrita som enligt tillverkaren ska ge 140 hk. Mätningar med Driftbox visade att tiden från 0-100 samt 80-120 kapades med ca 0,5 sek. Rent känslomässigt har jag väldigt svårt att känna någon skillnad över huvudet taget med respektive utan box. Jag gissar att det verkliga hk-antalet ligger runt 120 hk.

    Så vad kan vi lära av detta? Jo, att det förekommer väldigt mycket glädjesiffror på marknaden. Folk lovar väldigt mycket, men håller väldigt lite.

    Sedan är det väl upp till dig om du litar mer på en säljande hemsida från tillverkaren, eller på mig som är helt opartisk och som har erfarenhet av att ha kört och trimmat olika dieselbilar i 15 år...

    Som jag ser det är den enda fördelen med en box att man enklare kan ta bort den. Om någon tittar ordentligt så kan han antagligen ändå se att det har skarvats in sladdar till boxen.
    Och ett trimchip går ju fortfarande att återställa igen till orginal, om man nu skulle vilja det.
    Så inte ens detta säljargument ger jag egentligen särskilt mycket för. Däremot så kan man ju ta bort boxen från en bil och flytta över den till en annan med samma motor, om man nu skulle vilja det. Det går ju inte om man har programmerat om chippet.
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  20. #40
    Betalande Medlem FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089

    Thumbs up Nationaldagsfirande

    Får väl även passa på att fortsätta denna "blogg" med att berätta om Clabbes äventyr på Miniträffen i Gislaved förra veckan - på nationaldagen.

    En väldigt trevlig dag som samlade 13 (tror jag) Mini-bilar vid en liten Mini-bana(!) i skogen bredvid den stora däcksfabriken... Banan var inte mer än dryga 700 meter lång och bredden var en styv Mini-bredd, vilket gjorde att spårval var lite överkurs. Avåkningszonerna bestod mestadels av tallar, men hade man lite tur (liksom Powernap!) så träffade man bara en ungbjörk...

    Men inte desto mindre så var det riktigt kul att köra, bara man höll sig i skinnet och behöll bilen på banan. Clabbe gjorde inga utflykter i terrängen, utan försvarade istället dieselkombins färger genom att köra snabbare än alla andra bilar förutom en: Karl-Ernst, som är en ganska van racingchaufför med en väldigt fint preppad Cooper S lirade lite i en klass för sig själv, runt två sekunder snabbare än Clabbe, som sedan var tätt följd av diverse Works-bilar och vanliga S-modeller.

    I konbanan som avslutade dagen så var Clabbe bara en halv sekund långsammare än Karl-Ernst och delade andraplatsen med Powernap, som körde in i målfållan på hundradelen exakt samma tid...

    Dagen erbjöd även ett accelerationstest med Driftbox för att se 0-100 km/h. I denna gren fick dock Clabbe se sig besegrad av samtliga S-bilar med ganska god marginal. Clabbe behövde en hel sekund längre tid på sig denna dag jämfört med när jag sist mätte honom efter att han blivit chippad. Jag tror att orsakerna är tre: Dels att denna dag erbjöd extrem värme och sol med +28 grader. Och värme är som alla vet av ondo när det gäller effekt -i synnerhet för turbobilar. Dessutom var teststräckan lite lätt i uppförsbacke och Clabbe hade fortfarande full tank.

    Men å andra sidan så blir ju prestationen ännu desto större att vara snabbare på banan, trots att de andra bilarna var klart accelerationssnabbare... Men i banan så har ju dieseln stor fördel av sitt stora vridmoment och jag kunde köra hela banan på treans växel och fortfarande vara på gränsen till att spinna loss hela tiden i kurvorna...

    Så Clabbe och jag är mycket nöjda med dagen ändå.
    Grillning och trevligt sällskap förhöjde förstås stämningen ytterligare!
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 15:18
  2. FEED ME birthday cake !
    Av Hobbe i forum Off-topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 17:37
  3. Cooper D och Clubman ägare
    Av KPKalle i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 20:21
  4. MINI Cooper S Clubman review
    Av Hobbe i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •