Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2008
    Förnamn
    Frazze
    Ort
    stockholm
    Län
    stockholm
    Inlägg
    6

    Skitig bakruta - Cab

    Detta är den första minin jag har och det gäller bakrutan. Så fort det regnar och är "kladdigt" ute så geggar hela bakrutan igen så jag inte kan se ut via backspegeln. Jag har haft/ägt andra bilar utan vindrutetorkare på bakrutan men aldrig haft detta problem som jag upplever mkt irriterande. Ska jag åka långt måste jag ofta stanna för att torka rent. Tips på nåt jag kan göra för att hålla rutan någorlunda ren?

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    mar 2005
    Förnamn
    Eduardo
    Ort
    Sundsvall
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av Frazze Visa inlägg
    Detta är den första minin jag har och det gäller bakrutan. Så fort det regnar och är "kladdigt" ute så geggar hela bakrutan igen så jag inte kan se ut via backspegeln. Jag har haft/ägt andra bilar utan vindrutetorkare på bakrutan men aldrig haft detta problem som jag upplever mkt irriterande. Ska jag åka långt måste jag ofta stanna för att torka rent. Tips på nåt jag kan göra för att hålla rutan någorlunda ren?
    Tror det är svårt att få till nått som håller rent bakrutan på cabben! så fort man tvättat bilen är hela baken skitig om inte vägen är ren å torr vill säga!

    Likadant äre på sommaren fast då äre mest damm och smågrus eller vad det är! =) enda sättet jag har kommit på är att köra nercabbat!
    Senast redigerat av Edde den 2008-03-12 klockan 18:58. Anledning: stavfel
    #6 True Mini Drivers


    Föredettingar:
    Mini Cooper Cabriolet -05
    Pure Silvermetallic
    Såldes den 21 Juli 2010

  3. #3
    MINI-galning Rausners avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Helsingborg
    Län
    Skåne
    Inlägg
    442
    Tänkte precis fråga varför du inte har bakre vindrutetorkare men du kör ju cabbe.. Tough luck för vi har precis samma problem på vanliga minisarna men vi har iaf bakre torkare.. Bara det är fuktigt ute så drar bilarna upp all skit som existerar rätt upp över bagaget

  4. #4
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Detta händer på alla bilar i hatchback utförande tyvärr. Beror på aerodynamik. Bilarna drar upp en skit i en virvel som kommer nerifrån och slår mot rutan. Gäller även vanliga kombis.
    Måste ha torkare för att det inte ska bli skitigt. Med cabbens lilla platsbakruta är det ännu värre antar jag?

  5. #5
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Tejpa fast passageraren bak med silvertejp så kan han/hon agera extra vindrutetorkare medan du kan lyssna på vilken kanal du önskar på radion.


    MINI:n gillar att ha en smutsig bak (punkt).
    Inget att göra åt.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  6. #6
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2008
    Förnamn
    Frazze
    Ort
    stockholm
    Län
    stockholm
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Detta händer på alla bilar i hatchback utförande tyvärr. Beror på aerodynamik. Bilarna drar upp en skit i en virvel som kommer nerifrån och slår mot rutan. Gäller även vanliga kombis.
    Måste ha torkare för att det inte ska bli skitigt. Med cabbens lilla platsbakruta är det ännu värre antar jag?
    Det är faktiskt glas i min bakruta........jo, jag är nästan säker. Hur som helst jag hade en Z3 innan, och med den hade jag aldrig dessa problem, jag kunde alltid se ut, men men det här är väl nåt jag får leva med, i övrigt älskar jag min "nyckelpiga" som en tant tyckte den såg ut som
    ( den är röd )

  7. #7
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Du har säkert rätt om glaset.

    Hade du en Z3 coupe? Interessant om den inte hade detta problem eftersom den har hatchback/kombi bakdel.

    Z3 cabben klarar sig ju eftersom den har en avlång bakdel/lucka som en sedan.

    Har sett ett par röda cabbar i sthlm, vart håller du till?

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2008
    Förnamn
    Frazze
    Ort
    stockholm
    Län
    stockholm
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Du har säkert rätt om glaset.

    Hade du en Z3 coupe? Interessant om den inte hade detta problem eftersom den har hatchback/kombi bakdel.

    Z3 cabben klarar sig ju eftersom den har en avlång bakdel/lucka som en sedan.

    Har sett ett par röda cabbar i sthlm, vart håller du till?

    Z3 cab.....med en plastruta. Som du säger, den klarade sig väldigt bra i regn och rusk. Men nu är jag laddad med en rulle papper i bilen så det gäller väl att leva med det här
    Vi håller till i Vasastan
    Senast redigerat av Frazze den 2008-03-12 klockan 20:20.

  9. #9
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Citat Ursprungligen postat av Frazze Visa inlägg
    ......
    Vi håller till i Vasastan
    Lite OT men är den röd ?
    Har sett en snygg röd cooper s cab i krokarna runt birkastan som jag funderat på att lappa med en flyer.
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  10. #10
    MINI-galning Hans-Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Förnamn
    Hans-G
    Ort
    Reimersholme, Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 112
    För egen del har jag ändå nästan valt bort att titta i inre spegeln genom kupén ut genom den lilla glasrutan bak, utan håller koll genom dom yttre speglarna. Bakåtsikten är ju usel även när rutan är ren på grund av att bågarna på baksätena sitter ivägen. Lite skymmer också vindskyddet när det är monterat bakom framstolarna. Men vad gör man inte för att få köra med luft ovanför huvet... Som tur är har man ju god hjälp av backvarnaren när man ska trixa sig in i parkeringsfickor...

    MINI nr 5: "Silverpilen" Cooper S Roadster White Silver/Black Inköpt i september 2012 på Novation i Uppsala. MINI Sverige första regstrerade ägare. Påställd efter vinterförvaring 29 mars 2015
    Historik: MINI nr 1: Cooper -02 Curry Red/Black våren 2002 - hösten 2003 MINI nr 2: Cooper S -04 Electric Blue/Black våren 2004 - sommaren 2005. MINI nr 3: Cooper S Cab -05 Hyper Blue/Blue våren 2005 - sommaren 2010. MINI nr 4: Cooper S Cab -09 Midnight Black/Black.Ttillverkad mars/april, levererad 6 maj -09, såld 9 juli -14.
    Långt tillbaka: Old MINI Morris Cooper S 1964 [1071 cc] British Racing Green white i min ägo -68.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •