Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174

    Thumbs down Stänkskydd + vinterföre= Big NoNo

    Kan det vara möjligt? Jag lämnade in bilen för att få monterat stänkskydd förra veckan. Fram + bak. Det blev gudomligt snyggt.De var totalt integrerade med stötfångaren, men sedan... Det snöade en del när jag körde in till stan 5 km och parkerade. När jag kom ut klonkade det till i bromsarna som det gör när man har använt handbromsen ibland, men det hade jag ju inte gjort. Jag tänkte inte mer på det och strax efter så åker vi på söndagstur till svärfar 5 mil. Det snöar fortfarande. Vi kommer fram och parkerar. Döm om min förvåning när vi kommer ut och inte kommer iväg för att båda hjulen är låsta. . Jag kliver ut och tittar in i fälgen men ser bara "IS" inte en skymt av bromsskivan. Inte heller på insidan ser man skivorna. De är helt igenisade. .Isen sitter till och med fast i fälgen. Ska det vara så? . Jag fick använda ishacka för att få bort all isen. På hemvägen kom vi fram till att det måste vara de nya stänkskydden som gör att snön bara virvlar runt i hjulhusen och inte kan ta vägen någonstans. Det är ganska trångt baktill. Det hade även byggt på i hjulhusen med ca 5 cm snö som tog i däcket också.Framtill var det inga problem alls. Funderade först på om det kunde vara det att jag "bara" har 15" på vinterfälgarna, men det är ju det som är standard.Fälgarna är rätt så "öppna" med full insyn till skivorna. Funderade på om det kunde vara det, men vi har ju ändå kört hela vintern utan problem. Det var bara att plocka bort de bakre "stänkisarna", så nu får vi väl se hur det går. Nu är det ju så att man kan klara sig gott utan de bakre stänklapparna. .Synd bara på kostnaden för att sätta dit dem när jag bara kunde ha dem i 2 dagar. Alternativet kanske är att byta upp sig till 16" fälgar även på vintern för att få mer plats inne i fälgen runt skivorna. Men jag tror att det får bli till att montera dem igen under sommarhalvåret. Någon annan som har råkat ut för något liknande?
    Senast redigerat av Bergen den 2008-02-27 klockan 08:52.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  2. #2
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Du har ingen bild på stänkskydddet, ser det inte lite malplacerat ut med ett stänkskydd på en MINI ? Ingen bling faktor direkt.

    Låter annars som stänkskydden måste vara boven i dramat.
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  3. #3
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Nja, jag har faktiskt tagit en bild på dem till en annan tråd. Jag ska bara klura ut hur jag lägger upp dem. Stänkisarna bak integreras faktiskt mycket väl in på bilen, absolut mycket bättre än på BMW:n som jag har köpt till också, men inte satt dit för att det ser ut som "haklappar". Men någon blingfaktor är det ju inte att tala om LoL. Och har man som du breda fälgar ser det nog förskräckligt ut. LoL. På BMW:n provade jag att hålla dit dem och med 255r såg det ju ut som om det var en skitrand på däcken. De täckte knappt ens däcken halvvägs, så någon funktion skulle de inte ha haft i alla fall.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  4. #4
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av Bergen Visa inlägg
    Nja, jag har faktiskt tagit en bild på dem till en annan tråd. Jag ska bara klura ut hur jag lägger upp dem.
    Du kan med fördel använda http://www.geting.se

    Enkelt att använda och resultatet blir att då du klistrar in den automatgenererade bildlänken får in bilder i ditt inlägg som är klickbara för att få upp fullstora bilder i separat fönster.

    Exempel:

    http://www.coopersweden.se/showpost....9&postcount=12

    /M v h, JockeO

  5. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Ja, det verkar ju busenkelt. Jag skall prova på eftermiddagen. Tackar så mycket för det tipset.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  6. #6
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Kalle
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Väntar med spänning på bilderna! Tyvärr så funkar inte stänkskydd tillsammans med aeropaket, så jag får köra vidare med skitiga dörrar, bakkanter och instegslister

  7. #7
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av xCooPx Visa inlägg
    Väntar med spänning på bilderna! Tyvärr så funkar inte stänkskydd tillsammans med aeropaket, så jag får köra vidare med skitiga dörrar, bakkanter och instegslister
    välkommen till myntets baksida.....bilen blir fort oren.....
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  8. #8
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Om man klagar på att den blir skitig så borde man köpt en gammal begagnad bil som man kan köra in i tvätten på OKQ8 med....
    Annonsansvarig
    FD: MINI Cooper S Works

  9. #9
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    har inte sett att jag klagat över smutsig bil....
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174

    "Stänkisbilder"

    [url]http://www.geting.se/viewimage.php?image=88542-DSC01383.JPG[/http://www.geting.se/viewimage.php?image=88556-DSC01384.JPG#url] "stänkisbilder"
    Senast redigerat av Bergen den 2008-02-29 klockan 14:26. Anledning: Fler "stänkisbilder"
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  11. #11
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av Bergen Visa inlägg
    hmmm det blev rätt snyggt faktiskt....
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Det funkade. Hurra. Jag klarade av att installera länken.Visst är det ganska snyggt integrerat i alla fall. Sedan kan man tycka vad man vill om stänkisarna. Mina baktill har gått till Stänkishimlen i alla fall. LoL
    Senast redigerat av Bergen den 2008-02-29 klockan 14:30.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  13. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  14. #14
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Vad kostade stänkskydden (samma pris fram & bak?) & vad kostade montaget?
    Vem gjorde montage? (BMW-verkstad?)
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  15. #15
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    ok! Först och främst. Varför kan jag inte få fram länken så att det bara går att klicka på den, som ni andra? Är det för att det är jag som har lagt upp den? Det var Englunds i Luleå som monterade dem. BMW verkstad är det också. Pris:stänkskydd fram: 180 kr + moms, bak 260 kr +moms. Arbete 895 kr också det + moms. Sedan med lite rabatt blev det totalt 1500 kr inkl moms. Rätt dyrt tycker jag, men själva stänkskydden var ju billiga. Tyvärr känns det ju lite värre nu när jag var tvungen att ta bort dem baktill. Det var hur lätt som helst att ta bort dem, men jag antar av priset för monteringen att det kanske inte är lika lätt att få dit dem. Man skruvar bort en skruv inne i hjulhuset , tar bort skyddet för klisterremsorna i skydden, trycker dit dem och skruvar tillbaka skruven igen. Sedan till det som kanske är lite svårare. Man ska få dit de 2 klämmorna som ska spänna fast stänkisarna. Det kan vara lite klurigt. I alla fall var det det på min förra BMW. Lycka till ni som ska köpa och montera. Frågor besvaras med glädje i mån av svarsmöjlighet.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  16. #16
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    undra om de bakre kommer att hjälpa till så att bakrutan blir renare, nåt du märkt av bergen?
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  17. #17
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Nej, inte direkt. Jag hann bara köra två dagar med skydden och då var bakrutan redan skitig. Men man tycker ju att det borde hjälpa till lite med att hålla borta en del av skiten, men tyvärr kan jag inte svara på det.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stänkskydd + Dörrgummilister?
    Av xCooPx i forum Teknik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 17:46
  2. Stänkskydd - Bilder?
    Av Luc!fear i forum Teknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •