MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Län
    Västra Götaland

MCS Works i Augusti.

Enligt AutoMotor&Sport så släpps Mini Cooper S Works i augusti 2008.
    Är det fabriksbyggda och inte återförsäljarbyggda dom menar eller är det någon annan variant? Någon som vet?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)

Bronto
    Är det kanske JCW Stage II kitet de menar? Det ska ju släppas i två steg, det senare med ganska bra tryck under huven

MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Län
    Västra Götaland
    Citat Ursprungligen postat av Bronto Visa inlägg
    Är det kanske JCW Stage II kitet de menar? Det ska ju släppas i två steg, det senare med ganska bra tryck under huven
    Sugen?
    Eller börjar du med Milltek?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)

Bronto
    Citat Ursprungligen postat av ace666 Visa inlägg
    Sugen?
    Eller börjar du med Milltek?
    Haha fler hästar? Det räcker gott och väl med 174
    Ljudet tycker jag är rätt lugnt iofs, låter härligt rallyaktigt. Men vore ju kul att få höra KITs blåsa förbi, får försöka leta efter nån i krokarna. Däremot kommer nog min bror att millteka sin hihihihih

Bronto
    Mums!

As we exclusively reported last year, MINI will be releasing not one but two separate JCW kits for the R56 MCS during it’s model cycle. The “Stage I” went on sale last month at MINI dealers around the world. With a power output of 192bhp and (here’s the kicker) as much as 199 lb-ft on tap, it’s turned out to be one of the fastest MINI ever - some would say almost the equal to the JCW GP due to all that torque. However there’s little denying that one of those numbers is noticeably down from the previous dealer/factory installed kit. And MINI being MINI, you knew that had to be eventually rectified.

And that brings us to the factory JCW or the “Stage II” as we dubbed it last year. The “Stage II” will not only match the power output of the previous R53 JCW car but will surely be quicker (due to the increased torque) than even the JCW GP.

Let’s start with engine output. Our information on power output hasn’t changed since our first article about this car from last February. That means we can expect power anywhere form 210 to 220 bhp. To help deal with this power DSC and LSD will come standard. And yes, that last acronym means no automatic option.

The new found power comes from several components. Key to this will be a larger and fully optimized turbocharger (as previously reported on MF). Elsewhere the car will receive the intakekit known from the first kit….. and a reprogrammed ECU.

The Stage II will also get the soon to be released 4 piston brake that we reported on last week. The brakes are rumored to be available as a dealer accessory as well. Let that sink in for a moment. Previous MINI brakes (even the JCW/R56 MCS brakes) had to make due with one piston. This new kit will have four of them.

While it’s safe to assume the price will be in the same range as the previous factory JCW kit, we don’t have any concrete information on final figures at this time.

One thing the factory JCW kit won’t get will be the excellent JCW Sport Suspension. We’re guessing cost was a factor but it also may have something to do with wanting to make sure the factory JCW car suited all tastes. As amazing as the JCW Suspension is, it does return the ride to near R53 levels.

As we’ve previously reported, expect the new JCW kit to debut sometime in the second half of 2008.

MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Län
    Västra Götaland
    Citat Ursprungligen postat av Bronto Visa inlägg
    Haha fler hästar? Det räcker gott och väl med 174
    Ljudet tycker jag är rätt lugnt iofs, låter härligt rallyaktigt. Men vore ju kul att få höra KITs blåsa förbi, får försöka leta efter nån i krokarna. Däremot kommer nog min bror att millteka sin hihihihih

Har han också köpt MINI? Eller har han en annan fuling?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)

Bronto
    Citat Ursprungligen postat av ace666 Visa inlägg
    Har han också köpt MINI? Eller har han en annan fuling?
    Ingen Mini tyvärr men han har blivit förälskad i min sen han fick låna den lite hehe. Han kör en Audi RS4 B7, vore kul att köra lite mot honom på en bana, kanske har en chans på en kurvig variant

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Fabriksny GP Works
    Av Gustav_Stjernberg i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 15:00
  2. Cooper S Works
    Av crome i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 18:31
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 13:28
  4. Works Kit monterat på min bil!