Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28

    Bilen startar ibland inte

    Hej!

    Jag har en Mini Cooper S -04 som jag är mycket nöjd med - förutom att den inte startar ibland! Det verkar som att batteriet laddar ur av någon anledning så att det inte finns tillräckligt med "krut" för att starta bilen.

    Innan garantin gick ut fick jag batteriet bytt pga detta, men även med det nya batteriet har det hänt att bilen inte går igång. Det som händer är att det "klickar", alla reglage verkar fungera men motorn startar inte.

    Det här har hänt totalt kanske fem gånger, men är ändå irriterande eftersom man inte vet NÄR det kan hända. Är det någon som har en aning om vad det kan bero på? BMW-handlaren säger att de inte hört något om detta, och jag är lite för snål för att lämna in bilen på felsökning som kanske kostar 2.000 kronor.

    Jag kör en hel del längre sträckor, så det borde inte vara så att batteriet inte hinner laddas upp när man kör. Kan det vara någon strömkälla som ligger och "drar" ström även när bilen står still? Bilen är helt i original.

    Mycket tacksam för svar!
    MVH Henrik

  2. #2
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    hade typ lika fel på min audi, det var ett fel i tändlåset, kostade typ 1500 spänn att laga.. kanske kan vara en vägledning

  3. #3
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Fick liknande fel på en Grand Cherokee 96 efter att vi monterat immobilizer.
    Efter detta läckte bilen el, även efter demontering av immobilizern.

    Om du relativt enkelt kan hitta felet så är det ju bäst, felsökning kanske är billigare än nya batterier hela tiden.

  4. #4
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Har haft det problemet att batteriet blir urladdat ett par gånger. Då har det varit motorfläkten som inte har stängt av sig när man stannat bilen och lämnat den. Har du lyssnat så den stänger av sig? Det hörs iofs ganska tydligt om den är på. Kan även meddela att BMW Group Göteborg sa att jag måste komma in med bilen när felet uppstår! Då det bara händer ibland så undrar man ju hur dom hade tänkt då. Dom tror nog inte att man har något annat för sig! Förlåt Mini-Linda!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28

    Post

    Tack för tipsen! Jag tycker dock att det låter konstigt om det skulle vara tändningslåset eller startspärren, men vad vet jag? Man kanske får krypa till korset och beställa en felsökning ändå...

    ace666: Jag har inte hört om någon fläkt skulle gå efter att man stängt av motorn, så det tror jag inte. Fick du det ordnat på garantin, eller om jag förstår det rätt så har du fortfarande problemet ibland?
    Och det är ju konstigt av BMW Göteborg att be dig komma dit, när du inte kommer någon vart. Då kan väl MINI Mobility Service (eller vad det heter, den där jourtjänsten) ingripa? Men det lär ju ta ett tag för dem att ta sig dit du är. Nåväl, irriterande är det på en annars väldigt bra bil.

    Kom på att jag har ytterligare en fråga: För några månader sedan började lampan för "för höga avgasvärden" (gul lampa som ser ut som en motor) att lysa. Ibland slocknar den, men oftast är den tänd nu för tiden. Kan det vara något som är dyrt att laga, tro?

    MVH Henrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Motorfläkten stänger inte av sig!
    Av Ace i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 12:48
  2. är inte detta lite väl saftigt
    Av greven i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 22:31
  3. Inte så illa som folk tror....!?
    Av Ace i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 12:06
  4. Jänkarna är ju riktigt vettiga ibland!
    Av flyer i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 20:03
  5. Kan inte låsa bilen med fjärren!
    Av Gurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 07:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •