Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54
  1. #1
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263

    Ipod till mini !

    Tjena!

    Börja närma sig julafton och en önskelista till jultomten ska skrivas...

    Finns en "ipod-sladd" som kan köpas till stereon så att man får in lite mer musik i coopern, läste att "orginalsladden" gör så att man kan ändra volym, låt etc. med multifunktionsratten.

    Frågan är om det bara är BMW´s orginaltillbehör som gör detta möjligt eller finns det några andra alternativ till sladdar som gör att ipoden går att använda fullt ut i bilen!?

    MVH Alexander Franzén
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  2. #2
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2006
    Förnamn
    Petra
    Ort
    Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Jag har själv inte testat men det går ju att köpa FM-mottagare som man kan koppla MP3-spelare till Bilstereon. Dessa kostar runt 250 kr så det kan det vara värt att testa. Kanske någon annan vet bättre?

  3. #3
    MINI-galning fj0s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Förnamn
    Mario
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    906
    Finns lite olika sätt att gå till väga.

    1. Originaltillbehöret ifrån MINI kopplas till originalstereion och du styr iPoden ifrån stereon, "nackdelen" med att gå denna väg är att du kan endast ha 5-6 spellistor vilka du väljer genom knapparna på stereon, dom du använder för radiokanaler.

    2. Original AUX-ingång från MINI, då får du ett vanligt 3.5mm jack där du kan koppla in allt, inte bara iPod, du får alltså en line-in till stereon. Med detta så måste du dock styra iPoden ifrån iPoden så att säga, vill du byta låt måste du trycka på iPoden, det enda du gör på stereon är egentligen att höja och sänka ljudet. Denna lösningen är billigare än den ovan och förmodligen den billigaste förutom FM-sändaren som nämns av Petra ovan.

    3. Harman Kardon Drive+Play, denna måste du använda med AUX-ingången ovan, vad denna gör är att du kan styra iPoden ifrån själva Drive+Play enheten.
    Läs mer här: http://www.harmankardon.com/drive-1/

    4. Köp en eftermarknadsstereo och används deras iPod-interface, dom flesta tillverkare har idag interface för att koppla iPoden till stereon, jag använder Alpine och det fungerar helt ok, jag har 55gb musik och det är självklart inget du kommer kunna bläddra igenom när du kör eller genom stereon alls för den delen. Detta är nog en av de dyrare alternativen men ska du uppgradera stereon så kan det ju vara bra att tänka på!

    5. Dension Ice>Link är ungefär som Drive+Play men här behöver du inte AUX-ingången utan detta kopplas direkt till originalstereon och du styr iPoden ifrån stereon.
    Läs mer här: http://www.dension.com/main.htm

    Lycka till!

    Du hittar andras installationer här:
    MINI COOPER :: North American Motoring - Show Your iPod Installation

    Så här ser det ut i min bil:


    Alpine CDA-9853
    Alpine KCA-420i
    iPod 60GB Color






    MCS '03 JB/B - Black, LOUD and loow!

    Alta CAI | 3" Custom cat-back | Checkered Roof | H&R Coilovers | 20% Tint all-around | Hawk HPS Pads
    Alta 15% | Rota Sub Zero 18x7.5"(ET45) Royal Gunmetal | Alpine CDA-9853R & KCA-420i | iPod 60GB
    "Bodykit", grill and headlight rings painted bodycolor | Debadged | Tinted Rearlights and front indicators

    Såld.

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Citat Ursprungligen postat av fj0 Visa inlägg
    2. Original AUX-ingång från MINI, då får du ett vanligt 3.5mm jack där du kan koppla in allt, inte bara iPod, du får alltså en line-in till stereon. Med detta så måste du dock styra iPoden ifrån iPoden så att säga, vill du byta låt måste du trycka på iPoden, det enda du gör på stereon är egentligen att höja och sänka ljudet. Denna lösningen är billigare än den ovan och förmodligen den billigaste förutom FM-sändaren som nämns av Petra ovan.
    Alltså finns det en "vanlig" AUX-ingång i mini´s orginalstereo vilket medför att man kan köra en helt vanlig AUX-sladd mellan ipoden och stereon! Låter riktigt bra isf!

    Btw ditt bygge ser lika bra ut som vanligt mario!

    Tack för hjälpen!
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  5. #5
    MINI-galning fj0s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Förnamn
    Mario
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    906
    Citat Ursprungligen postat av alxndr Visa inlägg
    Alltså finns det en "vanlig" AUX-ingång i mini´s orginalstereo vilket medför att man kan köra en helt vanlig AUX-sladd mellan ipoden och stereon! Låter riktigt bra isf!

    Btw ditt bygge ser lika bra ut som vanligt mario!

    Tack för hjälpen!
    Japp, fungerar på MINI ifrån 2003 om jag inte har helt fel. Se här: http://mini.uglydoris.com/archives/000028.html

    Tack!


    MCS '03 JB/B - Black, LOUD and loow!

    Alta CAI | 3" Custom cat-back | Checkered Roof | H&R Coilovers | 20% Tint all-around | Hawk HPS Pads
    Alta 15% | Rota Sub Zero 18x7.5"(ET45) Royal Gunmetal | Alpine CDA-9853R & KCA-420i | iPod 60GB
    "Bodykit", grill and headlight rings painted bodycolor | Debadged | Tinted Rearlights and front indicators

    Såld.

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Tack för hjälpen, ska testa och se om man kan få det fixat i helgen =)
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  7. #7
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Nu har jag läst som en tok, tittat lite på bilderna som dyker upp i länkarna ovan men även på:

    http://www.mini2.com/forum/interior-...ight=aux+input

    Finns den här AUX-sladden att få tag på här i Sverige och till vilket pris? Hur fungerar det tillsammans med cd-växlare, såg att de tog upp problemet på någon av sidorna men fick inget begrepp på om det gick att köra en AUX tillsammans med cdväxlaren?

    Over and out alex
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  8. #8
    MINI-galning fj0s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Förnamn
    Mario
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    906
    Citat Ursprungligen postat av alxndr Visa inlägg
    Nu har jag läst som en tok, tittat lite på bilderna som dyker upp i länkarna ovan men även på:

    http://www.mini2.com/forum/interior-...ight=aux+input

    Finns den här AUX-sladden att få tag på här i Sverige och till vilket pris? Hur fungerar det tillsammans med cd-växlare, såg att de tog upp problemet på någon av sidorna men fick inget begrepp på om det gick att köra en AUX tillsammans med cdväxlaren?

    Over and out alex
    Det är ett originaltillbehör så hör med dina lokala MINI-återförsäljare så ska dom kunna hjälpa dig, om dom inte har på lager bör dom kunna få hem det på en dag eller två. Om dom inte har en aning om vad du pratar om så kan du ge dom artikelnumret som är 82 11 0 153 367. Dubbelkolla det där med cdväxlaren för det har jag faktiskt ingen aning om.


    MCS '03 JB/B - Black, LOUD and loow!

    Alta CAI | 3" Custom cat-back | Checkered Roof | H&R Coilovers | 20% Tint all-around | Hawk HPS Pads
    Alta 15% | Rota Sub Zero 18x7.5"(ET45) Royal Gunmetal | Alpine CDA-9853R & KCA-420i | iPod 60GB
    "Bodykit", grill and headlight rings painted bodycolor | Debadged | Tinted Rearlights and front indicators

    Såld.

  9. #9
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Citat Ursprungligen postat av fj0 Visa inlägg
    Det är ett originaltillbehör så hör med dina lokala MINI-återförsäljare så ska dom kunna hjälpa dig, om dom inte har på lager bör dom kunna få hem det på en dag eller två. Om dom inte har en aning om vad du pratar om så kan du ge dom artikelnumret som är 82 11 0 153 367. Dubbelkolla det där med cdväxlaren för det har jag faktiskt ingen aning om.
    Ska ringa och fråga ut dem så fort de öppnar imon, tack för hjälpen fj0 !

    Hör av mig här imon med fakta om det skulle vara någon mer som undrar över pris osv ...
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  10. #10
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Det går iaf Inte att köra cdvxl med ipod.
    Man använder nämligen cdväxlarens interface eller vad man kan kalla det, för att styra iPoden. CDC - Disc 1-6 osv.

  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Nu har jag pratat med Mini-återförsäljaren här i Växjö. AUX-kittet kostar mellan 500-600kr, tror det var 560 för att vara exakt.

    Ang. cd-växlaren så skulle det inte vara några problem alls. Är juh dock så här att om man kör iPoden genom en AUX-utgång så får man styra all musik på ipoden, går inte att använda t.ex. multifunktionsratten som det går med Minis orgnal"ipodsladd" ...

    AUX-sladd 500-600kr eller en iPod-sladd 1800-1900kr där skillnaden är att du ska styra iPod-enheten genom multiratten... är det värt den mellanskillnaden?

    Jag köpte en AUX-sladden iaf =)

    MVH Alexander Franzén
    Senast redigerat av alxndr den 2006-12-06 klockan 15:32.
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  12. #12
    MINI-galning David Ss avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Förnamn
    David
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    204
    Aux-sladden fungerar på bilar som är producerade efter september -02. Har för mig att den kostar 500 i Sverige och $33 i Usa

  13. #13
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Jag installerade AUX-kitet, köpte det från www.outmotoring, lite pillrigt att montera - framförallt att våga rycka ner panelen under ratten- kändes som man skulle slita sönder hela bilen.. men när det väl var klart så fungerar det perfekt med Garmin Nüvi Navigatorns pekskärms Mp3 spelare och även superbt med samma navigators körinstruktioner och hastighetskameravarningar som då går in och bryter musiken...
    , däremot inte lika bra med Walkmanmobilens mp3 spelare som har en för låg utnivå så man måste skruva ner stereon kraftigt innan man skiftar från AUX till CD eller Tuner.. skulle däremot behöva en 3,5mms jack som är vinklat 90 grader i själva kontakten - så den inte petar ut så mycket, nån som vet?

  14. #14
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 923
    Även jag installerade AUX-kitet från Outmotoring. Tyckte också att det kändes som man skulle slita sönder panelen så jag avstod. Det går att få dit kontakten utan att ta ner något över huvud taget. Man får göra handen väldigt smal så går det att komma in bakom bilstereon. Man kan se kontakten på baksidan om man kollar in från sidan (under ratten).

    Kör musik via Walmanmobil och det funkar bra. Har inte jämfört ljudkvaliten med någon annan mp3-spelare.

    Det finns en funktion i bilstereon där man kan justera volymen i flera steg mellan de olika ingångarna på bilstereon. Dvs du kan få till det så att du slipper justera volymen när du växlar mellan de olika ingångarna. (Iallafall på Radio Boost '03a)
    Senast redigerat av MrCooper den 2006-12-12 klockan 09:49. Anledning: Felstavning
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  15. #15
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    aha , hur gör man för att hitta den funktionen så man kan justera det då? har oxå Boost men från 06..
    sen så för att slita ner panelen som det känns som så är den gjord för att dra rakt ner, det känns illa , men det ska vara så - andra gången kändes det inte alls lika illa...

  16. #16
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Ska hämta mitt kitt nu i slutet på veckan så jag antar att det blir installation till helgen. Verkar som om "plastbiten" under ratten är en riktig rackare att få loss? Aja det löser sig nog
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  17. #17
    MINI-entusiast MINI Lindas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    57
    Hej
    ipod sladden kostar 1895 kr till radio boost utan cd växlare läste i detta forumet med frågan om cdväxlare funkar med ipodsladden jag kan kolla upp detta imorgon och fråga om det fungerar eller ej enligt reservdelskatalogen så fungerar det inte men hade nu växsjö sgt det så kan det kanske fungera ändå

    mvh Linda MINI ansvarig på BMW group gbg

  18. #18
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Tja Linda!
    Tack för hjälpen, men det RS-bil/Autopartner i Växjö sa var att "AUX-kittet" funkar ihop med cd-växlaren ... Ipod-sladden och Aux-sladden kopplas in i olika ingångar i "spelaren", det är där problemet uppstår för oss med cd-växlare. Är nämligen så att Ipod-sladden vill använda sig av samma ingång som cd-växlaren vilket medför att de EJ fungerar ihop medans AUX-kittet använder sig av en egen ingång och fungerar därför finfint i bilar med Mini-orginal växlare ...

    Så här förklarade de för mig. Ska skruva ner det till helgen så jag hoppas att det funkar som de sagt. Återkommer när jag vet mer ...

    MVH Alex
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  19. #19
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 923
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    aha , hur gör man för att hitta den funktionen så man kan justera det då? har oxå Boost men från 06..
    På min så hittade jag funktionen där man justerar "bass, treble...", dvs knappen ser ut som en ton och befinner sig under volymknappen. När jag växlar mellan de olika lägena så dyker AUX LEV upp. Går att justera upp i nivå, max är 5. Jag måste dock fortfarande höja mycket på walkanmobilen för att det skall bli bra.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  20. #20
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    hmm , det dyker inte upp på min... jag har Harman/Kardon, så det finns en MINI/HK funktion i stereon under ton-knappen, den kanske ersätter AUX LEV funktionen.. ? men inte går det att ändra level för det.. ?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ipod till mini
    Av R.O.S i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 18:45
  2. Turbo till mini??
    Av Chris.m i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 13:25
  3. se upp ipod.
    Av monks i forum Off-topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 17:03
  4. ipod och multifunktionsratt
    Av tobbe i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-07-10, 12:33
  5. iPod your mini
    Av ingesson i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-22, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •