Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402

    BEHÖVER HJÄLP FRÅN NÅGON SOM BYTT RUTGRILL!

    Tjingeling!

    Skäms för att erkänna det. Men jag går bet på att fixa något som borde vara snorenkelt. Ska byta min grill till Minis variant med mattsvart rutnät. Det körde ihop sig både med underdelen och överdelen. Underdelen tycker jag inte passar för att ställena där den ska fastna inte stämmer med den som sitter där idag. Ska det vara så eller har jag fått fel? (undersöker detta med Bilcentralen i Segeltorp, men de bad mig åka dit vilket jag hoppas undvika genom detta inlägg). Så till nästa problem. Överdelens skruvar får jag inte bort, skruvarna går bara runt, vad gör jag för fel?
    Känns som jag blottat mig som en total klant...
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  2. #2
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371

    Re: BEHÖVER HJÄLP FRÅN NÅGON SOM BYTT RUTGRILL!

    Gissningar, jag har inte skruvat nått på grillen, men snappat upp lite i diskutioner här:

    Underdelen; passar inte direkt ifall du inte har aerofronten.
    Du måste göra om fästena.

    Överdelen:
    Har ingen aning, men kan det vara så att skruvarna sitter i någon form av fäste så måste hållas i samtidigt som man skruvar för att det ska funka?

    Väntar du bara ett litet tag så får du säkert svar från folk som kan

    Mvh

  3. #3
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Ajdå. Synd att jag inte visste att jag behövde aero-fronten. Spontant verkar det ju lite småsvårt att fixa nya fästen i den där lilla plastbiten. Men det är kanske nån här som har ett bra tips?
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  5. #5
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Citat Ursprungligen postat av Freddo
    http://motoringfile.com/howto/MINI_aero_grill_install.pdf

    Lycka till!

    ojoj. Jättetack!
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  6. #6
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 923

    Re: BEHÖVER HJÄLP FRÅN NÅGON SOM BYTT RUTGRILL!

    Citat Ursprungligen postat av Frejkan
    Så till nästa problem. Överdelens skruvar får jag inte bort, skruvarna går bara runt, vad gör jag för fel?
    När jag bytte min tog jag en liten platt skruvmejsel och bände muttrarna samtidigt som jag skruvade. Det tog lite tid men gick till slut. Problemet är att piggarna som muttrarna sitter i inte har några gängor utan muttrarna är utformade så att de gängar sig fast i plasten. Detsamma gäller för den nya grillen.

    Hur gick det för dig med den undre

    /Noel

  7. #7
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402

    Re: BEHÖVER HJÄLP FRÅN NÅGON SOM BYTT RUTGRILL!

    Citat Ursprungligen postat av Noel
    Citat Ursprungligen postat av Frejkan
    Så till nästa problem. Överdelens skruvar får jag inte bort, skruvarna går bara runt, vad gör jag för fel?
    När jag bytte min tog jag en liten platt skruvmejsel och bände muttrarna samtidigt som jag skruvade. Det tog lite tid men gick till slut. Problemet är att piggarna som muttrarna sitter i inte har några gängor utan muttrarna är utformade så att de gängar sig fast i plasten. Detsamma gäller för den nya grillen.

    Hur gick det för dig med den undre

    /Noel
    Tack för tipset! Det står så även i den fina pdf-länken. Jag ska försöka göra som det står där. Märkligt nog står det inget om det i min Haynes-bok.
    Med den undre verkar ju vara lite jobb. Med borttagande av kofångaren och karvande i plastgrillen, men det ska väl lösa sig.

    /Fredrik
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  8. #8
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009

    oj oj oj!

    Har varit inne på att köpa dom två grillarna men oj oj oj.....Tänkte att man kunde fått dom monterade vid nästa service men ack nej! Det får bli nya backspegelkåpor istället. (Carbon!)

  9. #9
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Är det nån här som gjort operationen som visades i pdf-länken? Har läst igenom den. Men förstår inte riktigt varför man måste ta bort kofångaren? För att måla under den undre grillen eller för att inte limm ska hamna på fel ställa?
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  10. #10
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 923
    Har du fått bort den gamla grillen utan att ta bort kofångaren?

    Lacka kan man göra med kofångaren på plats. Men man behöver komma åt baksidan för att få loss den gamla och fästa den nya grillen ordentligt.

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    5
    Gjorde samma operation med instruktionerna från motoringfile i fredags/lördags. Rekommenderar starkt att du monterar av frontspoilern när du tar bort den undre grillhalvan, annars blir det svårt att lossa den utan att förstöra både originalgrillen och fästena i spoilern.

    För övrigt så struntade jag i att lacka spoliern under den undre grillen, eftersom min bil är mörkblå som inte lyser igenom grillen så mycket. Men om din bil är gul kan det ju vara värt besväret. Rekommenderar också att du använder en Dremel eller liknande när du skär i den undre grillen, det underlättar mycket. Själv sparade jag lite av de två yttersta fästhakarna och skruvade en två skruvar igenom dem från baksidan, och limmade utmed hela underkanten. Blev till slut riktigt nöjd med resultatet.

    Tänk förresten på att om du sparar de yttre två fästena så måste du kapa av dem både i sidled och i höjd med fästtappen, annars kommer de att trycka mot aluminiumbalken bakom spoilern och trycka ut grillen.

    Lycka till!
    MVH Fredrik

  12. #12
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_P
    Gjorde samma operation med instruktionerna från motoringfile i fredags/lördags. Rekommenderar starkt att du monterar av frontspoilern när du tar bort den undre grillhalvan, annars blir det svårt att lossa den utan att förstöra både originalgrillen och fästena i spoilern.

    För övrigt så struntade jag i att lacka spoliern under den undre grillen, eftersom min bil är mörkblå som inte lyser igenom grillen så mycket. Men om din bil är gul kan det ju vara värt besväret. Rekommenderar också att du använder en Dremel eller liknande när du skär i den undre grillen, det underlättar mycket. Själv sparade jag lite av de två yttersta fästhakarna och skruvade en två skruvar igenom dem från baksidan, och limmade utmed hela underkanten. Blev till slut riktigt nöjd med resultatet.

    Tänk förresten på att om du sparar de yttre två fästena så måste du kapa av dem både i sidled och i höjd med fästtappen, annars kommer de att trycka mot aluminiumbalken bakom spoilern och trycka ut grillen.

    Lycka till!
    MVH Fredrik
    Tack för tipsen. Inte för att något är mer eller mindre rätt eller fel, du skriver att du tog bort spoilern, du menar kofångaren? Jag har redan fått loss den undre grillen som ska bytas och det var inget problem.
    Hur svårt var det att ta bort kofångaren/spoilern?
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  13. #13
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    5
    Tror det var två skruvar i varje hjulhus, 5 eller 6 i underkanten, och två torx-skruvar längst fram.

    Sedan är det enklast att vinkla kofångaren lite utåt för att få loss den från plasfästena längst fram.

    MVH Fredrik

  14. #14
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 923
    Hur gick det för dig? Fick du bytt grillen?

  15. #15
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Citat Ursprungligen postat av Noel
    Hur gick det för dig? Fick du bytt grillen?
    Inte än tyvärr. Har mer verktyg, typ sticksåg och så hemma hos föräldrarna i Falun så det får bli längre fram.
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •