Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    2

    FMCS bjuder in till bankörning på gelleråsen den 18 juli!

    Hej! ni är välkommna att deltaga denna dag med max 10 bilar från eran klubb! föranmälan krävs inte men se till att ni inte blir fler än de 10 som det finns platts för!

    vi frågor: gå in på www.fmcs.nu och ställ frågorna på forumet under träffar forumet!

    mvh Christian Lange, ordförande i FMCS

    Välkommen till Ford Motorsport Club Sweden´s banträff på Gelleråsen den 18:e juli

    Ford Motorsport Club Sweden hälsar dig välkommen till banträff Gelleråsen.
    För allas säkerhet och trevnad bör Du vara insatt i all information i denna skrivelse. Läs banträffens regler extra noga! Överträdelse av dessa regler kan i värsta fall resultera i avstängning från banan.

    Denna banträff ger dig som medlem i FMCS , HPC och SSI möjlighet att köra på en av de roligaste banorna i sverige. Gelersåsen är en mycket utmanande bana. Arrangör för denna banträff är Ford Motorsport Club Sweden i samarbete med Honda Performance Club och Svenska Subaru Impreza klubben.

    Kontaktpersoner under dagen:
    Banträffschef Christian Lange 0739866624
    Besiktningschef Mange 0704297374


    Inpassage på banträffen
    Två köer kommer bildas utanför depån där varje klubb har 2 funktionärer som tar hand om sina medlemmar. Funktionärerna numrerar varje bil som skall köra på bana, tar emot eventuella avgifter och delar ut information.

    Kö 1: FMCS, övriga klubbar och register

    Kö 2: SSI ,HPC

    Avgiften för övriga klubbar och register är 300 kr.

    Bankörning
    För att beträda banan måste Du uppfylla följande krav:
    · Inneha körkort utfärdat av vägverket.
    · Betalt eventuella avgifter
    · Medverkat i säkerhetsgenomgång
    · Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass
    · Bruka en enligt FMCSs förar -och fordonsregler godkänd bil
    · Använda hjälm och heltäckande bomullskläder

    För att behålla förmånen att köra på banan måste Du respektera de regler FMCS fastställt.


    Regler, rekommendationer och uppmaningar:
    Före Du beträder banan
    · Detta är INTE en tävling, detta är en förarutveckling. Tidtagning är förbjuden.
    · Bilens skall vara skattad, besiktigad, försäkrad och registrerad.
    · Bilens ljudnivå får ej överskrida 95dB. Ljudnivå över 95dB ger körförbud!
    · Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200°C
    · Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
    · Bilens alla rutor skall vara helt stängda.
    · Bilen måste klara bilprovningens säkerhetskrav.
    · Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning eller avåkning. T ex. lösa burkar, reservhjul etc.
    · Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat.
    · Lägsta krav på säkerhetsutrustning är hjälm och heltäckande bomullskläder, dvs. t-shirt, shorts etc. är förbjudet.
    · Kolla olja, vatten och bensin innan och efter ditt körpass. Bevaka vattentemp och oljetryck (för de bilar som är utrustade med oljetrycksmätare) under körning.
    · Öka däckstrycket 0,5-1kg jämfört trycket för "vanlig" körning.

    Depåvakten har full befogenhet att vägra bilar tillgång till banan om detta anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå

    Passagerare
    Passagerare är förbjudna under alla körpass, utom följevarv och lugna timmen. Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren.

    På banan
    · Dina standardbromsar är (oftast) värdelösa! Dessa håller en jämn bromskraft endast några få varv. Känner du av en nedsatt bromsförmåga, kör av banan och kyl av bromsarna genom att köra en lugn kilometer på landsvägen.
    · Dina standarddäck är (oftast) värdelösa! Dessa överhettar snabbt vid hård körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dom enligt ovan.
    · Använd huvudet! Utsätt inte dina "medtrafikanter" för onödig fara. Var tydlig i din körning: använd blinkers, släpp förbi snabbare bilar etc.
    · Kör helst om på raksträckorna
    · Titta i backspegeln OFTA. Är någon snabbare än dig i kurvpartierna, släpp förbi dessa på lämpligt ställe, förslagsvis på raksträckorna även om du är snabbare på dessa!
    · Respektera alla flaggsignaler: Gul betyder fara/hinder, Röd avslutar körpasset, Svart betyder att Du måste köra av banan genast.
    · Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
    · Under "lugna timmen" är all omkörning strängt Förbjuden! (ger svartflagg!)
    · Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av, minst 2 kurvor innan avfarten till depån.

    Flaggvakter
    · Du måste infinna dig vid depåns utsläpp minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
    · Vi ser mycket strängt på att missa sitt pass, kan DU inte dyka upp i tid ligger det på DITT ansvar att se till att det finns en ersättare
    · Försäkra dig om komradions funktion.
    · Svartflagga alla bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
    · Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
    · Stå kvar och flaggvarna kommande bilar vid olycka. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.
    Dagens Schema


    · Ca 08:00 Samling/insläpp (kom så tidigt som möjligt!)

    · 09:00 Förarmöte (Alla som skall köra måste närvara)

    · 9:30-9:50 Följevarv - Buskörning/omkörningar ger avstängning!

    · 10:00-11:00 Rutinerade

    · 11:00-12:00 Orutinerade

    · 12:00-13:00 Lugna timmen (Omkörning STRÄNGT förbjuden)

    · 13:00-14:00 Rutinerade

    · 14:00-15:00 Orutinerade

    · 15:00-16:00 Rutinerade

    · 16:00-17:00 Rutinerade och Orutinerade
    FMCS ordförande

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163

    Angående Gelleråsen

    Ja fan, jag är med,kan inte missa detta spännande evenemang,har inte haft möjlighet att testa bilen!

  3. #3
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163

    Angående Gelleråsen

    Inga fler race intereserade?

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Tullinge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    223
    Hade klart varit intresserad om jag vart hemma och haft körkort. Men nu har jag tyvärr inte den förmåne, så det blir inget race:A för min del tyvärr.

    // Foppa
    [b]Peter Forsberg [Foppa][/b]
    **********************
    [i]Mitt ex : MINI Cooper 115hk+[/i]
    [b]Mitt andra ex: [/b]
    Saab 9-5 2.3t SC
    235hk/380Nm Performance By Maptun
    [b]Nuvarande :[/b]
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower

  5. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163
    Synd

  6. #6
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Lite långt att åka till Gelleråsen från JKPG men kommer troligen ändå!!
    Christian Ryman R55 JCW

  7. #7
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163

    ...

    Jo,kom CRY,kommer att bli skit kul!

  8. #8
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    järfälla
    Inlägg
    114
    Å jag har knappt nåra däck kvar, borde hålla den här sesången.
    Semestern börjar så jag åker till åland den 16/7 en väcka. :P
    JCW MINI S 0815

  9. #9
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163

    Angående Gelleråsen

    Verkar som bara Ford klubben vet om att vi ska ha träff och köra för dem andra här vet inget än.
    Kan inte någon som håller igång den här sidan tala om för oss lite mer om den här träffen???

  10. #10
    Vi pratade lite löst om den här träffen med FMCS när några av oss var vid lazzat RS challange.. Kan tyvärr inte berätta mycke mer om den här träffen än vad som står i första inlägget

    Har själv inte bestämt om jag ska dit än, men jag vet några som är intresserade av att åka dit.

  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163

    ...

    Men jag är också intereserad att köra,som sagt har inte haft möjlighet att testa bilen än förutom att ha rejsat in i stan med några bil fanatiker,så om det nu blir ngt av det och det finns en plats till mig kan ni väl säga till.
    Tackar

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163

    ...

    Jaooo,det är bara 3 dagar kvar till Gelleråsen,har ni inte bestämmt något ännu???
    Jag måste ju också veta i förväg om det blir något???
    Verkar som det inte finns interese för Gelleråsen!

  13. #13
    Intresset finns och några härifrån kommer nog åka ner, har inte fått 100% besked men vet åtminstonde ett par stycken, tyvärr blir det nog inget för mej p.g.a. jobb och andra anledningar, därför känner jag att jag inte kan ta tag i saken.

    Men det är väl bara o åka dit annars? Skriver iaf när jag vet vilka som säkert ska dit..

  14. #14
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    163

    ...

    Ju men snubben som bjuder på det här sa att vi ska anmäla oss här bla bla bla....det e det jag inte vet,men om du informerar mig eller oss så e det ju bra!
    Säg gärna vilka som kommer också,om vi åker tisammans eller ngt.

  15. #15
    Det står att föranmälan inte krävs och att vi inte ska bli fler än 10stycken, ser det inte som nån risk att vi blir över 10stycken för tillfället

  16. #16
    MINI-galning Jockes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Jocke
    Ort
    Enebyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    215
    Vi är ytterliggare 3 som räknar med att åka!

    Jocke
    Jocke
    BaDaniel

  17. #17
    MINI-galning BADaniels avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Älvjsö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Jag och Jocke kommer träffas på Shell vid tumba för gemensam avfärd mot Gelleråsen kl 6.

    Den som vill slå följe är välkommen att göra det...
    Mvh Daniel

    Bandhagens Däck
    DR Setup

  18. #18
    MINI-galning Jockes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Jocke
    Ort
    Enebyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    215
    Tidig purrning...

    Men vad gör man inte, det ska bli riktigt kul!
    Är lite orolig för bromsarna...

  19. #19
    MINI-galning Jockes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Jocke
    Ort
    Enebyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    215
    Då är man nyss hemkommen från en kanondag på Gelleråsen.

    Det var en riktig höjdare som smakar mer, mycket mer!

    Det var ju första gången på riktig bana för mig så det kändes inte så lite pirrigt innan vi kom i gång. Det kryllade av bilar så såg och lät ruskigt potenta...

    Men vi 3 tappra behövde definitivt INTE skämmas. Fick en hel del lovord och tummar upp. En av de absoluta höjdpunkterna var när jag varv efter varv nosade en NSX i röven . Två danska Impresa förare i full racemundering kom fram och bräkte något om att "di var dejlig att si..." och ställde massor av obegripliga frågor om kärran...

    Den stackarn i NSX:en råkade tyvärr sätta bilen i räcket senare under dagen

  20. #20
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142


    Inga problem med bromsarna då ?
    Det är inte svårt att förstå danska, plocka fram ett par Carlsberg och "en lille en" så babblar du snart danska som en infödd.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •