Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2010
    Förnamn
    Hanna
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    6

    Mini Cooper D dör?!

    Hej!

    Är ny här på forumet och undrar lite över en sak gällande Mini Cooper Clubman D -09.

    På mäklarfirman som jag jobbar vid så har vi två stycken Mini Cooper Clubman -09, en diesel och en bensin.

    Vi är fyra tjejer/kvinnor=) som jobbar här och alla har samma åsikt kring detta ämne gällande dieseln, vi undrar om det är något fel men på BMW/Mini är är det inget fel.

    Nu till sak: När man skall köra iväg från stillastående så är det extremt lätt att få "kärringstopp" med bilen samma gäller om du kommer runt ett gathörn på 2:ans växel och släpper upp kopplingen så dör bilen väldigt lätt i fart?!
    När du nu fått "kärringstopp" och skall återstarta bilen så kan det hända att du i all hast inte håller kvar nyckeln tillräckligt länge varpå motorn inte startar, vid nästa försök så tar det väldigt lång tid innan den går igång, ibland ytterliggare ett försök, är detta riktigt? Visst vi är fyra tjejer som bara kör så=) Men detta händer aldrig i stort sett på bensinarn, har kanske fått något enstaka stopp med den, men den startar jätte snabbt.

    Sen en annan fråga som inte är så aktuell nu på sommaren men, på en diesel så har jag förstått att man skall vänta kvar i tändningsläge en stund när det är kallt (tills lampan slockar). Detta kommer man oftast i håg men eftersom vi byter mellan bilarna hela tiden så kan detta missas och då när man vridit till start och den inte vill gå igång släpper man och gör om och då hoppar den fint igång=)

    Är detta skadligt för motorn att glömma denna del i starten?


    Hoppas på svar!

    Kram Hanna

  2. #2
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Hanna Visa inlägg
    Hej!

    Är ny här på forumet och undrar lite över en sak gällande Mini Cooper Clubman D -09.

    På mäklarfirman som jag jobbar vid så har vi två stycken Mini Cooper Clubman -09, en diesel och en bensin.

    Vi är fyra tjejer/kvinnor=) som jobbar här och alla har samma åsikt kring detta ämne gällande dieseln, vi undrar om det är något fel men på BMW/Mini är är det inget fel.

    Nu till sak: När man skall köra iväg från stillastående så är det extremt lätt att få "kärringstopp" med bilen samma gäller om du kommer runt ett gathörn på 2:ans växel och släpper upp kopplingen så dör bilen väldigt lätt i fart?!
    När du nu fått "kärringstopp" och skall återstarta bilen så kan det hända att du i all hast inte håller kvar nyckeln tillräckligt länge varpå motorn inte startar, vid nästa försök så tar det väldigt lång tid innan den går igång, ibland ytterliggare ett försök, är detta riktigt? Visst vi är fyra tjejer som bara kör så=) Men detta händer aldrig i stort sett på bensinarn, har kanske fått något enstaka stopp med den, men den startar jätte snabbt.

    Sen en annan fråga som inte är så aktuell nu på sommaren men, på en diesel så har jag förstått att man skall vänta kvar i tändningsläge en stund när det är kallt (tills lampan slockar). Detta kommer man oftast i håg men eftersom vi byter mellan bilarna hela tiden så kan detta missas och då när man vridit till start och den inte vill gå igång släpper man och gör om och då hoppar den fint igång=)

    Är detta skadligt för motorn att glömma denna del i starten?


    Hoppas på svar!

    Kram Hanna
    Det kanske är Start-i-backe-funktionen som gör att ni får kärringstopp enklare men det är det i och för sig på bägge bilarna. Men bensinarna kanske är starkare från tomgång? Ni får gasa mera, en sisodär 4000 rpm och sen släppa kopplingen snabbt

    Vrider nyckeln?? Är det inte startknapp?
    Man startar Dieseln likadant som bensinarn, sätt in nyckeln och tryck på knappen och vänta på att den startar. Om bilen med dieselmotorn tycker det är kallt nog för att förglöda så gör den det. Det märker du genom att motorn inte startar direkt som den brukar utan att det tar ett litet tag.
    Senast redigerat av Kongo den 2010-06-24 klockan 15:54.
    //Motvallskärringen Konny

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2010
    Förnamn
    Hanna
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    6
    Hej!

    Tack för svar=)

    Nja det låter inte så bra för motorn att göra så kanske!! Hehe

    Jo förlåt, det är ju givetvis knapp´jag menar ( har inte kommit från gammaldags nyckel=))

    Men trycker jag bara in den direkt då det är kallt så startar inte den, den går runt en stund för att sedan sluta utan motorn startat. Nästa tryck startar den direkt... Ungefär samma symptom som efter "kärringstopp"?!

  4. #4
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Hanna Visa inlägg
    Hej!

    Tack för svar=)

    Nja det låter inte så bra för motorn att göra så kanske!! Hehe

    Jo förlåt, det är ju givetvis knapp´jag menar ( har inte kommit från gammaldags nyckel=))

    Men trycker jag bara in den direkt då det är kallt så startar inte den, den går runt en stund för att sedan sluta utan motorn startat. Nästa tryck startar den direkt... Ungefär samma symptom som efter "kärringstopp"?!
    Nu kommer det ett långskott som jag inte vet om det spelar någon roll, men när du startar håller du inne knappen tills den startar? Jag trycker bara till en snabb gång.
    //Motvallskärringen Konny

  5. #5
    MINI-galning MartinGBGs avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Martin
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    211
    Det är betydligt lättare att få "kärringstopp" på en D än en vanlig bensinare, pågrund utav att kompressionen är mycket högre i dieseln.

    När det gäller glödtändningen så är det ingenting ni behöver tänka på, utan om detta behövs göras så sker det per automatik innan motorn startas.

    Tänk också på att det är väldigt viktigt att ni håller ner kopplingen när ni trycker på Start-knappen, annars så startar inte motorn. Man blir lätt stressad när man har fått ett stopp och kanske missar detta
    MINI-säljare på Bilia Group Göteborg (F.d BMW Group Göteborg)
    Mail: martin.johansson [at] bilia.se
    Vad har vi för bilar i lager? http://bit.ly/gaUeFq

  6. #6
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2010
    Förnamn
    Hanna
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    6
    Hej!

    När vi (jag) startar bilen så trycker jag på knappen tills motorn startar, behöver man inte det?

    Men nu till "felet" när man fått stopp så om jag bara trycker till och släpper knappen för snabbt så startar inte bilen och får göra nytt försök... Kan det bero på att jag släpper upp kopplingen innan motorn startat igen?

    Men jag är fortfarande förbryllad över att ni säger att den "förglöder" innan den startar?!
    När vi sätter i nyckeln och trycker på knappen direkt såså går motorn bara runt en stund tills att släpper för man kommer på att man glömt att vänta en stund efter man satt i nyckeln. Nästa tryck på kanppen så startar motorn direkt... Detta gäller enbart när det är kallt ute...

    Detta förstår vi inte???

    Tack för era goa synpunkter, här får man svar det får vi inte hos ÅF
    PS. Martin: den är tyvärr inte köpt hos er!!

    Kramis Hanna

  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2010
    Förnamn
    Hanna
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    6
    Hej igen!

    Jag var ute och körde en sväng i kväll och lyckades få ett motorstopp på dieseln, detta enbart pga att jag hade nya skor på mig säger ja men vissa håller inte med=)

    Testade då att återstarta och fick samma "problem" igen att den inte gick igång direkt utan det krävdes två tryck innan den starta. Jag har kommit på att jag lyfter upp koppligen innan bilen hinner starta och då slutar den starta tydligen! Kan det vara så?

    Känns som om att detta problem är löst då vi har klantat oss=) men det här med att den är "svårstartad" vid kallt är inte löst men det är säkert användar fel de också=)

    Trevlig midsommar!

    Kramis
    Hanna

  8. #8
    Hanna - om skorna är problemet så kör barfota
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  9. #9
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av MartinGBG Visa inlägg
    Det är betydligt lättare att få "kärringstopp" på en D än en vanlig bensinare, pågrund utav att kompressionen är mycket högre i dieseln.
    Är detdär verkligen fakta? Borde inte vridmomentet på låga vara mer av betydelse?

    Dvorak, berätta hur det är nu


    Citat Ursprungligen postat av Hanna Visa inlägg
    Hej!

    När vi (jag) startar bilen så trycker jag på knappen tills motorn startar, behöver man inte det?

    Men jag är fortfarande förbryllad över att ni säger att den "förglöder" innan den startar?!
    När vi sätter i nyckeln och trycker på knappen direkt såså går motorn bara runt en stund tills att släpper för man kommer på att man glömt att vänta en stund efter man satt i nyckeln. Nästa tryck på kanppen så startar motorn direkt... Detta gäller enbart när det är kallt ute...

    Detta förstår vi inte???

    Tack för era goa synpunkter, här får man svar det får vi inte hos ÅF
    PS. Martin: den är tyvärr inte köpt hos er!!

    Kramis Hanna
    Brukar du stå och hålla in knappen till att du får grön gubbe vid övergångsställen också?

    I med nyckeln, ner med kopplingen och tryck ner knappen precis som knappar brukar användas så kommer den starta, om du orkar vänta 1-2 sek

    Citat Ursprungligen postat av Hanna Visa inlägg
    Hej igen!

    Jag var ute och körde en sväng i kväll och lyckades få ett motorstopp på dieseln, detta enbart pga att jag hade nya skor på mig säger ja men vissa håller inte med=)

    Testade då att återstarta och fick samma "problem" igen att den inte gick igång direkt utan det krävdes två tryck innan den starta. Jag har kommit på att jag lyfter upp koppligen innan bilen hinner starta och då slutar den starta tydligen! Kan det vara så?

    Känns som om att detta problem är löst då vi har klantat oss=) men det här med att den är "svårstartad" vid kallt är inte löst men det är säkert användar fel de också=)

    Trevlig midsommar!

    Kramis
    Hanna
    Jag är inne på vissa:s linje

    Om du släpper upp kopplingen med växel i innan motorn hunnit starta helt så kommer den inte orka starta.

    Kallstart är som vilken annan start, tryck kort på knappen
    //Motvallskärringen Konny

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Putte
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    130
    Förglöda gör dieseln ibland när det är kallt för att ha enklare att starta. Som alla skriver så gör bilen det själv. Har för mig att det inte händer nått först när du trycker på knappen för att den sen ska hoppa igång och börja starta. ( man får ha lite tålamod ) Dieseln är svagare på väldigt låga varv vilket gör det enklare att få kärringstopp.
    Volvo XC90 2.5T -05 Mini cooper D -10

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2010
    Förnamn
    Hanna
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    6
    Hej och glad midsommar på er!

    Då har vi nog kommit fram till att det är något fel på vår bi ändå, känns
    faktiskt bra ändå! Får åka in med den!

    Var ute och testade nu. Låser upp, ner med koppling, i med nyckeln och ett snabbt tryck på knappen varvid motorn bara går något varv men startar inte, testar två gånger till med koppling i botten med snabba tryck och samma sak där, den slutar gå så fort knappen släpps... Sen vid tredje försöket då jag håller inne knappen så går motorn runt väldigt länge (5-6 sekunder) innan jag släpper för vänta en par sekunder och att trycka en FJÄRDE gång och då startar den som vanligt!

    Det är ju lite pinsamt med en ny bil att den ibland inte startar direkt faktiskt!

    Detta kan inte vara rätt väl?

    Hanna

  12. #12
    MINI-galning Haugthons avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Jönköping
    Län
    Småland
    Inlägg
    863
    Hej och välkommen Hanna!

    Ja efter att ha läst igenom denna tråd så kan man ju säga att efter ha benat ut vissa "handhavande fel" så verkar tyvärr eran diesel lida av att den är byggd i England. Hoppas att mekanikerna/programerarna kan fixa till eran lille D.
    Mini Countryman F60 JCW - 17
    Mini Cooper R55 Clubman D - 08 - såld (CiGgY)
    Mini Cooper R53 S JCW - 06 - Såld
    Mini Cooper R56 - 07 (ADOlf) - såld

  13. #13
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2010
    Förnamn
    Hanna
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    6
    Hej igen!

    Nu har bilen varit inne på verkstad och dom har felsökt och åtgärdat (omprogrammering)

    Nu verkar bilen göra som ni säger, man gör ett snabbt tryck på knappen och den fortsätter starta tills bilen är igång! Känns skönt att få detta ur världen.

    Dom har även lagt i ny programvara för motorn och nu är bilen bra mycket mer "stark" på låga varv. Får hoppas att våra kärringstopp slutar nu då

    Tack för era kommentarer!

    Hanna

  14. #14
    MINI-galning MrPlows avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Emil
    Ort
    Täby, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Hanna - om skorna är problemet så kör barfota
    Är inte det olagligt? =)
    /Emil
    2010 - 2013: Mini Cooper S Cabrio 2005

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. JohanN: MINI Cooper John Cooper Works - R56 -"Judy"
    Av JohanN i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 13:53
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 17:52
  3. Mini Cooper S John Cooper Works
    Av Andersson i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 07:23
  4. Mini Cooper S (John Cooper Works) -03
    Av Jocke i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •