Vid en MINI-träff före sommaren blev jag uppmärksammad på att mina svarta "paneler" bredvid bakluckan hade spruckit. På den ena sidan rätt rejält.
Jag har en F56 uttagen i maj 2021.

Tydligen ska det vara fler som råkat ut för samma sak.
Det är helt uppenbart att det antingen är någon form av konstruktionsfel alternativt materialfel för det finns ingen direkt uppenbar belastning på dessa paneler som gör att de ska kunna spricka på det här viset.

Jag bad min verkstad kolla på det här i samband med en service jag gjorde precis efter att jag blev uppmärksammad på detta och dom hade i sin tur varit i kontakt med MINI/BMW för att höra om det var någonting som dom ville ta på sig.
Vid servicetillfället hade bilen gått ca en månad över garantitiden...
MINI var inte alls intresserade av att visa någon god vilja runt detta utan hänvisade till verkstaden.

Jag ilsknade till lite och tyckte det var rejält snålt av MINI att inte ta hand om det här. Speciellt då det som sagt var en månad efter garantins utgång.
Jag har inte hört något från MINI sedan dess men min gissning är att dom inte kommer bry sig speciellt mycket...
Är MINI alltid så griniga när det gäller den här typen av frågor?


Så ni som har en F56 kan ju titta lite på era paneler och se så dom är ok. Om inte så tycker jag ni också ska höra av er till MINI/BMW och påtala problemet.
Jag har haft min kontakt via se.kundsupport@bmwgroup.com.

Jag bifogar några bilder men det är lite knepigt att se på dom. Dessutom så hamnar dom av någon anledning på fel håll...

20230611_143650.jpg 20230611_143641.jpg 20230611_143734.jpg