Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    MINI-entusiast Szummis avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Förnamn
    Tomas
    Ort
    Strömsnäsbruk
    Län
    Kronoberg
    Inlägg
    40

    Mini cooper One R56 07a startar ej!

    Körde bilen som vanligt i måndags och upplevde inga problem. Kör 9 mil med den från och till jobbet. Kommer hem ställer bilen och låser den som vanligt.

    Dagen efter kommer jag ut och låser upp bilen och skall starta bilen. Händer inget alls.

    När jag stoppar in nyckeln i tändningslåset får jag upp en gul nyckel i displayen. Följt av ett utropstecken och till slut följt av en fot på bromsen och så står det START under symbolen.

    Man hör att reläer klickar och har sig som vanligt. Man hör inte ens att startmotorn går runt.

    När nyckeln är i och man trycker på start så lyser allt upp på displayen. Och sedan när man skall trycka för att starta så hör man bara ett klick och allt slocknar.

    Läste ut felkoder med Carly och fick 6 felkoder. Och de flesta var relaterat till AC och ljusmodulen som jag har problem med sedan innan. Men hade felkod på immobiliser (startspärr) raderade alla felkoder och sökta efter nya och då var bara ljusmodulen kvar. Men fortfarande startar ej bilen.

    Nu får jag ingen alls felkod på immobilisern men fortfarande ingen tendens till start av bilen.

    Vid detta tillfället hade jag bara 11.6 volt på batteriet. Men hade laddat det med laddare under natten tills jag kom hem igår tisdag utan att bilen vill starta.

    Har ett annat batteri som har 12.8 volt i vilospänning som jag skall sätta i när jag kommer hem för att utesluta batteriet.

    Självklart kommer jag ej ihåg felkoden för immobilisern så kan inte säga vad den hette.

    Så är det någon som har någon idé eller tips på vad man kan testa och göra för att få igång bilen?

    Tack på förhand.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Senast redigerat av Szummi den 2020-08-19 klockan 05:35.

  2. #2
    MINI-entusiast Szummis avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Förnamn
    Tomas
    Ort
    Strömsnäsbruk
    Län
    Kronoberg
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Szummi Visa inlägg
    Körde bilen som vanligt i måndags och upplevde inga problem. Kör 9 mil med den från och till jobbet. Kommer hem ställer bilen och låser den som vanligt.

    Dagen efter kommer jag ut och låser upp bilen och skall starta bilen. Händer inget alls.

    När jag stoppar in nyckeln i tändningslåset får jag upp en gul nyckel i displayen. Följt av ett utropstecken och till slut följt av en fot på bromsen och så står det START under symbolen.

    Man hör att reläer klickar och har sig som vanligt. Man hör inte ens att startmotorn går runt.

    När nyckeln är i och man trycker på start så lyser allt upp på displayen. Och sedan när man skall trycka för att starta så hör man bara ett klick och allt slocknar.

    Läste ut felkoder med Carly och fick 6 felkoder. Och de flesta var relaterat till AC och ljusmodulen som jag har problem med sedan innan. Men hade felkod på immobiliser (startspärr) raderade alla felkoder och sökta efter nya och då var bara ljusmodulen kvar. Men fortfarande startar ej bilen.

    Nu får jag ingen alls felkod på immobilisern men fortfarande ingen tendens till start av bilen.

    Vid detta tillfället hade jag bara 11.6 volt på batteriet. Men hade laddat det med laddare under natten tills jag kom hem igår tisdag utan att bilen vill starta.

    Har ett annat batteri som har 12.8 volt i vilospänning som jag skall sätta i när jag kommer hem för att utesluta batteriet.

    Självklart kommer jag ej ihåg felkoden för immobilisern så kan inte säga vad den hette.

    Så är det någon som har någon idé eller tips på vad man kan testa och göra för att få igång bilen?

    Tack på förhand.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Har ej hjälpt med annat batteri.

    Så här beter sig bilen när jag försöker starta den


    https://youtu.be/QndXTGZXvXI




    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2020
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Båstad
    Län
    Malmöhus
    Inlägg
    8
    Svårt att säga vad det kan vara. Bör till en början felsökas med ISTA-d. Vi håller till i Båstad och skruvar bara Mini och kan säkert få stil på den men det är en bit ifrån dig. / Peter

  4. Tack Szummi tackade för detta inlägg
  5. #4
    MINI-entusiast Szummis avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Förnamn
    Tomas
    Ort
    Strömsnäsbruk
    Län
    Kronoberg
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av epeteha Visa inlägg
    Svårt att säga vad det kan vara. Bör till en början felsökas med ISTA-d. Vi håller till i Båstad och skruvar bara Mini och kan säkert få stil på den men det är en bit ifrån dig. / Peter
    Bilen startar om tändningen är igång och man kort sluter startmotorn. Så värkar vara en kabel någonstans som är av.

    Har lämnat till en mekaniker som skall kolla på den och hoppas det löser problemet.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  6. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2023
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Eskilstuna
    Län
    Södermanland
    Inlägg
    1
    Hur gick det med din mini? Vad var felet? Jag har samma symtom på fruns mini 2007. Golvkillen

  7. #6
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 286
    Citat Ursprungligen postat av Golvkillen Visa inlägg
    Hur gick det med din mini? Vad var felet? Jag har samma symtom på fruns mini 2007. Golvkillen
    Kan vara att rattlåset "ligger på", prova att vrida ratten lite när du skall starta...
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. R56 startar inte
    Av Speedy i forum Teknik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-12-15, 22:28
  2. MCS R53 Startar knappt upp å dör :(
    Av Gryglas i forum Teknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 18:46
  3. Bilen startar inte
    Av Allin i forum Teknik
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 07:55
  4. Min Mini startar inte:sad::
    Av Minikrock i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 16:16
  5. Vibrerar när jag startar.
    Av Ace i forum Teknik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •