Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Falun
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    7

    Topplockspackning R53 JCW

    Jag köpte en -06 JCW i höstas för att använda som track day bil och några roliga sommarturer. Bilen är en original MCS JCW med 15% mindre remhjul och ny mappning. Hela bilen och motor / växellåda funkar kanonbra med bra körbarhet både på väg och på bana.

    Vid senaste banträffen så tappade den plötsligt massor av effekt, bluddrade och gick bara på tre cylindrar. I backspegeln syntes massiv blårök så det var definitivt färdigkört. Fick hem bilen på trailer och nu står jag inför att lyfta toppen eftersom jag misstänker att toppackningen har brustit. Inget vatten i oljan dock, men mer än så har jag ännu inte felsökt.

    Jag tänkte fråga er med mer erfarenhet innan jag börjar:
    - Är jag rätt ute som misstänker toppackningen, eller finns det fler tänkbara fel som ger liknande effekter?
    - Vad är vettigast att satsa på för packning? Original eller finns det förstärkta som bättre klarar den något ökade överladdningen?
    - Gärna tips på seriösa leverantörer på delarna jag behöver!

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2013
    Förnamn
    Lars
    Ort
    Söderköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    139
    Jag skulle nog felsöka lite först. Har du gjort komp-prov?
    ex Cooper S Clubman -10, BRG.

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Falun
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    7
    Det låter ju som en bra idé att kolla det först! Tack för input!

  4. #4
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Hej! Jag kan ingenting om bilar - bara köra dem. Men den R53 GP jag hade tidigare fick liknande symptom. Då hade insugsslangarna (typ) smält p g a för hög värme, bilens dator programmerade då successivt om luftblandningen tills det inte gick längre. Jag kunde dock köra hem med limp mode. Kan vara värt att kolla slangarna alltså.
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Falun
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    7
    Tack för tipset, Björn!

  6. #6
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Det sägs att datorn processorn i en R53 är lika avancerad som en Commodore 64. Old school rocks!
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Falun
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    7
    Efter kompprov som visade noll i komp på cyl 1 så lyfte jag av toppen idag. Hål i kolven... Så det blir mer skruva! Cylinderloppet är fint dock.

    Tar fortfarande gärna emot tips och era erfarenheter på delar, leverantörer och tips och råd. Ser att bl.a. Wiseco har kolvsats för vettiga pengar.

  8. #8
    Man blir ju lite nyfiken på vad som orsakat det? Känns ju som att hål i kolven är symptom av något som inte står rätt till?
    F60 JCW

  9. #9
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Taskig spridare brukar vara misstänkt när man har hål i kolv, förutsatt att ventilerna sitter kvar i toppen dvs...
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  10. #10
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Falun
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    7
    Ventilerna sitter där de ska och är oskadade.

    Felsöker man spridarna eller byter man dem bara? Blå spridare sitter där nu.

    Kompressorn är omdrevad för mer ladd och den är ommappad med bl.a. höjt maxvarv. Men mer än ett par tre bandagar borde den ju hålla, så jag håller med om att nåt inte verkar stå helt rätt till, förmodligen med bränsletillförseln. Ska kontakta firman som installerade den nya programvaran och höra vad de säger.

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Falun
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    7

  12. #12
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Daniel mfl på forumet har nött bana länge med trimmade R53or. Det är nåt som inte står rätt till med motorn. Spridare går att flödestesta.

    Vem har gjort mjukvaran? Jag anser att en majoritet av de som gör chip och framför allt gör boxar inte vet ordentligt vad de gör... Det är lätt att hitta effekt, hållbarhet och körbarhet är det som är svårt.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  13. #13
    MINI-galning BADaniels avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Älvjsö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Trist med ras!

    Har mest en massa funderingar men också några frågor.
    Vilken olja kör du på och hur varm var den på banan?
    Med mindre remhjul och högre varvstop blir motorn oerhört varm efter några attackvarv på banan.
    Svårt att se på bilden men det ser ut som om det spikat ordentligt? Talar ju för det om den blivit varm?

    För lite soppa som Mange säger eller fel på stiften?

    Har verkligen loppet klarat sig med så där stora skador på kolven? Vart har "resterna" hamnat?
    Oljepumpen gillar inte att pumpa massa metalspån.

    Jag skulle nog bita i det sura äpplet och plocka ur hela maskin för genomgång tyvärr. En kompis till mig som körde av kamkedjan köpte nyrenoverad motor för ca 20' annars finns det begagnade från 10' och uppåt sist jag kollade.

    Hoppas det löser sig smidigt så att du snart är tillbaks på banan.👍

    Sent from my LON-L29 using Tapatalk
    Mvh Daniel

    Bandhagens Däck
    DR Setup

  14. #14
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Falun
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    7
    Tusen tack för din input Daniel!!!
    Jag kör med Motorex helsyntet Xperience FS-X SAE 0W/40. Nybytt inför bandagen, även nytt oljefilter.
    Det stämmer att både oljetempen och vattentempen blir rätt hög efter några hetsiga varv. Nu minns jag inte på graderna när, men jag hörde inga spikningar och både oljenivån och vattenmängden i expansionskärlet var OK. Spikningarna kan säkert finnas där även fast jag inte hör dem genom alla andra ljud, hjälm och adrenalin.

    Stiften är intakta. Sotiga men oskadade. Jag ska hona ur loppet för att få bort allt kladd från kolven och kolla om det verkligen är oskadat. Sen tar jag beslut om hur jag går vidare.

    Original kolvsats kostar dubbelt mot te.x. Wiseco. Har du några åsikter om vad som är att föredra på lång sikt? Kanske det finns andra fabrikat som också funkar bra?
    Samma fråga givetvis när det gäller topplockspackningen. Är original bäst eller finns det andra alternativ som håller bättre för bankörning?

    Mvh
    Anders

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •