Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2016
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Lite frågor gällande nyinköpt Mini Cooper 1,6 2004

    Jag har nyligen köpt en Mini Cooper 1,6 2004 som gått strax över 10000mil! Precis innan jag köpte bilen byttes den elektriska styrservopumpen eftersom den gamla slutade fungera helt plötsligt. Efter bytet av pumpen, fungerar oftast servostyrningen direkt när man startar bilen, men ibland dröjer det kanske 10 sekunder innan styrningen går lätt! Är detta normalt??
    Känns lite som om det skulle kunna vara nåt samband med urladdat batteri,eftersom bilen drar ur batteriet på 3 dagar.Kopplat på en multmeter för att mäta viloströmmen, och den drar 0,8-1,1 ah när bilen är låst. Och dom gånger jag startat bilen med hjälp av annat batteri,
    kört kanske en mil,och startar om bilen efter detta, det är då servostyrningen går tungt!

    Tillbaka till detta med att bilen drar ur batteriet: laddningsregulatorn byttes nyligen eftersom generatorn laddade inte, efter bytet laddar
    den c:a 13,5 volt ( har en mätare som sitter i ciguttaget)! Jag har tagit ur säkringarna en i taget för att lokalisera vad det kan vara som drar ström, men misstänker fel på antingen generatorn eller regulatorn! Är det svårt att ta loss generatorn??

    Sista frågan för nu: Vad är det för tillverkare på motorn? Är det en Peugeot eller BMW motor? Har även hört att vissa motormodeller tillverkades av Chrysler! Stämmer det??

    Är lite orolig för att kamkedjan sträcker sig, som det gör på BMW motorerna! Detta är ju ett stort problem på BMW:s motorer som sitter
    i 1+3 serien!
    Tänkte sätta i en ny hydraulisk spännare i samband med oljeservice inom kort!

    Mvh Thomas

  2. #2
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2016
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Vallentuna
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    24
    Hej,
    Jag har inte svaret på dina elektriska frågor tyvärr.
    Avseende motorn så är det Tritec-motorn som sitter i R50-modellen. Motortyp W10B16. Det är i princip helt och hållet en Chrysler-produkt.
    Joint venture mellan Chrysler och gamla Rover i slutet av 90-talet, sen blandade sig BMW in i leken runt 2000 (Tritec bildades) men osäker på om de alls hade någon inblandning på själva konstruktionen av just den maskinen, den hade nog Chrysler redan klar för sig. Satt i tidiga Neon bl.a. Byggs/byggdes i Brasilien. En bra motor som prisades för låga utsläpp/förbrukning bl.a.

    /Anders

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2016
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Tack Anders för svaret gällande motorfabrikatet! Googlade lite igår kväll, och såg också det du skrev om Tritec! Verkar ju bra att det inte i så fall är en
    motor från BMW som tydligen är en "strulmotor"!

    Även hittat lite Youtubeklipp på generatorbyte, och det verkar ju inte vara speciellt svårt på denna modell jag har !
    Ska vid tillfälle kolla upp exakt vad för generator som sitter i bilen, så att ny finns vid bytet!

    Tänkte ställa in bilen i garaget under vintern, så det får bli ett kommande lördagsnöje!
    Är mkt nöjd i övrigt med bilen! Köpte den mkt billigt av en bekant till frugan som pendlarbil,men det blev att det är jag som använder bilen mest.Frugan hämtar oftast på skola o dagis, så en MINI passar sig inte som transportbil med 4 barn som ska iväg på alla olika aktiviteter

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2016
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Vallentuna
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    24
    Hej igen,

    Det förekom två generatortyper för R50 tycks det mig, dels #12317550997 110 A och dels #12317550997 som benämns 100 A Compact. Ja - samma produktnummer! Så här gäller det att ha tungan rätt i mun, men samtidigt så är det så att 12317550997 100A Compact gäller för fordon tillverkade från 1/12/2004 vilket jag bedömer borde sålts som 2005'or.
    Om din är en 2004 så är den nog tillverkad innan 1/12/2004 och du bör ju ha den "vanliga". Jag vet faktiskt inte vad som skiljer men det spelar mindre roll för det är riktigt dyra grejer, så inget du köper nytt ändå (finns ingen anledning).

    Jag ser att du bor på Lidingö så du åker givetvis med alla generator- och startmotorproblem till utmärkta Frej Bildelar på Frejgatan 49 Sthlm.
    Där gick jag in med kassa kol och laddregulator till min BMW 330 efter att ha blivit stillastående i Sollentunas största korsning. Ett antal hundralappar senare kom jag ut med ny regulator och extra kol och efter montaget som jag gjorde själv hemma är generatorn som ny. Vad jag menar är att om du skulle knata in där med generatorn så kan de ge dig rätt kol/regulator ändå, oavsett vad BMW/Mini valt att kalla generatorn.

    Ja, de är förbaskat trevliga bilar. Vi har en Clubman D R50 2010 för hela familjen (två barn 8 och 6) och det är klart att det inte är en stor bil och lite knasig design, men vi har rannsakat hur vi faktiskt använder bil och ja, jag har en extra bil som är lite större, för de gånger man måste lasta mer. Vi värdesätter litenheten (praktisk) och snålheten för de faktiska resor vi gör.

    Mnjo, jag har skruvat mycket BMW. Jag har min idé om vad som är den bästa BMW-motorn (inte ens den är helt skottsäker) och att välja en Cooper som INTE hade en renodlad BMW-maskin i sig var ett aktivt och önskvärt val från min sida.

    /a
    Senast redigerat av Storabjörnen den 2016-11-23 klockan 08:10.

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2016
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Hej igen ! Har haft kontakt med Frejs och dom var mkt trevliga! Fick ett kostnadsförslag som var mkt bra!!
    Har själv anlitat Blixtservice på Söder tidigare, men provar gärna Frejs!
    Beställde en ny generator ifrån Reservdelar24, men som "vanligt"var den slut i lager,och dom kunde skicka en som var mer
    än dubbelt så dyr!!
    Har ett flertal ggr köpt generatorer,startmotorer,servopumpar på Ebay och det har aldrig varit några problem, men då har det varit till BMW
    bilar (som jag har 100 koll på eftersom jag jobbar på BMW verkstad), men MINI som vi också har är det lite krångligare att hitta rätt delar till.
    Som du(Anders)sa ,var att det är samma reservdelsnummer till 2 olika generatorer stämmer, så bäst blir att lämna in den gamla delen för renovering!

  6. #6
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92
    Har du tittat här - kanske nåt? http://www.bildelaronline24.se/mini/...0450/generator

  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2016
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Vallentuna
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    24
    Finns ingen anledning att köpa ny generator om den inte brunnit fullkomligt. Och det har jag svårt att tro att trådskaparens har.
    På min BMW har generatorn gått i 29.800 mil nu, jag bytte som sagt kol och laddregulator (de sitter ju i en enhet) och den är väl god för 29 tusen mil till.
    Okej, kopparringarna på axeln är lite slitna men även de går ju att byta. Även lagerglapp går att åtgärda för lägre kostnad än att köpa ny.

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2016
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Jag kommer ta bort generatorn i helgen så får Frejs kolla upp den! Hittade en mkt prisvärd generator på reservdelar24 som skulle passa,men väntar tills
    den är kollad!
    Har tidigare beställt generatorer till BMW:s V8r (vattenkylda) på Ebay, och dessa har funkat bra i varje fall än så länge( c:a 2 år sen bytet )!
    Hoppas att det felet jag har beror på generatorfel,annars skönt med en fixad del!!

  9. #9
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av mach1 Visa inlägg
    Jag kommer ta bort generatorn i helgen så får Frejs kolla upp den! Hittade en mkt prisvärd generator på reservdelar24 som skulle passa,men väntar tills den är kollad! Har tidigare beställt generatorer till BMW:s V8r (vattenkylda) på Ebay, och dessa har funkat bra i varje fall än så länge( c:a 2 år sen bytet )! Hoppas att det felet jag har beror på generatorfel,annars skönt med en fixad del!!
    Låter bra. Jag ser att de hänvisa till samma pool av generatorer som bildelaronline24.se - 1105,18kr är ett bra pris med 2 års garanti. Om din egen generatorn visar sig vara felfri kanske du kan prova med att koppla bort radion/CD. Någon medlem här löste sitt problem med urladdning av batteriet med detta åtgärd (Thomas såg nu att du har nog provat detta genom at ta bort säkringarna en i taget). Om din generatorn är ok hur gammalt är batteriet?
    Senast redigerat av Steampacket den 2016-11-30 klockan 12:07.

  10. #10
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2016
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Batteriet är helt nytt,radion bortkopplad! Så antingen är det ngn modul som strular eller generatorn! Provar att demontera generatorn(eller i varje fall kablar/kontaktstycke) för att se om det är den som strular! Nu ska bilen in i garaget för vintern, och till att börja med kopplar jag ur batteriet så får vi ta det lite senare !
    Sen verkar det som att reservdelar24.se och bildelaronline24.se är samma firma! Exakt samma priser på delar, så troligen är det samma, och då slut i lager där också !
    Ha det bra " Steampacket", så hörs vi säkert vidare!!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lite frågor om minis
    Av gurkmeja i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 16:29
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 15:10
  3. Lite frågor.
    Av Eisenhut i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 22:11
  4. Lite frågor!
    Av Arnel i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •