Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92

    R53 2004 Bromsrör ska bytas - vilken är bästa verkstan i Lund-Malmö?

    Besiktigade min R53 Cooper S från 2004 idag. Fick veta att bromsrör fram, både sidor är rostskadat och bromsrör längsgående både sidor bakre del rostskadat.

    Finns det någon bra bilverkstad i Lund-Malmö område som kan rekommenderas?

    Ska hör efter imorgon - Antar att det är ett dyrt reparation - har någon gjort det?

    Jag har haft dålig erfarenhet av Theanders BMW i Lund när jag lämnade in en BMW 3-series för några år sen.

    Måste man byta hela bromsrören (alltså de längsgående) eller kan man kanske skarva?

  2. #2
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    dec 2014
    Förnamn
    Göran
    Ort
    Sollentuna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Blir nog både dyrare och mycket sämre att skarva. Aldrig hört talas om att någon gjort så.
    Det enda man betalar för är någons tid oavsett vad man köper.

  3. #3
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2013
    Förnamn
    Lars
    Ort
    Söderköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    139
    Visst kan man skarva för att komma billigare undan, det finns färdiga skarvnipplar. En märkesverkstad lär dock byta hela rören.
    ex Cooper S Clubman -10, BRG.

  4. #4
    Betalande Medlem Matz Ws avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Förnamn
    Matz
    Ort
    Järfälla
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    33
    Jag lämnar in min bil på 3 x larsson autoservice ab i Malmö, är super nöjd.
    Dom kör själva MINI och är MECA Verkstad.

  5. Tack Steampacket tackade för detta inlägg
  6. #5
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92
    Tack för alla input. Tittade under bilen i lördags och såg att de originala längsgående rören under bilen från bakbromsarna är skarvad längst fram innan de bojs upp för att möta huvudbromscylindern i motorrummet. Jag besökte Speedy, BMW i Lund och HC bilservice i Lund för att för ett kostnadsförslag för byte av alla rör och fick följande: Speedy 4-5000:- ; BMW 5577:- men det kunde sticka iväg till 8000:- kanske mer ; HC bilservice 4500-5000:-

    Blev bra bemött på alla tre ställe. BMW (Theanders har flyttat till nya lokaler sedan jag var hos de sist). Blev väl bemött av en kunnig person och fick ett skriftligt kostnadsförslag. Bra att de har blivit bättre på den punkten. Alla hade en tid om en vecka ungefär. Valde HC bilservice eftersom jag vet att de är mycket duktig på att meka

  7. #6
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Hej Thomas,

    Ber om ursäkt för sent svar här, men HC Bilservice är rätt så bra. Dock så hade jag rekommenderat att köra en bit utanför Lund och ta dig till Hörby. Där ligger Häggenäs Auto som är riktigt duktiga på Mini Cooper samt har bra priser. Annars finns det även Jarls Bilservice i Helsingborg om man bor åt det hållet. Men roligt att det har löst sig.

    Med vänlig hälsning / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  8. #7
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92
    Tack ändå Mopack - Jag valde HC bilservice i Lund och de gjorde ett bra jobb till ett bra pris. De bytte ut alla bromsrören till kopparrör och bytte ut även bakluckans handtag och lackade den nya handtagen eftersom registreringsskyltbelysningen hade helt lagd av helt sedan länge. Igår slutade höger halvljuset att lysa men det kan jag fixar själv. Bilen är 12 år gammal och detta med bromsrören var den första större reperationen. Förra året köpte jag en ny batteri och jag har själv bytt bromsklossarna och en xenon lampa och lyckats fixa takluckan som strulade.
    Senast redigerat av Steampacket den 2016-07-01 klockan 22:43.

  9. #8
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Steampacket Visa inlägg
    Tack ändå Mopack - Jag valde HC bilservice i Lund och de gjorde ett bra jobb till ett bra pris. De bytte ut alla bromsrören till kopparrör och bytte ut även bakluckans handtag och lackade den nya handtagen eftersom registreringsskyltbelysningen hade helt lagd av helt sedan länge. Igår slutade höger halvljuset att lysa men det kan jag fixar själv. Bilen är 12 år gammal och detta med bromsrören var den första större reperationen. Förra året köpte jag en ny batteri och jag har själv bytt bromsklossarna och en xenon lampa och lyckats fixa takluckan som strulade.
    Hej Thomas,

    Skönt att höra att du är nöjd med HC. Lycka till med halvljuset

    Med vänlig hälsning / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  10. #9
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92
    Först satte jag i den friska lampan från vänster halvljusinsatsen för att se om det verkligen var bara lampan och inte själva styrenheten som krånglade. Styrenheten kostar runt 1800 - 2000:- men den friska lampan lyste som den skulle i höger halvljusinsatsen. Så jag behövde bara köpa en ny xenonlampa för att få halvljuset att fungera. Köpte en xenonlampa på Biltema, en D2 R, 43000k, för 349:- och bytte på Biltemas parkering efter att har först tagit los minuskabeln från batteriet. Tog max 2 minuter. Ska se hur länge den håller eftersom lampan var mycket billigare än hos andra ställe som sålde Philips och Osram xenonlampor t.ex.

  11. #10
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Hej Thomas,

    Tack för tipset, visste inte ens att Biltema hade xenon lampor

    Med vänlig hälsning / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bromsproblem - Blir jag blåst av verkstan?
    Av Ekke Fixie i forum Teknik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 11:12
  2. Låna pulleyavdragare i Malmö/Lund
    Av Scooper i forum Teknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 09:28
  3. när ska kamkedjan bytas?
    Av lukassjostedt i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 20:41
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 13:54
  5. lund/lomma/malmö
    Av powernap i forum Evenemang
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 08:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •