Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2021
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södertälje
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Bankörning 2021 - Nybörjare

    Hej
    Det verkar vara länge sedan någonting postades här i racingforumet men jag hoppas att någon tittar in emellanåt.
    Jag har köpt en 2005 Cooper S för att som nybörjare testa att köra lite på bana tillsammans med min äldsta son 17år.
    Vi tänkte egentligen börja testa Trackdays tillsammans så ofta vi kan och har möjlighet med våran gat-legala cooper S.
    På sikt om vi blir "Hooked" kommer vi kanske att bygga en dedikerad bil.

    Men nu till mina funderingar. Om inte på den här delen av forumet hur hittar jag event och Trackdays där Mini Coopers får vara med?
    Vad bör man tänka på utrustningsmässigt både på bilen samt personlig säkerhet inför Trackdays ?
    Brukar man ha full mundering med hjälm, overall, nackskydd osv på trackdays eller räcker det med endast hjälm ?
    Förutom en väl fungerande bil, bör den vara utrustad med brandsläckare, R-däck eller något annat specifikt ?

    Tacksam för tips och svar samt om fler är intresserade av något liknande.

  2. #2
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Välkommen till klubben, Valle!

    En superbra idé att köra bana med en R53. Jag har kört med min 05:a i snart tio år och det har gått som smort. Förutom det där superdyra motorbytet...

    Är du ny inom ban- eller rallyåka tycker jag inte det finns anledning att modifiera bilen. Chassit är bra och väljer du bara en kurvig bana så kommer ni att hänga med bra. Jag körde flera år utan att göra något åt mitt chassi och det är fortfarande endast lättare modifierat. Mitt råd är att lägga pengarna på bensin och deltagaravgifter.

    Originalbromsarna är underdimensionerade, men det krävs inget big brake-kit. Med rätt bromsteknik och lite bättre belägg så funkar det skapligt. Roligast är ju ändå att försöka behålla så mycket fart som möjligt genom kurvorna. R-däck och lättare fälgar underlättar och det blir lite roligare att köra, men än en gång: börja helt original.

    Säkerhet är givetvis viktigt att tänka även vid bankörning. Det är mycket energi i rörelse och banans räcken kan kännas otäckt nära om det släpper. Kraven varierar mellan olika arrangörer. Vissa kräver full utrustning, andra endast hjälm. Brandsläckare krävs sällan i bilen medan vissa arrangörer vill att ni har tillgång till en egen vid depån. Viktigast tycker jag är att inte köra 100 procent. Det är ingen tävling, bara trackday.

    Klubben brukar ordna bankörning vid den årliga sommarträffen. Det är ett bra sätt att umgås och köra MINI. Det finns några riktigt snabba medlemmar som du säkert kan lära dig mycket av. Hoppas vi ses. Det är alltid roligt att höra R53r på banorna.

    //Björn

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kallelse till NMCS årsmöte 2021
    Av Scitz0 i forum Medlemsforum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-02-17, 19:03
  2. MINI vinnare i Dakarrallyt 2021
    Av Fredrik i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-01-16, 07:15
  3. MUXEN :: 2021 MINI Clubman S
    Av Ramon i forum Garage
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 18:35
  4. Köp en bankörning
    Av Luc!fear i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:52
  5. Bankörning?
    Av Jocke i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •