Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53
  1. #1
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 996

    Mappning av F-Serien?

    Tänkte höra mig för om någon har koll på vilka i Sverige som utför mappning av F-Serien?

    Kunde vara kul att få några hästar till i min JCW utan några större ingrepp, kommer inte gå loss som jag gjorde med min förra MINI .

    Stertman kunde jag se erbjuda en mjukvara för 9kkr. Hade dock gärna sett att företaget ligger något närmre skåne.
    Ett annat plus är om det är en mjukvara man kan lägga till och ta bort. Enklare om man skulle behöva lämna in bilen till BMW för garanti/service åtgärd.

    Har läst lite om det och F-Serien verkar lite knepig att programmera, kanske därför det inte finns så många aktörer än så länge. http://www.minif56.com/forum/289-min...jcw-remap.html
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  2. #2
    MINI-entusiast joho45s avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    82
    Ta en tripp till stertman helt klart värt det även fast det är lite långt. dom vet vad dom gör!

  3. #3
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    jag kan också rekommendera Stertman Motorsport , de kommer fixa en steg 2 på min JCW. en 300 hk ska det kunna bli..
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  4. #4
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 996
    Ok, får fundera på det.

    Vad bytar du för hw i en steg 2 optimering?
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2015
    Förnamn
    dennis
    Ort
    Göteborg
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    10
    Jag har varit i kontakt med www.motoroptimering.se dom har en steg 2 så man hamnar på 280hp och 400nm pris ligger på 8900kr. Jag uppgraderat min f55 med JWC kitet och kör med öppetluftfilter vilket alltid är trevligt

  6. #6
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 996
    Citat Ursprungligen postat av McG4v3r Visa inlägg
    Jag har varit i kontakt med www.motoroptimering.se dom har en steg 2 så man hamnar på 280hp och 400nm pris ligger på 8900kr. Jag uppgraderat min f55 med JWC kitet och kör med öppetluftfilter vilket alltid är trevligt
    Ok, synd att även denna ligger i stockholmsområdet :/

    Vad ingår i steg2 här?
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2015
    Förnamn
    dennis
    Ort
    Göteborg
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    10
    Dom har inte lagt upp det på hemsidan men dom finns i göteborg. Tar man steg 1 så får man 24 månads motorgaranti men det får man inte med steg 2.

  8. #8
    Har suttit och läst på lite på realoem.com. Motorn i F54 Cooper S har modellkoden B48A20A exakt samma motor sitter i BMW F45 Active Tourer 220i denna motor har 192hk/300Nm standard.
    BMW F45 Activer Tourer 225i har 231hk/350Nm, motorkoden i den bilen är B48A20B, jämför man sakerna i och runt motorn verkar det mesta vara identiskt (turbo, kamaxlar, kolvar m.m) har samma artikelnummer vid en första anblick.
    Detta får mig att tro att siffror runt 240hk verkar ju inte vara helt tagna ur luften, vi får se vad JCW tuning kit hamnar på, min förhoppning är runt 230hk min gissning är runt 220hk någonting tyvärr
    F60 JCW

  9. #9
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2016
    Förnamn
    Ruslan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Tjena,

    Kolla med Tuningchip i Sthlm. Jag kommer att optimera via dem. Kostar 8K och de har livstidsgaranti. Jämförde Stertman och Tuningchip och man "får" mer på köpet. Erfarenhetsmässigt ligger dem på samma nivå.

    Enligt Tuningchip kommer jag att få 260+ HP och 400+Nm bara genom Steg1 och de gör en mätning HP och Nm efter optimeringen fr att se exakta siffran.

  10. Tack R/T tackade för detta inlägg
  11. #10
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Citat Ursprungligen postat av ratmode Visa inlägg
    Tjena,

    Kolla med Tuningchip i Sthlm. Jag kommer att optimera via dem. Kostar 8K och de har livstidsgaranti. Jämförde Stertman och Tuningchip och man "får" mer på köpet. Erfarenhetsmässigt ligger dem på samma nivå.

    Enligt Tuningchip kommer jag att få 260+ HP och 400+Nm bara genom Steg1 och de gör en mätning HP och Nm efter optimeringen fr att se exakta siffran.
    Vem gör Tuningchip/Itsfuns mjukvara nu för tiden? Jürgen är ju tyvärr inte längre något alternativ...
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  12. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2016
    Förnamn
    Ruslan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    Vem gör Tuningchip/Itsfuns mjukvara nu för tiden? Jürgen är ju tyvärr inte längre något alternativ...
    Tror att det är bl.a Jocke Qvarnström.

  13. #12
    Hittade dom här också, vet inte så mycket om dom dock
    http://www.motoroptimering.se/p/moto...5876&year=2015
    Skulle inte förvåna mig om det är samma som tuningchip, flesta firmor brukar ju inte utveckla mjukvaran själva utan köper in den.

    Har dock alltid varit lite skeptisk till "mjukvarustormarknader" som säljer till alla bilar
    F60 JCW

  14. #13
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Gunnar har Autostable i sin röda om jag minns rätt... De får mjukvaran från en firma i tyskland som även customiserar vid behov. Det var iaf så för ett par år sedan när jag var igång sist.

    Minns det som att Gunnar var nöjd med besöket.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  15. #14
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2016
    Förnamn
    Ruslan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Berättar när jag har gjort optimeringen, får dock vänta ett tag innan jag får bilen. Tid bokat hos Tuningchip 16/6.

  16. #15
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2015
    Förnamn
    Eric
    Ort
    Mölndal
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    3
    Köpte påhängsmodul av promotech till min F56 S. Dom påstår att den ger 50 extra hästar vilket jag inte ifrågasätter, känns rejält mycket piggare än JCW modellen iaf! Har tagit bort modulen då jag servat bilen och inte fått några kommentarer. Tycker dock det känns lite pilligt att koppla in den och lite "hemmafixat". Händer även ibland att modulen hänger sig (vilket iofs får en att inse hur mycket roligare den är när modulen fungerar) ��

  17. #16
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2016
    Förnamn
    Ruslan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    27
    FYI, avbokade min tid hos Tuningchip då jag fick höra att de inte var så bra som de egentligen påstod, 3 olika personer som avrådde mig att optimera hos Tuningchip. De hade tydligen erfarenhet av dem och var missnöjda.

    Kommer att göra hos Stertman dock blir det i augusti, de hade ingen tidigare tid. Skillnaden är 1000kr.

  18. #17
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2013
    Förnamn
    Mats
    Ort
    Ljungsbro
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av ratmode Visa inlägg
    FYI, avbokade min tid hos Tuningchip då jag fick höra att de inte var så bra som de egentligen påstod, 3 olika personer som avrådde mig att optimera hos Tuningchip. De hade tydligen erfarenhet av dem och var missnöjda.

    Kommer att göra hos Stertman dock blir det i augusti, de hade ingen tidigare tid. Skillnaden är 1000kr.
    Du har inte övervägt Autostable i Eskilstuna? Där får du ju 2-årig motorgaranti på köpet om bilen är yngre än 3 år.

  19. #18
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2013
    Förnamn
    Mats
    Ort
    Ljungsbro
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    16
    Gunnar verkar ligga som referens hos dom på deras hemsida

  20. #19
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2016
    Förnamn
    Ruslan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Sudden Visa inlägg
    Du har inte övervägt Autostable i Eskilstuna? Där får du ju 2-årig motorgaranti på köpet om bilen är yngre än 3 år.
    Kollat på det men kör hellre Stertman, känns som att de har bättre koll. Stertman är dessutom billigare 8990kr vs 9900kr. 30 dagar öppet köp och även 2 års garanti på att bilens motorstyrdon inte tar skada av optimeringen.

  21. #20
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2013
    Förnamn
    Mats
    Ort
    Ljungsbro
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    16
    Håller med om att Stertman verkar duktiga. Fördelen med Autostables motorgaranti är att den täcker skador på bilen upp till 2 prisbasbelopp ( ca 90000kr) oavsett del i motorn. Stertman garanterar motorstyrdonet men en skada är troligare på motor, turbo, växellåda vid ökat laddtryck etc.

    Blir intressant att höra om resultatet sedan ��!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. BMW 1 serien (2 serien)
    Av powernap i forum Off-topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 17:32
  2. Styrsystem - Mappning
    Av Rausner i forum Teknik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 14:42
  3. Mappning eller avgas?
    Av PontusHBG i forum Teknik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 19:25
  4. Dynotest och mappning
    Av Hobbe i forum Off-topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 10:38
  5. BMW M1 (1-serien)
    Av Hobbe i forum Off-topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •