Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: R53 trim.

  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2015
    Förnamn
    Anton
    Ort
    Enköping
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    14

    R53 trim.

    Hejsan, är ny här på forumet och blir förhoppningsvis ny mini cooper ägare också inom kort.
    Siktar in mig på r53 just nu och sitter och funderar över vilken man vill ha.
    Nu till dehär med kraften, 163hk/170hk bör man väl bli bra van vid snabbt? Rätta mig om jag har fel!
    Så ja tänkte höra med er erfarna vart man kan köpa 15% pulley eller 17%(vilken är bäst för gata? då de är mestandels vanliga gata jag kommer köra på) och hur svårt är det?
    Har bara haft turbo bilar att skruva på innan!
    Tackar på förhand för svar! Mvh!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Lomoke Visa inlägg
    Hejsan, är ny här på forumet och blir förhoppningsvis ny mini cooper ägare också inom kort.
    Siktar in mig på r53 just nu och sitter och funderar över vilken man vill ha.
    Nu till dehär med kraften, 163hk/170hk bör man väl bli bra van vid snabbt? Rätta mig om jag har fel!
    Så ja tänkte höra med er erfarna vart man kan köpa 15% pulley eller 17%(vilken är bäst för gata? då de är mestandels vanliga gata jag kommer köra på) och hur svårt är det?
    Har bara haft turbo bilar att skruva på innan!
    Tackar på förhand för svar! Mvh!
    Nu var det ett tag sedan man pillade på R53 och det finns några här som har bättre koll..
    Körde själv med 13% pulley samt mjukvara och cat-back och det gav ungefär 218hk, det var ett tuningkit från Kelleners Sport. Då var varvstoppet höjt till 7500varv också stället för 6900 original. Men det vil du inte göra med 17% pulley, frågan är om man ens skulle göra det med 15%.

    Det som var roligt med det kittet var att karaktären blev helt annorlunda på motorn, mycket mer varvvillig och roligare, original är bilen ganska "flat" eller vad man ska kalla det. Gick i alla fall jämnt med en E36 M3 3.0 till 200 c:a. Efter det börjar hästarna bli svåra och dyra att hitta, kam ger några hästar, racekat ger ytterliggare 2-4hk kanske. Steget efter det är nytt sprut m.m.

    Har ett gammalt klipp sparat som jag brukar ta fram ibland när kompressorsuget blir för stort
    https://www.youtube.com/watch?v=bFg6_OKlqw8

    Kommer nog flera gamla rävar som kan fylla på med input på R53:an

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2015
    Förnamn
    Anton
    Ort
    Enköping
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    14
    Tackar så mycket för svar!
    Kelleners sport, finns det som färdigt kit eller är det lösa delar man får slänga i kundvagnen? Vad hamnar priset på ungefär och hur säkra blir hästarna?
    Jävlar va dem går fint, nu suktar man ännu mer! Bara att vänta på den rätta nu!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Lomoke Visa inlägg
    Tackar så mycket för svar!
    Kelleners sport, finns det som färdigt kit eller är det lösa delar man får slänga i kundvagnen? Vad hamnar priset på ungefär och hur säkra blir hästarna?
    Jävlar va dem går fint, nu suktar man ännu mer! Bara att vänta på den rätta nu!
    Det fanns som färdigt kit med montering, osäker på hur det ser ut nu. Firman är tysk och man var tvungen att åka dit för montering (klart värt det) Men dom blev uppköpta av en annan tuningfirma som heter Carlsson och jag hittar inget om R53 på deras sida längre..
    Fördelen där var paketet.

    Får man någon som monterar remskiva så finns det ju en hel del alternativ också för mjukvara, är dock dålig på vilka som är bäst nu osv. Kanske kommer andra som kan fylla i där

  5. #5
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Hejsan,

    Idagsläget ligger valet på 15% eller 17% pulley oftast i hur du ska använda den. Du skriver att du ska mestadels köra på gata men om du funderar på att köra bana (som Minin är fantastisk till) så hade jag nog rådat dig att satsa på en 15% pulley ur värmeutvecklingens perspektiv. Det finns massor med firmor som tillverkar olika pulleys, Britalian Racing hade innan iallafall ( www.britalianracing.se ). Sedan finns det Lohan, Craven, Madness Motorwerks, osv. Intercooler är också att rekoemdera med tanke på vad jag har läst. Lycka till och välkommen till MiniVärlden

    Mvh / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  6. #6
    MINI-entusiast joho45s avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    82
    Kontakta stertman.se, väldigt seriösa och kunniga av mini. Dom sköter även mjukvara.

    Jag gör nästan allt med min mini r53 där.

  7. #7
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Slår även ett slag för JMB Optimering som också kan Mini.
    http://www.jmbo.se/

    Mvh / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2015
    Förnamn
    Anton
    Ort
    Enköping
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    14
    Tackar som fan för alla svar!
    Någon som kan fylla in med skillnaden mellan r56 och r53, har mini känslan försvunnit eller minskat i r56 och hur är karaktären på motor osv?
    Skulle uppskatta svar! Tack på förhand!
    Mvh.

  9. #9
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    www.britalianspeedshop.se där har vi pulleys mm till R5#
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  10. Tack KlasT tackade för detta inlägg
  11. #10
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2015
    Förnamn
    Anton
    Ort
    Enköping
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    14
    Kan nu meddela att man är stolt mini cooper ägare åt en blå mini cooper s r56!

  12. Gilla Hagatorpet gillade detta inlägg
  13. #11
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Hej Anton,

    Grattis till bilen. Vi hoppas på se bilder på den samt få höra alla spännande anventyr med uppgraderingar BritalianRacing är ett bra företag så har du frågor om produkter så kan du alltid prata med Ola. Hoppas nu att du kommer ut på lite bankörning med din R56 Lycka till och kör hårt,

    Mvh / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. trim
    Av Hagatorpet i forum Teknik
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 07:11
  2. Trim!!!!
    Av bartmann77 i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 09:56
  3. Trim trim trim
    Av bartmann77 i forum Teknik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 09:10
  4. Trim
    Av jochan1980 i forum Teknik
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 18:44
  5. Trim
    Av edison i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 09:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •