Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2014
    Förnamn
    Anders
    Ort
    BROMMA
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Kylfläkt lågvarv

    Hej, ska motorns kylfläkt alltid vara igång på lågvarv? Har en Clubman -08.

    Jag kostade på att laga AC:n för 7000 kr häromdagen kondensorn hade ärjat sönder enligt verkstaden. På väg hem började bilen vibrera pga av att motorns kylfläkt gick igång på högvarv.Tillbaka på verkstaden fick jag förklaringen att AC:n funkar som den ska men att jag har ett fel på kylfläkten eller dess styrning eftersom den inte går på lågvarv och kyler AC:n som den ska. Fläkten ska tydligen alltid vara igång enligt verkstaden? Rekommenderades att inte använda AC:n till felet är fixat. Så, 7000 kr fattigare och fortfarande ingen AC

    Någon som har tips på var jag ska börja felsöka? Jag har kört felskanning med min OBD2 testare men inga felkoder (använde app från Carly för BMW som brukar funka bra).

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2013
    Förnamn
    Lars
    Ort
    Söderköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    139
    Enligt min verkstadshandbok finns bara en hastighet på fläkten.

    Men hur menar du att bilen vibrerar när fläkten går igång, det låter helkonstigt?
    Uppstod vibrationerna efter kondensorbytet?
    Är det en AC- eller MINI-verkstad du haft bilen inne hos?
    ex Cooper S Clubman -10, BRG.

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2014
    Förnamn
    Anders
    Ort
    BROMMA
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Om jag inte använder AC:n så är kylfläkten inte igång. Slår jag på AC:n så startar fläkten efter liten en stund och går då med mycket högt varv. Fläkten gör att hela bilen vibrerar, kanske obalans i fläkten. Jag har aldrig lagt märke till vibrationerna tidigare, men kanske för att fläkten aldrig gått på högvarv.

    Frågan är om fläkten normalt ska stå still eller snurra på lågt varvtal?

    Enligt AC-verkstaden ska den alltid snurra och då kyla AC:n, men med lågt varv. Verkstan säger att det är fel på min fläkt eller styrningen till fläkten. De säger att fläkten nu går upp på högvarv för att AC:n blir för varm. Att den normalt bara ska gå upp på högt varv om motorn är mycket varm typ står i bilkö på sommaren.

    Tersan, står fläkten normalt still i din Clubman eller snurrar den altid med lågt varvtal?

    AC:n servades på AC-verkstad, inte MINI-verkstad.

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    dec 2013
    Förnamn
    Lars
    Ort
    Söderköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    139
    Hmm... har inte kollat i vilka lägen min fläkt går. Fast jag har inga vibrationer när den går, så mycket har jag märkt.

    Men jag skulle kolla med en MINI-verkstad.
    ex Cooper S Clubman -10, BRG.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-02, 20:27
  2. Cooper S R56 tvekar på lågvarv
    Av Balken i forum Teknik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-03-19, 14:25
  3. Oren gång på lågvarv
    Av Lahed i forum Teknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •