Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2015
    Förnamn
    Richard
    Ort
    Vallentuna
    Län
    Vallentuna
    Inlägg
    11

    Köpa begagnad Mini - råd önskas!

    Hej!

    Är ny här på forumet, går i bilköpartankar och tanken verkar ha landat på att det ska bli en Mini Cooper av något slag, årsmodell ca -07 till -11 för att passa kassan. Tankarna går åt en Mini Cooper S med automatlåda. Bilen är tänkt att funka som en andrabil i familjen för kortare turer typ shopping eller till jobb.

    Nu till mina funderingar: Har läst en del om problem med kamkedja + sträckare på S-modellen. Nånting som skall ses som seriös risk som absolut ska vara åtgärdat innan köp, eller bara ha koll på att den bil man köper inte låter illa? Vid vilka miltal brukar problemen dyka upp?

    Har också läst om problem med att igenkoksning av topparna och ventiler, samma fråga här, ett reellt och generellt problem som gör att man ska undvika köp? Har kollat på en bli där ovanstående är åtgärdat (gått ca 8000 mil), ska man räkna med att problemet kommer tillbaks på samma motor eller innebär reparation gjord också att själva grundproblemen är avhjälpta?

    Automatlåda - bra eller dåligt val? Har bara kört en S med automat och där kändes lådan rätt nervös i början med ganska råa växlingar. Kändes bättre när jag kört ett tag men jag blev inte jätteimponerad av lådan i sig. (Skulle helst slippa automat men krav från sambo..)
    Vad säger ni, är automaten ett no-no val eller hade jag bara otur med exemplaret jag körde? Hållbarhet automat kontra manuell?

    Annat att ha koll på när man köper Mini, vad kan det vara? Utrustning som absolut skall finnas för att bilen ska gå att sälja vidare senare?
    (Själv har jag läder och xenon som krav, i övrigt är jag inte så kinkig)

    Panoramatak verkar trevligt, men dyker det upp problem i form av läckage och strulande elöppning?

    Kikar lite på bilar i Tyskland eftersom urval där betydligt större. Nåt att tänka på där? Dumt att importera själv? Försäkringspremier?

    Som sagt, många funderingar här men tacksam för all info och tips jag kan få innan köp!
    Senast redigerat av rille000 den 2015-02-13 klockan 07:00.

  2. #2
    Hej Richard och välkommen till vårt glada gäng!
    Du finner info om problemen med koksning och kamkedjespännarproblemet i separata trådar. Gå till sökfunktionen så finner du den informationen du söker.
    Jag hade själv tidigare en S -07 som drabbades av kamkedjespännarproblem. Besökte en MINIverkstad som bytte spännaren (tror det gick på ca 1000 kr) och rasselljudet försvann. Mindre än ett år senare återkom ljudet och jag tog bilen till en MINI ÅF som konstaterade att hela paketet (spännare, glidskenor, kedja m.m.) behövde bytas. Det gjordes kostnadsfritt då det var mindre än ett år sedan spännaren byttes. Det har vart några turer kring spännaren då olika artikelnnummer förekommit (förbättringar har släppts ett flertal ggr). När väl hela paketet bytts i min bil hörde jag inget mer ljud fram tills den dag jag sålde bilen och bytte den mot en BMW som jag stod ut med i 6 månader och sedan behövde fylla på MINIkontot igen - har man kört MINI i drygt sex år innan är det svårt att tänka sig något annat, känslan sitter i ryggmärgen på något mysko vis

    Gällande panoramataket kan jag berätta att när jag skulle sälja min R56 S så gav det helt enkelt upp. Själva glastaket behölls men resten byttes ut (styrskenor; kassett m.m.) till det facila priset av ca 15 k, men då var det ändå ett bra pris då jag känner lite folk på Bavaria Stockholm. Hade enligt uppgift egentligen blivit en bit över 20 k annars, men jag har hört folk som bytt allt för ca 30 k!
    Summa summarum: Panoramataket är en härlig feature, men jag har det inte idag på min Clubbie S. Saknar det delvis, men det funkar faktiskt bra utan. Vill man ha det ska man gå för det så klart, men pajar det får man likt Joakim Von Anka göra en djupdykning i sitt kassavalv om garantin gått ut och goodwill ej erbjuds efter förfrågan.
    Senast redigerat av Fredrik den 2015-02-13 klockan 20:35.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    dec 2014
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Norrköping
    Län
    Norrköping
    Inlägg
    17
    Köper du en r53. Första generationen så säg till att inte kompressorn är på g och gå. Av egna erfarenheter är både dyrt och ett jäkla arbete om man gör det själv

    MEN! det va sååå värt det!
    Älskar minin så otroligt mycket <3


Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 15:04
  2. Vill köpa en Mini och behöver råd.
    Av ozone86 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 21:34
  3. mini begagnad?
    Av seneca i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 21:55
  4. Köpa begagnad Cooper S
    Av fj0 i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •