Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21
    MINI-entusiast Leo Löfvings avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Förnamn
    Leo
    Ort
    göteborg
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Mik Visa inlägg
    Kolla ödp givaren låter som den ! Övre dödpunkt! Givaren på svänghjulet! Billig och enkel rep! Och ganska vanlig, förmodligen så har kablen till givaren legat och skavat, så höljet är bortskavat! Och då blir det kortslutning! Och då vet inte motorn när den ska tända! Osv Vid bränslepumps besvär så baktänder inte bilen! Den tappar kraft, när den behövs dvs när pedalen är i golvet. Troligt vis eller högst sannolikt är det, det som är bekymmert!
    Vart sitter denna? Men tack så mycket för tipset!

    edit: du menar alltså att denna ödp givaren är det som får den att ev. krångla när bilen redan är varm och så är det förmodligen bränslepumpen som får den att ha problem med att starta osv.

    https://www.youtube.com/watch?v=gfAyti805GE kollade runt lite har exakt samma problem som framstår i klippet, dem nämner även att misständer pga ''high pressure fuel pump''.
    Senast redigerat av Leo Löfving den 2015-02-14 klockan 14:03.

  2. #22
    MINI-entusiast Miks avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Ballingslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    32
    Jag vet inte vart den sitter på en mini! Men antingen sitter den (fram ) på motorn eller mellan växellådan och motorn! Tror den sitter fram monterad strax övanför svänghjulet eller på sidan vid svänghjulet? Den kollar när motorn står i ödp övre dödpunkt så motorn vet när den ska tända! Och eftersom din är svårstartad och misständer så vet inte din motor när den står i ödp! Förmodligen så har kablen skavts sönder av svänghjulet eller kabelbrott! När din bil går är den (hel) och när den misständer så har givaren inte fungerat!! Jag tror på ödp givaren! Tror inte tt det är något fel på bränslepumpen! Men jag kan ha fel! Koppla upp den för felsökning, lättast. Micke

  3. #23
    MINI-entusiast Leo Löfvings avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Förnamn
    Leo
    Ort
    göteborg
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Mik Visa inlägg
    Jag vet inte vart den sitter på en mini! Men antingen sitter den (fram ) på motorn eller mellan växellådan och motorn! Tror den sitter fram monterad strax övanför svänghjulet eller på sidan vid svänghjulet? Den kollar när motorn står i ödp övre dödpunkt så motorn vet när den ska tända! Och eftersom din är svårstartad och misständer så vet inte din motor när den står i ödp! Förmodligen så har kablen skavts sönder av svänghjulet eller kabelbrott! När din bil går är den (hel) och när den misständer så har givaren inte fungerat!! Jag tror på ödp givaren! Tror inte tt det är något fel på bränslepumpen! Men jag kan ha fel! Koppla upp den för felsökning, lättast. Micke
    Okej okej, tack så mycket för alla svar. Uppdaterar när jag vet vad det var för fel och vad som behövdes åtgärdas!

  4. #24
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Citat Ursprungligen postat av Leo Löfving Visa inlägg
    Jag kan inte påstå att jag vet exakt att det är bränslepumpen men misstänker de, då när man kallastartar den så dör den och misständer osv. https://www.youtube.com/watch?v=H3iegaZ3n64 sådär, och det hackar till lite när jag misstänker att den vill ha som mest bensin vid ca 4tusen varv så kan den hacka lite lätt och baktända ibland. Men får kolla mina stift också kan vara ett problem också!

    Edit: problemet har funnits innan, fast det har varit mest märkbart när det varit kallstarter tills bilen blir varm.
    Som jag skrev i den andra tråden, är det bra att kolla felkoder innan man börjar byta saker planlöst. Samma gäller vevaxelgivaren och där brukar det väl också vara lite andra symptom än de du har...

    Att den hackar vid 4k på fullgas är något som jag hade då och då på min förra långmilade Cooper S. Det blev bättre med stift, men tror det är en kombo av flera saker där sot är en. Min gick bättre en period efter att man kört den genomvarm och gärna lite högre varv och laddtryck ett tag. Mao det som kallas ursotning/Italiensk reset.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  5. #25
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2014
    Förnamn
    Hans
    Ort
    Kode
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    11
    Hej, problemen du beskriver liknar de jag har haft på min MCS R56:a. På min bil så var det koksning (sot) på ventilerna som var orsaken. Det är ju ett generellt problem på direktinsprutade motorer och Mini verkar vara av de känsligare, värst skall det vara om bilen oftast körs korta sträckor. Både kallstartproblemen och hackningar vid mellanvarv är det som jag upplevde initialt.

    // Hans

  6. #26
    MINI-entusiast Leo Löfvings avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Förnamn
    Leo
    Ort
    göteborg
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    44
    Hallå liten update, har haft bilen inne på verkstad och han påstår att det inte är något problem med högtryckspumpen. Tydligen inte fått några felkoder eller liknade hittade inte felet helt enkelt. Han påstod att det kunde vara trimmet som skulle kunna vara anledning till detta men detta låter väldigt orimligt tycker jag med tanke på att innan jag hade fått på trimmet på bilen var den inne på wölkes och pga motorlampa och detta var bugg i systemet eller liknade och då fick jag senaste programvara och nytt till ECUN, har haft problemet ganska länge. Både innan och efter trim.

    Några tips eller idéer på vad man ska hitta på?

    Ber om ursäkt för eventuella stavfel eller liknade trött och allmänt trött på att bilen inte fungerar som den ska.
    Senast redigerat av Leo Löfving den 2015-03-18 klockan 19:12.

  7. #27
    MINI-entusiast Leo Löfvings avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Förnamn
    Leo
    Ort
    göteborg
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    44
    Update: Bilen har varit inne på Mini/bmw sen i tisdags nu efter hela veckan har dem kommit fram till att det är fel på ''high pressure'' pumpen. Dem fick gå igenom motorn kolla värden och köra bilen. Men den ska vara klar till onsdag eller torsdag så förhoppningsvis ska röda faran gå som den ska igen!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 53
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 07:46
  2. Någon som har provat detta?
    Av brumbrum i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 23:34
  3. Någon som har Aftonbladet PLUS?
    Av Luc!fear i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 11:35
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 06:47
  5. Någon som har en liten reg-skylt fram?
    Av rogeraberg i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •