Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Rassel från motorn och dålig respons från acceleration

    Hej,

    Jag har nyligen börjat höra nåt rasslande ljud under huven på min Cooper S '03. I torsdags märkte jag även att bilens respons var dålig vid gaspådrag. Jag skulle testa det lite så jag gasade på vid en raksträcka. När jag kom upp i varv så bromsades bilen till och gick i "safe mode", EML lampan lös och Service Engine Soon lampan började lysa. Jag startade om bilen och den fungerade normalt igen förutom att SES lampan fortfarande lös. Jag lämnade bilen hemma och idag kollade jag felkoder ( p0316 och p168. När jag startade bilen så lös inte SES lampan längre och jag trodde allt var frid och fröjd igen förutom att rasslandet i bilen fortfarande lät.. Jag provade köra bilen och kunde bekräfta att bilens prestanda knte var den samma, vi gasande så är inte responsen som den brukade.. Är det någon som har nån ide vad det kan vara? Kan det vara nån pulley som jag läste på mini motoring? Jag kan typ 0 om bilar tyvärr, så alla tips uppskattas!

    Jag har lagt upp ljudet från motorn nedan:
    http://m.youtube.com/watch?v=mOj5k3MHa3I

    Tusen tack! Hoppas nån kan ge nåt tips!

  2. #2
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Trist:/ Hur långt har bilen gått?

    Ta gärna fram info om vad koderna betyder, så blir det lättare att ge råd.

    Alltid svårt på film att avgöra ljud, men min känsla är att det kommer från toppen... Ventil eller dyl. Kör inte med bilen innan du vet mer.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  3. #3
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Som du också sa så verkar det som om ljudet kommer högt uppofrån, men jag blir iaf inte smartare av det, men det kanske någon annan blir.. :/

  4. #4
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Bilen har gått ca 125.000 km och låter nu mer som en traktor

  5. #5
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469

    Sv: Rassel från motorn och dålig respons från acceleration

    Något spökligt är det allt om den har förvandlats till en Volvo. (Traktor)
    Senast redigerat av Luc!fear den 2013-03-08 klockan 09:35.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  6. #6
    MINI-galning BADaniels avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Älvjsö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Koderna säger p0168= fuel temp to high... Ev soppafilter eller pump skulle jag tro? P0316 är DTC som känt av en misständning och det gissar jag hänger ihop med den första koden.
    Att den känns slö låter ju också rimligt med tanke på soppa problemet...


    Citat Ursprungligen postat av Rexoar Visa inlägg
    Hej,

    Jag har nyligen börjat höra nåt rasslande ljud under huven på min Cooper S '03. I torsdags märkte jag även att bilens respons var dålig vid gaspådrag. Jag skulle testa det lite så jag gasade på vid en raksträcka. När jag kom upp i varv så bromsades bilen till och gick i "safe mode", EML lampan lös och Service Engine Soon lampan började lysa. Jag startade om bilen och den fungerade normalt igen förutom att SES lampan fortfarande lös. Jag lämnade bilen hemma och idag kollade jag felkoder ( p0316 och p168. När jag startade bilen så lös inte SES lampan längre och jag trodde allt var frid och fröjd igen förutom att rasslandet i bilen fortfarande lät.. Jag provade köra bilen och kunde bekräfta att bilens prestanda knte var den samma, vi gasande så är inte responsen som den brukade.. Är det någon som har nån ide vad det kan vara? Kan det vara nån pulley som jag läste på mini motoring? Jag kan typ 0 om bilar tyvärr, så alla tips uppskattas!

    Jag har lagt upp ljudet från motorn nedan:
    http://m.youtube.com/watch?v=mOj5k3MHa3I

    Tusen tack! Hoppas nån kan ge nåt tips!
    Mvh Daniel

    Bandhagens Däck
    DR Setup

  7. #7
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Tusen tack för svaret Daniel!

    Har du nåt hum om vad reparationskostnader skulle vara för det? Angående rasslandet, någon aning om vad det skulle kunna bero på? Inget som hänger ihop med med det andra?

    Saken är den att jag lämnade in bilen på service + "vinterkoll" hos mekonomen innan jul. Rasslandet har jag upptäckt efter det, så vet inte riktigt om de kan ha lämnat något löst eller nåt under huven som gör att det låter eller om något de gjort sedan lett till det nuvarande felet :S

    Vad ska jag göra? Måste jag till Mini eller kan mekonomen fixa det?

    Jättetacksam för svar

    /José

  8. #8
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Sorry, upptäckte nu att du kollat på fel kod (hade blivit smiley på mitt inlägg).. koderna är p0316 & p1688 INTE p0168

  9. #9
    MINI-galning BADaniels avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Älvjsö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Hej igen.

    p1688 tyder på två saker om man googlar lite, nr1 trottelhuset eller nr2 "crankpulley" (remskivan som sitter på veven.) och med tanke på ljudet under huven gissar jag på nr2...

    Min var på väg att gå sönder och då klickade det hela tiden svagt och om man åkte bredvid något som kunde reflektera ljudet hördes det bättre...
    Annars kan man tvinga igen spjällhuset och prova om det blir någon skillnad. Sök på ziptie och throttlebody på tex NAM så hittar du lite beskrivningar på hur man ska göra.
    Mvh Daniel

    Bandhagens Däck
    DR Setup

  10. #10
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Hej igen Daniel och åter igen tack!

    Har lämnat in bilen hos Mekonomen idag och förklarade det du sa om crankpulleyn, de sa att det mycket möjligt skulle kunna vara det som orsakar ljudet, men däremot borde det inte ha nåt med att bilen inte svarar så bra vid gaspådrag. Så vet inte om det är relaterat till att bilen går i "safe mode" när man varvar bilen...

    Angående ljudet så hittade jag ett youtube klipp igår på crankpulley felet på en r53 och där stod det att man kan testa om man har det felet genom att man sätter på AC:n. När jag startade bilen imorse för att köra till verkstaden så lät ljudet, jag provade stänga av AC:n och då försvann ljudet :O

    Mekonomen ska ringa mig senare idag när de kollat på Minin.. Håller tummarna nu.. :S

    /José

  11. #11
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Mekonomen ringde nyss. De kunde inte se några felkoder alls.. (Nej, jag tog inte bort dem efter att ha läst dem). De enda de sa att det kunde vara tändstiften som inte va 100%.. Så nu ska de byta stiften imorn så får vi se.. Då jag inte kan så mycket så vet jag inte om det kommer ge tillbaka kraften till min Mini vid gaspådrag eller vad det kommer göra.. Det jobbiga blir om jag får betala både Mekonomen och sedan ändå ta mig till Mini för att Mekonomen inte löst det Det blir dyrt...

  12. #12
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 923
    Skumt. Vad hade de att säga om ACn då? Byta stift löser väl knappast det problemet?
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  13. #13
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    De sa att de kollade crankpulleyn men inte kunde se något fel. de sa att vibrationljudet kom från en bult i avgassystemet... (?????) Vet inte vad de hörde för ljud, men det är ju knappast det jag hör varje dag iaf.. De sa att de inte kunde höra något rasslande när bilen var i tomgång..

    Har för säkerhetsskulle nu även bokat tid hos bavaaria solna, men där fick jag tidigast tid tisdag nästa vecka.. Känns trist och som att det kommer svida i plånboken..

  14. #14
    MINI-galning BADaniels avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Älvjsö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Man kan inte se på crankpulleyn om den är dålig, man får rycka lite och slita för att se det (om det inte är så att den snart trillar i två bitar)
    Minin har bara en rem och den driver kompressorn och om crankpulleyn inte kan driva kompressorn så lär motorn kännas lite trött...
    Därför låter det även mer om man kopplar in ac då det belastar rempaketet mer.

    Tändstift är aldrig fel att byta på minin men om dom är dåliga får du ganska omg felkoder på "missfire".

    Om du har nära till västberga så sväng förbi jobbet ska jag kolla snabbt om jag ser något, kan inte lova att jag har rätt eller att jag hittar felet men biligare än solna blit det garanterat!

    Västberga Alle 9 fråga efter Daniel. 8-17 med lunch 12-13.
    Senast redigerat av BADaniel den 2013-01-15 klockan 20:48. Anledning: stavfel...
    Mvh Daniel

    Bandhagens Däck
    DR Setup

  15. #15
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 286
    Det verkar vara en bra Miniverkstad
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  16. #16
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Vilken mekonomen var det du lämnade in bilen hos? Finns mkt bra omdömen om de på Östermalm

  17. #17
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Mekonomen ringde igen och sa att de pratat med en "Miniexpert".. Han sa att felet borde vara en luft överströmningsventil (?) som är dålig och gör att luften inte kommer till kompressorn eller något. Man hör vinande ljud när man har det felet (det är inte det öppna luftfiltret det hört bara? ) Angående ljudet vet de fortfarande inget om, de har inte lyckats höra det än.

    Jag tror fortfarande på din version Daniel angående crankpulleyn. De säger sig ha tittat på den men kan inte SE något fel. Daniel, jag bockar och bugar för erbjudandet och kommer gärna förbi dig om det är OK med dig De ska beställa ventilen och kan ta upp till 5 dagar, så jag tänkte hämta ut bilen typ vid lunch och även spela upp ljudet som jag spelat in. Kommer mer än gärna förbi dig efter klockan 13!

    Stort tack!

    Då jag var orolig för att köra bilen så tog jag den till närmsta Mekonomen vilket var den i västberga på Elektravägen.

    /José

  18. #18
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Förresten Daniel, vilket företag ska jag fråga efter dig på?

  19. #19
    MINI-galning BADaniels avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Älvjsö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av Rexoar Visa inlägg
    Förresten Daniel, vilket företag ska jag fråga efter dig på?
    Skanstulls däck. Ner för rampen till vänster om Dialect.
    Mvh Daniel

    Bandhagens Däck
    DR Setup

  20. #20
    MINI-entusiast Rexoars avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    José
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Hej igen och ursäkta mitt extremt sena svar...

    Först av allt vill jag tacka Daniel sjukt mycket för att tog sig tiden att kolla på bilen! Bockar och bugar!

    Angående mitt problem med Minin.. Jag var ju hos Mekonomen som kollade på bilen och skulle höra av sig när de beställt en del..
    De hörde av sig typ 3 veckor senare och sa att de hade fått fel del först. Delen var nån ventil som går till kompressorn och som öppnas och stängs beroende på hur mycket man gasar (ursäkta mitt otekniska beskrivande...).

    Trott eller ej så hade de rätt till slut! Det löste mitt problem där bilen inte hade någon kraft och gick i felsäkert läge vid ca 4,4k varv.

    Sjukt glad att det funkar nu! Tyvärr så har jag fortfarande det jäkla knackande ljudet som Mekonomen aldrig lyckades höra... Jag gjorde en sökning på forumet och hittade följande från 2009:

    Citat Ursprungligen postat av Emely&Robert Visa inlägg
    Det finns ett antal generalfel:


    1. Elhissar som spökar (går att fixa)
    2. Dimmljus som immar igen (går att fixa)
    3. Kärvande växellåda mellan ettan och tvåan (lite kärvande är ok)
    4. Missljud från bakvagnen (går att fixa)
    5. Lätt att få stenskott (den är byggd som en låda, bara att leva med)
    6. Rassel från instrumentbrädan (går att fixa)
    7. Knackningar vid kallstart (BMW Sverige har ingen aning, BMW England byter kedjesträckare för glatta livet då motorer börjat rasa)
    Från tråden: Många fel på Mini

    Nummer 7 syftar jag på.. Är det någon som har mer info om det nu när det gått några år? Vad ska jag göra? Vill ju inte att hela motorn rasar..

    Tack för all hjälp som vanligt!

    /José

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Visslande ljud från motorn
    Av Arnel i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 06:13
  2. Rassel från kamkedja
    Av Emely&Robert i forum Teknik
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 08:29
  3. Sms från min kompis
    Av Kenneth i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •