Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 72
  1. #21
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    5,25" fungerar med ngn form av adapter som du kan köpa eller enkelt göra själv av t ex Plywood. DLS har haft 7X10" som passar i urtag för 6x9" (monteringshålet brukar vara ca 155x225 mm) har du kollat? Om de är större tror jag det finns plats ändå. Det är ganska gott om plats mellan högtalare och galler. Skulle tro att det räcker med en adapter gjord av 12 mm Plywood mellan plåten och högtalaren. När högtalaren kommer ut 12 mm från ursprungliga monteringshålet fungerar det förmodligen eftersom den är konisk. Annars återstår att klippa plåt. Gör en koll i clubdoor som är enkel att komma in i.
    Är det ett 2-vägskit du har behöver du även ersättare för 4" högtalaren som också är av undermålig kvalitet, här passar t ex Infinity Reference 4032cf (lite kinkigt med utrymme här så kolla måtten noga om du vill montera något annat)

  2. #22
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Lars
    Ort
    Grästorp
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    16
    Stort tack för infon! ska kolla med BRL i morgon om det går att lösa på något smidigt sätt. Skulle vara kul om man lyckades få dit 7x10 iaf.
    Trodde inte det satt så stora som 6x9 där orginal så där blev jag lite förvånad.
    Mini Cooper Clubman D -08
    www.carboncossie.com

  3. #23
    MINI-entusiast JörgenFs avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Jörgen
    Ort
    Ängelholm
    Län
    Skåne
    Inlägg
    99
    Så har jag gjort byte av mina högtalare och med hjälp av instruktionen och filmerna så gick det "ganska" enkelt..... nägra timmars jobb....
    Lite små jobb med att få plats med de nya, men vilket resultat det blev!!
    Tack för tipset... och ni som funderar...... byt!!!!

  4. #24
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Vet inte om det här ska ha en egen tråd, men eftersom den här tråden gav mig inspiration att ge mig på min bil skriver jag här. Här är iallafall en liten guide till byte av fronthögtalarna på R50/53.

    När jag beställde köpte jag samma högtalare som Hasse, men jag skippade Infinity Reference 4032cf, eftersom det bara är två högtalare per sida i fram på R50. Bakhögtalarna har jag inte monterat än, men uppdatering kommer om intresse finns.

    Dörrsidorna tas loss enligt instruktionerna den nerrökta kanadicken gav i Hasses länk. Tweetern tas enkelt loss tillsammans med hållaren i handtaget. (Här bytte jag mitt handtag till ett kromat facelift-handtag, men det var så lätt och så OT att jag inte skriver
    om det här.) Den nya tweetern passar med lite milt våld i samma hållare, vilket gör monteringen lätt. Man behöver alltså ingen av de adapters som följer med i kartongen. Däremot måste man ta bort gallret på tweetern för att den ska få plats under gallret på dörrsidan. Detta görs med lite mer milt våld och en skruvmejsel. Bänd bort gallret bara.
    Delningsfiltret satte vi fast med dubbelhäftande tejp och buntband mellan stora högtalarhålet och det stora hålet i dörren. Där går det fritt från dörrsidan. Delningsfiltret krävs för att tweeterns ska driva rätt, då kontakten till originatweetern inte har en egen kanal på huvudenheten, som vi först trodde. Vi drog alltså signalen från stora högtalaren till delningsfiltret, och därifrån till tweetern. Originalkabeln till tweetern använde vi därmed inte. Som Hasse sa löddes en bit kabel till nya högtalaren. På andra änden satte vi flatstift (efter en resa till OKQ8, det man inte har i huvudet...) som sattes i delningsfiltret. Den nya högtalaren behövde dock en spacer, som vi fick bränna iväg och handla på MDS för 349 spänn. Spacern bygger ungefär 2cm och gör att högtalaren får plats i dörrsidan. Här behövdes även en extra skruv som drogs direkt i dörren för att spacern ska sitta fast ordentligt. Sen var det bara att tjonga på dörrsidorna.

    Och det var faktiskt allt. Man får ha lite tålamod, men det var inga större problem. Och SHIT vad det är värt det! Kan knappt vänta till fredag när bakhögtalarna ska in...
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  5. #25
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Så, nu är bakhögtalarna i också. Om intresse finns kommer fullständig monteringsguide.

    Men: Jag tycker det saknas kräm i basen, och får inte alls den botten jag hoppades på. Är det så att högtalarna är för tungdrivna? Diskanten och mellanregistren låter helt fantastiskt, men jag får inget umph alls av basen. Det är faktiskt mindre bas nu än den grottiga mummelbasen som var innan. Är det en ny head unit som behövs, eller ska man behöva dra kablar överallt och satsa på ett slutsteg? Vilket ger mest? Det är till och med så att jag har börjat kika på små aktiva baslådor...
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  6. #26
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Väcker en gammal tråd.

    Satt idag och funderade på att förbättra ljudet i min bil.
    Som ni kan se i mitt garage har jag Hi-Fi ljudsystemet och är inte helt nöjd, det är inte jättedåligt men samtidigt inte helt bra heller

    Jag sprang över http://www.minigenuineparts.co.uk och såg att de säljer Harman Kardon systemet som lösa delar.

    Delarna inkulderar:

    Harman Kardon 480 Watt DSP Amplifier - R55/R56 - LAST ONE AT THIS PRICE - new stock will be £675.80 + vat
    2010 Harman Kardon A Pillar with Tweeter hole & Tweeter - Left - R55/R56
    2010 Harman Kardon A Pillar with Tweeter hole & Tweeter - Right - R55/R56
    Harman Kardon Front Mid Range Door Speaker - R55/R56/R57
    Harman Kardon Front Low Range Door Speaker - R55/R56/R57
    Harman Kardon 6x9 Rear Woofer - R55/R56
    2010 Harman Kardon Rear Tweeter, each

    Hur tror ni dessa HK högtalare står sig mot infinity högtalarna hscn tipsas om i denna tråd?
    Om man skulle skaffa andra högtalare än HK, är det ändå värt att byta till HK slutsteget?
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  7. #27
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    I mitt googlande sprang jag över denna sida på NAM, http://www.integralaudio.com/index.p...oofer-r56.html
    Nu är tråden kanske lite färgad iom att de själv säljer Integral systemet men jag måste säga att tråden är väldigt seriös och grundlig.
    Bra info om de olika ljudsystemen som finns till 2:a gen MINI.

    Integral Audio systemet som de säljer verkar riktigt bra, men smakar det så kostar det
    Utan subbas: $1499 vilket motsvarar ~10,2kkr
    Med subbas: $2298 vilket motsvarar ~15,6kkr

    http://www.integralaudio.com/index.p...oofer-r56.html
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  8. #28
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241
    Verkar intressant ! Men 10k för mera ljud
    Börjar smått med en " channelswap" från newministuff !
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

  9. Gilla filipp gillade detta inlägg
  10. #29
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Hehe, som sagt... smakar det så kostar det.

    Funderat lite på om man kan göra en pirat på deras system och bygga en egen sub specialanpassad precis som deras. Man skulle kunna spara en 6-7kkr genom att göra så här och ändå få ut liknande ljud.

    Det ända jag är osäker på är eg. kopplingarna till radion, de har ju en färdig du bara pluggar på med rätt kopplingar.
    Frågan är hur man listar ut detta på egen hand, helst skulle man skapat en egen så man slipper kapa orginal.

    Se installationsbeskrivningen på deras sida för att se vad jag menar.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  11. #30
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Mycket pengar att spara, frågan är om jag pallar lägga ner tiden :P
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  12. #31
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241
    Hade man dragit ner det såpas mycket hade det varit intressant !
    Kopplingen skulle du väl kunna köpa från new ministuff? Tyckte mig se kopplingar à la plug and play, måste gå att använda med ett eget system?
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

  13. #32
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Jag återställer till original i helgen. Får se hur stor skillnad det blir.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  14. #33
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av Minid Visa inlägg
    Hade man dragit ner det såpas mycket hade det varit intressant !
    Kopplingen skulle du väl kunna köpa från new ministuff? Tyckte mig se kopplingar à la plug and play, måste gå att använda med ett eget system?
    Sant, http://www.newministuff.com/new/shop...uctshow&id=469
    Inte helt säker på vilken det är jag behöver dock, som passar till ARC 125.4 slutsteget, fanns många att välja mellan.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  15. #34
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Vilka högtalare ska man satsa på om man nu ska gå all in, vilka är "bäst". Vet att det är personligt men skadar inte att ta in råd ändå. Infinity högtalarna pratas det mycket om, hur är de jämfört med hertz, dls osv?
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  16. #35
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Har nu googlat sönder internet och läst reviews hit och dit

    Det sluta med att jag förmodligen bestämt vilka element jag ska satsa på.

    Följande är var jag tänkt skaffa vid ett ev. bygge.

    Focal 165A3 - 3-vägs system till fronten
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/10642.html

    Focal 690CA1 - bak, behövs eg. inte bytas då de bara kommer spela fyllnadsljud. Typ 80/20 fördelning fram/bak. Men känns bättre att byta alla .
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro...s_id/4580.html

    Alpine SWR-T10 - Bashögtalare till baslådan. Har även tittat lite på JBL MS-10SD2 men Alpine är ett dyrare element och kräver mindre låda. Har inte helt beslutat mig här.
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/15083.html

    Slutsteg har jag inte bestämt mig för än, antingen blir det att jag beställer samma ARC steg som IA använder i sitt system(3200kr+frakt+tull+moms). Slipper helst alla dessa extra påslag och beställer slutsteg från caraidiosecurity.com. Men enligt IA måste steget ha så kallade "fully balanced inputs", quote från deras hemsida: "To further simplify OEM integration the KS 125.4 mini uses a fully balanced input stage that is switchblade between speaker and RCA input. Simply plugging your stock speaker wires into the RCA's will supply a perfect clean signal to the amplifier and turn it on."

    Har ni några tips på steg? Ska passa under passargerarstolen också, därför är nog ARC KS 125.4 ett bra val.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  17. #36
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66

    Förslag förstärkare mm

    Ser att min gamla tråd vaknat till liv.
    Helt övertygad att Focalhögtalarna är ett bra val av Scizze.
    Ang. förstärkare. JL Audio har en intressant förstärkarserie XD, litet format, har fått mycket bra recensioner, finns som 4-kanal http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/13070.html och en 5 kanal med subwooferförstärkare http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/14888.html Manualer finns på JL Audios hemsida. Vet att t ex Växjö Ljudstudio installerat 4 kanalsvarianten i Clubman med mycket bra resultat. Bör inte vara några problem med anslutning till befintligt system, newministuff.com har färdiga "connectorkit" om man inte vill experimentera själv.
    JL Audio är också mycket bra på små subwoofers, från ca 3,5 liter låda. T ex 6" högtalare med låda http://www.jlaudio.com/cp106lg-w3v3-...-systems-93300 eller 8" med låda http://www.jlaudio.com/cp108lg-w3v3-...-systems-93133 Vill man bygga låda själv finns elementen att köpa lösa. Caraudiosecurity har hela sortimentet. Mycket bra info finns på JL audios hemsida

  18. #37
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    hscn, tack för tipsen... läst en massa om de olika stegen du länka till nu.

    En sak jag insett är att Alpine basen nog är lite väl power-hungrig, vill ha mellan 300-600W för att jobba optimalt om jag läser graferna rätt.
    SWR-T10_12_PowerChart_Large.jpg

    JBL basen jag nämnde ovan blir jag inte klok på var dess optimala område ligger.

    Hittade även på JL Audios hemsida basen 10TW3-D4, verkar vara så pass ny att den inte finns att hitta på caraudiosecurity's hemsida.
    Den lilla info jag hittar så tar den 100-400W RMS med en sluten lådvolym på 14,2L, verkar mycket intressant .

    Som du kan se ovan så är jag inne på att bygga min egna låda, detta för att jag tror jag kan få en låda som är lite bättre anpassad till utrymmet i MINIn och för att det är kul att bygga basar .

    10TW3-D4 basen skulle väl funka fint med tex JL XD400/4 steget?
    Isf kopplat som IA har gjort i sitt bygge, woofer, mid & tweeter till frontkanalen och subben i bryggat läge över bakkanalen.
    6x9" elementen matar de fortfarande från orginalsteget, deras svar på detta var att de bakre högtalarna bara ska ge fyllnadsljud med 80/20 fördelning till frontens fördel. Basen fås från subben ändå.

    Andra alternativet är tex 5 kanalssteget som du länka till och mata även bakre högtalarna från nya steget, men frågan är om man vinner så mycket på det.
    Senast redigerat av Scitz0 den 2013-03-30 klockan 01:14.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  19. #38
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Antar att det är av utrymmesskäl du vill ha "lågbyggt" baselement. Integral Audio verkar seriösa. varför inte köpa "originalet" , SB Acoustics 10", egentligen avsett för drygt 40 liters sluten eller 80 liters ventilerad låda men fungerar säkert mycket bra i cirka hälften så stor (gäller sluten låda).Tror du gör klokt i att bygga sluten låda som du tänkt, inte så kinkigt med volymen då. Elementet kan du köpa från Europe Audio. http://www.europe-audio.com/Product....oduct_ID=11011 De har inget eget lager, förmedlar beställningar. Kan ta lite tid, men de har levererat när jag beställt med förskottsbetalning.
    Själv skulle jag nog satsa på två st parallellkopplade (motståndet blir 2 ohm, du får ut mer effekt ur förstärkaren) JL Audio 6W3v3-4 i samma låda, en sluten på ca 12 liter. Gillar fast korrekt bas som dessa element levererar i den lådstorleken. Du klarar dig säkert med 4-kanalsvarianten av slutsteget, men byt de bakre högtalarna som du tänkt, originalen distar för mycket. Kommer att störa även om de körs på låg effekt.

  20. #39
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Du verkar sitta inne med mycket kunskap så jag tackar för alla dina råd, får man aldrig nog av .

    Som du var inne på så är det av utrymmesskäl elementet måste vara slimmat. Slängde ihop en ritning i sketchup över hur jag tänkt att det ska se ut, som ni kan se så kommer det likna IA's väldigt mycket. Lådan kommer att med de mått jag tänkt mig få en lådvolym på 15,8L(0,56 cu.ft) minus vad elementet tar upp. Täcklocket kommer att vila på distanser och kläs så att det smälter in fint med resten av bilen. Designen på täcklocket på bilden är inte uppmätt utan bara i idéstadiet och hålet kommer ha ett galler för att skydda elementet och sedan tyg över så det inte syns.
    baslåda_r56.png
    När det gäller element funderar jag fortfarande över vilket jag tror skulle passa bäst vad gäller drivning, djup och rekommendation på lådvolym. JBL MS-10SD2 elementet har en rekommendation på 14,3L(0,5 cu.ft) vilket nästan är som gjort för min låda.

    Även JL Audio
    10TW3-D4 som jag skrev om ovan har en rekommendation på 0,5 cu.ft.

    Båda dessa klarar även djupet, om än precis . Får max ha ett monteringsdjup på typ 85-90mm. Så även den lilla 6,5" basen du länka till går bort.

    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  21. #40
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    JL Audio 10TW3-D4 ska tydligen komma till UK i mitten på April, blir förmodligen en sådan.

    Hade i princip bestämt för mig JL XD400/4 steget också när jag insåg att det nog inte blir så bra iaf. Kräver 12V signal för påslagning och då krävs newministuff's harness som ansluts direkt till stereon. Går mao inte att använda deras så kallade
    "Kickwell design" för anslutning utan att riva ner instrumentpanelen. Detta ser jag som ett stort minus, hade varit skönt att slippa detta.

    Däremot ARC KS 125.4 steget som IA använder och som har liknande prestanda kräver ingen 12V signal för påslag.
    Enligt produktspecifikationen:
    "The KS 125.4 mini uses a patent pending auto sense turn-on circuit that offers a significant improvement in reliability and operation. No more will the amp unexpectedly turn off in the middle of a song. Instead of relying on the music to supply enough signal to turn on the amplifier on, ARC Audio's new design detects the BTL IC (Chip Amp) used in the majority of stock head units and amplifiers."

    Lutar därför mer åt detta steg åter igen. Får helt enkelt ta smällen med beställning från USA .


    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  22. Gilla filipp gillade detta inlägg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. något att göra mörka vinterkvällar??
    Av powernap i forum Off-topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 13:11
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 17:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •