Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127

    Kvalitet på Skruvat.se? Erfarenheter?

    Jo, jag tänkte om någon köpt nåt till sin MINI (eller annan bil) på Skruvat och har någon input om kvalitén.
    Jag ska köpa nya inre kulleder till länkarmarna och de kostar nämligen endast 100:- styck där, jämfört med MECA/Meko som tar 700:- styck.

    Visst, man får vad man betalar för, Ibland. Men jag har lärt mig att undvika MECA/Meko så mycket som möjligt då många av deras delar har sjuka överpriser. Inre kulleder kostar dessutom runt 200:- styck på i princip alla sidor i England jag sett, men frågan är om den kvalitén är bättre än Skruvat ens. Det enda jag kan konstatera är att de är överprisade på MECA/Meko.

    Någon med erfarenheter rent generellt?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Hinner som vanligt svara själv på frågorna. Det slog mig att kolla om det stod nån tillverkare på bilderna på MECA.
    Och mycket riktigt så stod där Meyle. Hittade exakt dom på ebay i England för 577kr för båda hem till dörren. Istället för 1560kr för båda. Det lönar sig att göra sin research..
    Och det bekräftar ju även de sjuka överpriserna MECA och Mekonomen tar ut..

  3. Gilla Hagatorpet, ThomasW gillade detta inlägg
  4. #3
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 286
    bra info där Patrik
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  5. #4
    MINI-entusiast DBerggrens avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trollhättan
    Län
    Västragötalans län
    Inlägg
    61
    Står just nu i garaget och monterar inre yttre kulled fram och k-stag på min R53. Hoppas de är bättre än de utslitna. Duger säkert om man inte kör så mycket
    The true driving experience only comes from driving a MINI

    1973 - MINI Classic 1275cc - Röd

    2014 - MINI Clubman Cooper S - R55 - Midnight Black Metallic (såld)

    2003 - MINI Cooper S - R53 - Pure silver (såld)


  6. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Från Skruvat alltså?
    De funkar nog bra från början, frågan är bara hur länge de håller innan de blir glapp..

  7. #6
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Själv har jag nästan uteslutet handlat allt till mina bilar från mister-auto.se de senaste åren. De brukar ha ett par olika märken på lager och alltid några tillfälliga erbjudanden där det ena veckan kan vara 50% på allt Brembo, nästa vecka 45% på kopplingssatser eller liknande.

    Tyvärr slutar det ofta med att man ofta handlar sånt man egentligen inte behövt dock

  8. #7
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Hehe Kikade lite och blev inte såå imponerad på priserna faktiskt. Visst, Brembo 50% rabatt på bromsskivor men de kostar ju 1000:- ändå. Känns som att dom där procenten var lite hittepå..

  9. #8
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Tja, finns ju oftast deras budgetmärke Bölk med att välja på. Dock om du kollar lite noggrant så kostar satsten 960kr i Brembo-skivor för paret. På skruvat.se är det per skiva pris. Dvs du ska ha 2st. T.ex deras Bendix-skivor för 839kr/st

    För mig är beslutet enkelt att jag tar Brembo för 960 och inte Bendix för 1700

  10. #9
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Visst är det så, men då tar jag ännu hellre eBay i England där det finns Bremboskivor för 40 pund paret.
    Alla har ju sina favoritsidor.

  11. #10
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66

    Importera reservdelar själv!

    Finns ingen som helst anledning att gynna Svenska reservdelsförsäljare. Handlar du från t. ex Mekonomen får du sällan reda på varumärke. Importera kvalitetsdelar till lågpris från England eller Tyskland istället.

    Ta reda på reservdelsnummer via http://www.realoem.com/bmw/select.do
    Sök med reservdelsnumret på www.ebay.de och www.ebay.co.uk Du hittar garanterat mycket bra erbjudanden.
    Vill du veta vilka märken som räknas som "premium", sök med reservdelsnumret på www.daparto.de (Daparto hänvisar till billigaste pris bland en mängd försäljare i Tyskland. Alla verkar dock inte helt seriösa).
    Själv har jag vid flera tillfällen handlat av www.autoteilemann.de Har fungerat mycket bra. Bra hemsida med Svensk instruktion, snabb billig frakt till dörren, redovisar alltid varumärke. Oftast under halva priset jämfört med Svenska.
    Största prisskillnaden hittills: Dammskyddssats främre till stötdämpare R55. Mekonomen "noname" pris SEK 502, Autoteilemann Sachs EUR 9,22.
    Mekonomen har alltså mer än fem ggr högre pris på en "nonameprodukt" jämfört med en "premiumprodukt" från Autoteilemann.

  12. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Jepp, det är läskigt hur mycket mer det kostar i Sverige ibland.
    Jag köpte nytt hjullager på ebay.co.uk bak till MINIn, och det gick väl på 600:- när det var hemma hos mig tror jag. Exakt identiska kostar 1890:- på MECA/Meko...

  13. #12
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Pät Visa inlägg
    Visst är det så, men då tar jag ännu hellre eBay i England där det finns Bremboskivor för 40 pund paret.
    Alla har ju sina favoritsidor.
    Håller med dig helt. Jag sprider mina inköp över många ebay-handlare med. I.a.f. de som inte luras genom att ta ett lågt pris och sedan begära ett par 100 extra i porto för att få in marginalerna där. Men de flesta brukar vara ok.

  14. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Tack till dig Pawel för tipset om mister-auto.se. Beställde precis nya yttre kulleder därifrån till MINIn. TRW tillomed, det är ju bra skit. 282:- styck..

  15. #14
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Pät Visa inlägg
    Tack till dig Pawel för tipset om mister-auto.se. Beställde precis nya yttre kulleder därifrån till MINIn. TRW tillomed, det är ju bra skit. 282:- styck..
    Det var ju kanon att du hittade något som passade dig då. Som sagt så kan det ofta variera där på vad som lönar sig att köpa just för tillfället och därför köper man allt sånt som man inte behöver

  16. #15
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Jag tänkte att eftersom jag ändå ska byta länkarmsbussningarna så byter jag både inre och yttre kullederna samt krängningshämmarbussningarna. Lika bra man gör det riktigt första gången.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Mini - kvalitet eller?
    Av Racer800 i forum Teknik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 09:08
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 13:08
  3. Stänkskydd - erfarenheter?
    Av MrPlow i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 21:31
  4. erfarenheter om Teletyre.se
    Av Jonz i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 08:29
  5. Ksport - kvalitet?
    Av Rausner i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •