Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    4

    Svårt att få i backväxeln

    Har stundtals jäkligt svårt att få i backen på min cooper -02. Kan få stå och prova 4-5 gånger innan den vill hoppa i. Har märkt att om jag först lägger i ettan och sedan backen går det oftast bättre.

    Sedan en annan sak som jag tror mig läst någonstans här på forumet. Har ett ganska irriterande knakande ljud från bak i bilen, har för mig att någon skrev om att bakluckan och hatthyllan kunde orsaka missljud?

    Någon som har en lösning eller några tips??

    tack på förhand!

    adde

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2004
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Ã…kersberga, Sweden, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Knaket i bak beror troligen på låsbygeln. Köp en ny (den är svart) på BMW för tre tior, byt å njut.
    Jo det finns skrivet någonstans här på forumet.
    Vxllådan har jag ingen aaaning om, låter som gamla SAAB...
    -------------------------------------------------------

    Peter MINIlös
    SÅLD
    Märy EB/W R53 2002
    eller
    SÅLD! (Låtta PW/PW R55 2011
    eller)

  3. #3
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    FAn har du och jag samma bil har precis samma problem =P

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    4
    Ok, jo jag hade för mig att jag läst det någonstans här på forumet om bakluckefenomenet. Tack för infon!

    @Ashra. Så du har också problem med backen?, är irreterande som satan rent ut sagt.

    Ingen som har nån ideé?`, får väl lämna in skrället annars.

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    jag lider av samma problem med att lägga i backen på en -03:a. hör av er om resultat.

  6. #6
    MNS
    Guest
    Är ett ganska vanligt fel på framför allt tidiga mc, vet en del som har bytt lodor på garantin. Från vecka 46 2003 så fick mc g-trag låda med kraftigare syncningar på backen mot tidigare zf, dock så är den förändrad på senare mc och har inte hört om speciellt många som har problem med senare mc lr med utbytes lådor.

    Ett tipps är att lägga i ettan innan alt gasa lite så går backen lätt i

  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1
    Har haft en 04 sen tre veckor tillbax, har oxå problem med att lägga in i backen, tänkte faktiskt låta BMW kolla upp det!

  8. #8
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009

    Samma här

    Lustigt! Har precis samma problem med backen och bagageluckan. Har skruvat lite på gummikuddarna som sitter in under bagageluckan och tyckt att det blivit lite bättre. Men ofta så kommer ljudet tillbaka igen. Och sen får bagageluckan så ful passform om man skruvar för mycket. Har monterat fjäderbensstag så ett tag trodde jag att det berode på det.

    Tack för tipset. Art.nr. till låset någon?

  9. #9
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    19

    Jag har samma problem med backväxeln.

    Hej!

    Jag har en Cooper -03 och har oxå problem med att få i backen. Hur ställer sig BMW till problemet? Hur har det gått för er andra?

    //Jesper.

  10. #10
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    19
    Jag har varit i kontakt med min lokala återförsäljare. (Jacobssons bil i Jönköping) och de har pratat med BMW Sverige om problemet. BMW Sverige går enligt Jacobssons utsago med på att betala hälften av vad en ny växellåda kostar. (Ny låda kostar knappt 20.000 + jobb).

    Jag ringer nog själv till BMW Sverige och försöker bråka mig till en ny låda. Jag tycker att det är under all kritik att en bil som är knappt 3 år och rullat 6000 mil skall ha dessa problem med lådan.

    MNS: Du skrev att
    Citat Ursprungligen postat av MNS
    Är ett ganska vanligt fel på framför allt tidiga mc, vet en del som har bytt lodor på garantin. Från vecka 46 2003 så fick mc g-trag låda med kraftigare syncningar på backen mot tidigare zf, dock så är den förändrad på senare mc och har inte hört om speciellt många som har problem med senare mc lr med utbytes lådor.
    Har du/eller någon annan fått sin låda utbytt eller hört talas om någon som fått sin låda utbytt på grund av backväxeln?

    Ha en riktigt bra dag!


    //Mr Stoone

  11. #11
    Tjoflöjt,

    jag har precis samma problem med min MC-02. Trög back samt att det droppar in ungefär vid antennen vid duschning av fordon.
    Det är inte så kul att spela "singin in the rain" på stereon, men det är bara lite, och det har inte vart vid körning - har någon likasinnad Cooper/CooperS-broder något förslag?

  12. #12
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933

    skräckexempel

    tråkigt med växellådorna på mini cooper.. , men det finns alltid dom som har det värre..tro mig .. jag har precis blivit av med min Audi A6 Quattro 2,5 TDI med tiptroniclåda, lådan rasade när bilen var 4 år gammal, bytet gick på nästan 120.000 kr..... --lådan 98 lakan och sen jobb för resten.... puh tur att man inte har audi längre.. hoppas mer på min nybeställda mini cooper

  13. #13
    MNS
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Mr Stoone
    Har du/eller någon annan fått sin låda utbytt eller hört talas om någon som fått sin låda utbytt på grund av backväxeln?
    Inte jag personligen men fanns åtminstone ett par innan men dom byttes på garantin som jag skrev tidigare

  14. #14
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    19

    Gemensam aktion mot BMW.

    Hej!

    Jag tycker att vi skall gå till gemensam aktion mot BMW vad gäller våra problem med växellådorna. Det verkar som att många av oss har problem med backväxeln.

    Som ni säkert redan läst på denna tråd så har jag fått 50% bevilljat av BMW. Jag tycker inte detta räcker. De som jag har haft kontakt med är:

    Marketing Manager MINI

    BMW Group Sverige Kundrelationer

    Jag driver på, men det går relativt tungt. Vad säger ni?

    Bästa hälsningar

    Mr Stoone
    Senast redigerat av Marcus den 2008-06-27 klockan 12:27.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •