Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85

    Äntligen en riktig biltvätt!

    Hej,

    Tänkte bara dela med mig av min erfarenheter när det gäller biltvätt. Kanske någon som tycker att det är intressant.

    Har alltid gått i ångest på hur man skall tvätta sin bil på bästa sätt, och skonsammaste sätt.

    Tvätta hemma för mig har alltid varit ett problem p.g.a kalk i vettnet, det blir ett fullt lager kalk på bilen och den ser lite lite blek ut på grund av allt kalk. Inget vidare med trädgårsslag hemma alltså.

    Sedan kar jag tvättat med högtrycksmaskin på macken, aldrig borstar, det litar jag inte på. Blir relativt nöjd, men även där finns en tendens till kalkfläckar vid soltorkning, antar att det är för dyrt för macken att destillera vattnet innan det går ut i tvätten och då blir resultatet kalkfläckar även där. Sen tycker jag att det tar ojämt.

    Men idag! För första gågen åkte jag till en RIKTIG självtvätt. Inte bara vattenspol utan 4 kemikalier i en spruta som du själv väljer.

    1. Varmt destillerat och avkalkat vatten med bilshampo
    2. Varmt destillerat och avkalkat vatten att skölja bilen med
    3. Varmt destillerat och avkalkat vatten med hetvax
    4. Varmt destillerat och avkalkat vatten med höglans

    Köpte ett tvättkort och drog det 4 gånger = 4x10 kr = 40 kr

    = 4x1.5 min = 6 min vatten med alla dessa olika sammansättningar.

    Jag har aldrig sett en så ren och fin bil. Du behöver inte ens torka den eftersom att det inte ger några som hellst fläckar på bilen då det är destillerat vatten.

    Stället heter lavo carwash och ligger på solnavägen 15 i solna ca 2 km från MINI center. HTTP= http://www.lavo.se/

    För er som bor på andra sidan stan finns det ett annat ställe vid namn autospa som erbjuder samma service, men dock inte hetvax blandat med vatten vad jag har sett. Men bilen blir ruskit fin ändå. Tyvärr kan solen ligga på där eftersom att det är öppna bås vid autospa. HTTP= http://www.autospa.se/

    Jag rekommenderar starkt dessa!, Främst Lavo då för det är ruskit bra.

    Du får allt i en spruta och behöver aldrig röra bilen med svamp (tex vid shamponering) eller trasa (torka bort kalkvatten) vilket verkligen gynnar lacken, du kommer aldrig att få dessa microrepor som alltid uppstår vid beröring.

    Någon annan med bra erfarenheter eller tips närmare riktiga carwashstationer? = Det skall vara med poletter och tvättkort och olika kemikalier i en och samma maskin.

    En gång Lavo, alltid Lavo!!!

  2. #2
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Har testat liknande tvättar och det ger ett sjukt bra resultat med destillerat vatten.
    Inget i närheten av sthlm tyvär.

    Är dock skeptiskt mot att man skulle lyckas tvätta bilen helt ren utan att använda svamp??

  3. #3
    MINI-galning fj0s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Förnamn
    Mario
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    906
    Hur ren var bilen innan du tvättade den? :P


    MCS '03 JB/B - Black, LOUD and loow!

    Alta CAI | 3" Custom cat-back | Checkered Roof | H&R Coilovers | 20% Tint all-around | Hawk HPS Pads
    Alta 15% | Rota Sub Zero 18x7.5"(ET45) Royal Gunmetal | Alpine CDA-9853R & KCA-420i | iPod 60GB
    "Bodykit", grill and headlight rings painted bodycolor | Debadged | Tinted Rearlights and front indicators

    Såld.

  4. #4
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Den var smutsig, mycket flugor och insekter som hade satt sig! Sen var den sjukt dammig i baken.

    Bilen blir underbart ren utan svamp!, Endast kallavfettning på sprutflaska och insektborttagning på sprutflaska behövs om bilen skulle vara nerlusad med mer hårdsittande smuts så som tjära eller inseker som suttit en stund.
    Och bara det att vattnet är varmt i dessa tvättar hjälper till sjukt mycket jämfört kallt vatten i trädgårsslangen.

    Men därmed säger jag inte att det är förbjudet med svamp, men en bra tumregel är "så lite svamp och mekanisk beröring som möjligt", och måste du torka bort vattnet så gör det med sämskinn.

    Solna ligger inte alltförlångt ifrån stan !

  5. #5
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    http://www.etiskaradet.org/fallningar/2004/lavo.htm

    Uttalande den 21 december 2004 av Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam, ERK, i ärende nr 280/04 angående en annons för biltvätt.



    Anmälare: privatperson

    Motpart: Lavo Carwash, Solna

    Bara så ni vet! hi hi

  6. #6
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Dubbelpost....

  7. #7
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Suck, varför inte bara utnyttja situationen och åka dit och bli servad, även om man kan själv.

    Nä, kör på treåringsstilen istället "Jag kan själv, buuää buää"

  8. #8
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Precis, vem F*N bryr sig?

    Och handen på hjärtat, visst kan de finnas kvinnr eller tjejer som kan ha det svårt att ta bort antennen. Även mån/gubbar kan ha problem med detta.

    Ta chansen! Få personlig service för inga extra slantar.


    Och förresten, VEM går in på etiska rådets hemsida i onödan och slänger bort tid som kunde lagts på annat :P!

  9. #9
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Sökte på Lavo och fick en träff! Lite skoj va det allt......

  10. #10
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Jo det var lite kul med tanke på att han som jobbar där inte verkar vara över 27 ;P

    Haha, bara undomskillar och reklam ^^

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    1
    Hej,

    jag är driftsansvarig på LAVO Carwash i Solna och måste säga att det glädjer mig att ni uppskattar våra självtvättar. Fick tipset om det här forumet av en kund som var här och tvättade idag.

    Har ni frågor eller synpunkter så får ni gärna kontakta mig här eller direkt på claes@lavo.se.


    Med vänliga hälsningar

    Claes Lagerholm
    LAVO Carwash
    Solnavägen 15
    www.lavo.se

  12. #12
    MINI-galning TheEngineers avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Stockholms Innerstad
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av LAVO
    Hej,

    jag är driftsansvarig på LAVO Carwash i Solna och måste säga att det glädjer mig att ni uppskattar våra självtvättar. Fick tipset om det här forumet av en kund som var här och tvättade idag.

    Har ni frågor eller synpunkter så får ni gärna kontakta mig här eller direkt på claes@lavo.se.


    Med vänliga hälsningar

    Claes Lagerholm
    LAVO Carwash
    Solnavägen 15
    www.lavo.se
    Hehe... det var jag som var där och provade självtvätten idag! Kunde inte låta bli att tipsa honom om att det som skrivits på forumet eftersom det var positiva omdömen. Dessutom var det ju därför jag var där.

    Tyckte också att det funkade över förväntan och jag kommer definitivt att köra det igen. Blir ju mindre än halva priset mot en vanlig biltvätt som kostar ca 140 spänn.

    /Magnus

  13. #13
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Mmm, Lavo is the thing! =)

    Billigt, snabbt, ruskit bra resultat. Kanske kan vi få klubbrabatt om alla mini i sthlm närområde åker till Lavo och blåser av sina bilar?

    Så när ryssarna kommer nästa gång eller några andra för den delen med åker vi till Lavo =), 4 bilar kan ju tvättas samtidigt. Då får vi såkert rabatt.

  14. #14
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933

    tvätt i nacka

    autospa i nacka har en liknande tvätt som Lavo, och även med vax blandat med vatten, har tvättat min bil där nu i ett par år och det blir dunderbra, men på vissa ställen kan det behövas svamp när det blir lite hinna på skiten, eller faktiskt allra enklast dra bara med handen i den samtidigt som du kör högtrycken direkt efter.. aldrig mer automattvätt eller trädgårdsslangen och massa blaskande med skitiga svampar..

  15. #15
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Jo, jag nämde autospa i första inlägget. Du kanske missade det, men nu har jag iaf fått veta att de också har hetvax, bra iaf!

    Du har rätt, aldrig mer blaskande svampar!

  16. #16
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Jag har kört Autospa med min gamla bil som inte har sett röken av lackbehandling, då funkar det faktiskt rätt dåligt. Ska dra dit i morgon tror och testa minin som är finfin i lacken, lär bli bättre

  17. #17
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Det här ligger ju bara ett stenkast från mig, ska ta en tur dit senare i veckan.


    Verkar ju riktigt bra !
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  18. #18
    MINI-galning JohanHs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 321
    Jag körde LAVOs automattvätt med min förra motorhuv . Det gör jag inte om. Tvätten repade upp hela huven.

    Sen fick jag mina trehundratusen bucklor så lyckligtvis är huven numera omlackad och bytt.

    /Johan
    Kör numera (dopad) Audi A4 1,8t Quattro Avant

    f.d. ägare till Affe är en MCS 07 i British Racing Green med vitt tak och vita bonnetstripes.
    Dekaltrimning: Union Jack på alla backspeglar. Clubdekal på bakre sidoruta.
    Hårdvara: H&R sänkning.

    f.d ägare till "Uffe" en MC 03 i Chili Red med vitt tak och vita bonnetstripes

    Ladda ner klubbflyer
    Bli betalande medlem


    http://www.myspace.com/thedoreenssthlm - Straight Outta Skärsätra

    Hoodboard.se, nya prylar där du bor

  19. #19
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Autospa's automattvätt är också rätt risig. Jag har tvättat de bilar jag provkör på OK i Slussen. De har en högtryckstvätt helt utan borstar som ger ett helt ok resultat! Rekommenderas till alla som tycker att handtvätt nog är det rätta men som inte hinner eller orkar.

  20. #20
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Lyfter tråden .. är det någon som vet vad som händer med LAVO egentligen? Senast jag var där var EN självtvätt öppen (=lång väntetid), dessutom funkade bara två av de fyra programmen och det var stundtals problem med trycket. Tycker det har varit problem varje gång jag varit där på sistone, tre av fyra självtvättar tycks vara permanent döda. Tvättgatan finns ju men den är DYR i jämförelse och missar alltid några ställen.
    Wilhelm Svenselius

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •