Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Micke
    Ort
    Hörby
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2

    Smile Måste-ha eller bra-att-ha ?

    Hej på er,

    jag håller som bäst på att fixa offert på en Cooper Clubman D som jag skall ha som tjänstebil. Dax att pensionera den spritdrickande niofemman och skaffa nåt roligare!

    Jag har inte haft förmånen att äga en Mini tidigare, och tar tacksamt emot allt bistånd från er som är garvade veteraner vad gäller bra-att-ha resp måste-ha från tillbehörslistan!

    Jag kör ungefär 6000 mil om året totalt, mest i Skåne, vilket innebär att jag i tidigare firmakärror har prioriterat stolar och stereo före skinn och annat blingbling. Nu är ju Minin i ett annat prisläge, i princip har jag möjlighet att kryssa i allt i listan och ändå klara gränsen men ju billigare jag får den desto billigare per månad blir det för mig också förstås.

    Clubman D, är den verkligen så snål som reklamen säger? 0,41 blandad körning låter osannolikt, allt under 0,5 ser jag som fantastiskt!

    Så, vad tycker ni är "måsten" på en Clubman med ovanstående bakgrund?

    -Chili eller Pepper, för- och nackdelar med resp paket? Måste man ha run-flat däck om man tar Chili t ex? Är de så mycket obekvämare som det sägs?
    -Takluckan, sänker den takhöjden mycket? Värd 9900.-?
    -Sportstolarna, om man inte tar Chilipaketet, är de värda 3200.- extra?
    -AC vs. ACC? Funkar den enklare AC:n bra, eller är det värt 3000.- extra för ACC?
    -Mini Boost CD, är det en kraftigare förstärkare bara? Med högtalarpaketet för 4900.-, värt stålarna?
    -Andra tillbehör som jag borde överväga?

    Måste ju bara berätta om skillnader i intresset att sälja Mini, började med Förenade bil i Malmö. De var extremt ointresserade av att sälja Mini, orkade inte ens bry sig om att kolla vår företagsrabatt på Mini, offerten var ett skämt. Tänkte köpa Subaru istället, men besökte Autopartner i Kristianstad av en händelse. NU var man intresserade, och kunde omgående berätta att vi hade avtal med Mini dessutom! Väntar nu på en offert med spänning!

    Lutar åt att skaffa en i Lightning Blue med Silver tak/stolpar, men resten av innehållet hoppas jag få tips om här..!

    Tack på förhand,

    /Micke

  2. #2
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Du har PM=private message
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  3. #3
    MINI-galning MartinGBGs avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Martin
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    211
    Takluckan är verkligen värd enligt mig, särskilt i en Clubman.
    Ger en helt annan rymd i kupén, känns nästan som en cabriolet.

    Även Hifi-paketet till stereon tycker jag du bör välja till, eftersom högtalarna du får om du bara väljer Boost är riktigt riktigt dåliga enligt mig.
    Sedan att inte Hifi-paketet ger dig världens bästa ljud så är det ändå en ENORM skillnad mot vad du får annars.

    Antracit-innertak är även det trevligt, särskilt i kombination med takluckan.

    Sport-button är för mig ett givet val. Men du borde provköra en bil som har det, så du själv kan prova att köra med den både på och av.

    Multifunktion i ratten är också ett värt tillägg, samt regnsensor.
    MINI-säljare på Bilia Group Göteborg (F.d BMW Group Göteborg)
    Mail: martin.johansson [at] bilia.se
    Vad har vi för bilar i lager? http://bit.ly/gaUeFq

  4. #4
    Instämmer då det gäller panoramataket, blir mer ljus och rymd i bilen, en härlig känsla.

    En sak jag personligen tycker är extremt överreklamerad är regnsensor - har ingen på min nuvarande MINI, men vi hade en på min hustrus f.d. tjänstebil (Audi A6 Avant -08 ) och jag tyckte det var helt värdelöst.
    Lägg pengarna på något roligare och peta till spaken om du behöver mer fart på torkarna är mitt råd.

    Lycka till med ditt bilval, du gör helt rätt!
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  5. #5
    MINI-galning ersks avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Trollhättan
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av azka Visa inlägg
    Takluckan är verkligen värd enligt mig, särskilt i en Clubman.
    Ger en helt annan rymd i kupén, känns nästan som en cabriolet.

    Även Hifi-paketet till stereon tycker jag du bör välja till, eftersom högtalarna du får om du bara väljer Boost är riktigt riktigt dåliga enligt mig.
    Sedan att inte Hifi-paketet ger dig världens bästa ljud så är det ändå en ENORM skillnad mot vad du får annars.

    Antracit-innertak är även det trevligt, särskilt i kombination med takluckan.

    Sport-button är för mig ett givet val. Men du borde provköra en bil som har det, så du själv kan prova att köra med den både på och av.

    Multifunktion i ratten är också ett värt tillägg, samt regnsensor.
    Kul info om boostpaketet men faktum är att det inte skiljer så mycket i högtalarväg mellan Boost och fd H/K nu Hifi. Det är exempelvis samma artikelnummer på diskanterna. Det är framför allt slutsteget som gör skillnaden mellan paketen. Man får lite fylligare ljud och djupare bas.

    Boost var mellanpaketet förut, jag vet inte hur det är nu.

    I övrigt hade jag backsensor på min förra bil vilket jag starkt kan rekomendera. Hade aldrig haft backsensor på någon tidigare bil jag ägt vilket blev en possitiv överaskning när jag märkte att det fanns.
    Man kan tycka det är onödigt för en så liten bil, men faktum var att hur mycket koll man än trodde sig ha så gick det alltid backa en halvmeter tills backsensorn sa att det var stopp, perfekt vid fickparkering inne i stan.

    Farthållare är väl standrad nu, men om inte tycker jag det är ett måste vid långa resor. Tar det dock som en självklarhet med tanke på hur mycket du sa att du körde.

    Multifunktionsratt får du på köpet vid ovanstående antar jag, också helt ovärderligt.

    Annars instämmer jag med tidigare skribenter om panoramataket, det är något jag önskar att jag haft till min tidigare Mini.
    Senast redigerat av ersk den 2008-07-26 klockan 21:04.
    Volvo V70 D5 Polisbil - 08 - Blå, gul, vit.
    FD. BMW Mini Cooper S - 03 - BRG
    FD. ST205 Toyota Celica GT-FOUR - 95 - Black
    FD. ST185 Toyota Celica GT4 - 90 - Red
    FD. ST182 Toyota Celica Gti 2.0 - 93 - Black

  6. #6
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    En sak jag personligen tycker är extremt överreklamerad är regnsensor - har ingen på min nuvarande MINI, men vi hade en på min hustrus f.d. tjänstebil (Audi A6 Avant -08 ) och jag tyckte det var helt värdelöst.
    Lägg pengarna på något roligare och peta till spaken om du behöver mer fart på torkarna är mitt råd.
    Regnsensorn är en del av siktpaketet och jag tycker det är GRYMT bra!
    Förutom regnsensorn, som funkar utomordentligt bra, får man automatiskt avbländande innerbackspegel (som bara det är en funktion värd hela siktpaketet) samt värmeslingor i framrutan (nice när det är snö och is på rutan, 30 sek så är den varm och allt rinner av i form av smält vatten) plus lite belysning inne i bilen och i dörrarna (tror jag).

    Vad menar jag då med den här långa utläggningen?
    Jo, siktpaketet är absolut något man ska ha!

    Förutom det så är jag också ett stort fan av takluckan i kombination med svart antracit-tak samt AAC:n som är superskön och helt klart något jag skulle välja om jag köpte en ny MINI igen!

    Ang. däcken så bör du absolut byta ut run-flat-däcken mot traditionella sulor. Speciellt om du kör 6.000 mil om året och vill ha komfort och lägre ljudvolym i kupén.

    Lycka till med att pimpa din bil!
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  7. #7
    MINI-galning KPKalles avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Karl
    Ort
    Midhurst
    Län
    West Sussex, UK
    Inlägg
    1 846
    Well as a "tjänstebil" you don't need to worry about resale value. But as an absolute minimum you should take both the Pepper and Chilli packets (I think Pepper is a prerequisite for Chilli anyway).

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Micke
    Ort
    Hörby
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2
    Tackar för all respons, det blir till att nagelfara tillbehörslistan och kryssa i det mesta ser jag!

    Lite störigt att man inte kan få 16-tummare som inte har run-flat-däck, men det står och faller väl inte med det.

    Panoramataket verkar ju vara något som jag skall få in i offerten, har åkt Pega 407 som har liknande och det blir en härlig rymd som ni säger!

    Nåväl, jag lär återkomma i ämnet, återigen tack för all hjälp!
    Saab 9-5 BioPower SportCombi '06
    Ford Mondeo 2,5 V6 kombi '97

  9. #9
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av Micke64 Visa inlägg
    Lite störigt att man inte kan få 16-tummare som inte har run-flat-däck, men det står och faller väl inte med det.
    Kan du få 17-tummare utan run-flat? Då slår du ju två flugor i en smäll, det blir både snyggare och bättre än 16" med run-flat
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kylvätska - måste fyllas på!?
    Av The MINI i forum Teknik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 00:42
  2. Måste det vara MCS fälgar eller?
    Av Cacke i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 19:46
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 16:42
  4. Måste lätta på trycket!
    Av minipower i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 20:49
  5. Du måste dra två gånger!!!
    Av Ace i forum Teknik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •