Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2017
    Förnamn
    Vera
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1

    I köpartagen! Mini Cooper S - Vad ska jag tänkta på?

    Hej!

    Nybliven medlem och upp över öronen förälskad i Mini Cooper S. Jag var tidigare inne på att köpa en Fiat 500 Abarth, men har nu fastnat för Cooper S istället. Kikar på begagnat-marknaden och vill gärna ha tips på vad som är bra att tänka på. Jag har en budget på runt 100.000 kr.

    Dels har jag kikat på en Cooper S från 2008, 175 hk som har gått 12.200 mil.
    https://www.blocket.se/stockholm/Min....htm?ca=11&w=1

    Och dels en Cooper S från 2012, 184 hk som har gått 6.800 mil.
    https://www.blocket.se/stockholm/Min....htm?ca=11&w=1

    Är det värt prisskillnaden på 45.000kr? Är det stor skillnad i motor etc mellan de båda årsmodellerna? Finns det finns något klassiskt "mini-fel" att vara uppmärksam på när man köper begagnat? Jag är helt ny på Mini, är glad för upplysningar

    Tack!

  2. #2
    Hej Vera och välkommen till NMCS. Det som skiljer de båda bilarna åt är motorn, den första med 175 hk har en motor som kallas N14. En del ägare har drabbats av lite problem med kamkedjespännare o.d. men det går att åtgärda. Tänk på att miltalet kan vara avgörande vid ett eventuellt försäkringsärende då de flesta försäkringar har miltalsbegränsning.
    Den andra bilen med 184 hk har en motor som betecknas N18 och som förbättrats på flera punkter.
    Prisskillnaden kan te sig relativt stor, men miltalet skiljer en del.
    Personligen hade jag valt 184 hk-bilen. Fel kan drabba alla bilar, men här har de gjort vissa förbättringar och det tycker jag är värt att ha i åtanke om man nu har möjlighet att välja.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  3. #3
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    aug 2014
    Förnamn
    Per
    Ort
    Linköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    38
    Håller helt med Fredrik.
    Bilmodeller buggas av efterhand och den nyare motorn är att föredra. Den är dyrare, visst, men kommer att ge dig glädje längre och jag tycker nog prisskillnaden är motiverad. Den äldre är ingen dum bil men har du råd, så välj den nyare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 20:11
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-28, 08:37
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 10:29
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •