Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 99 av 99
  1. #81
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66

    Jag mailade BMW, det tog skruv.

    Citat Ursprungligen postat av Panerai Visa inlägg
    Fick du gagga med de på verkstaden eller "högre upp"?

    Jag brukar komma med kreativa lösningar men vill veta var jag ska vända mig.


    Hade samma "bubbelproblem" för drygt ett år sedan, min Clubman var då två år och en månad. Generalagenten krävde foto från återförsäljaren, Autopartner, i Linköping. Fick efter ca en vecka besked att nya foton krävdes eftersom de första inte dög.
    Blev sur och mailade nedanstående till BMW. Blev uppringd från Autopartner dagen efter, fick bestämma tid för åtgärd och fri lånebil under tiden. Resultatet av omlackningen kan bara beskrivas som perfekt.

    "Hej!
    Jag hittar ingen möjlighet att vända sig till generalagenten från Minis hemsida, Varför?
    Jag har hittills varit en ganska nöjd Miniägare, Clubman D -09, några smärre felaktigheter har hittills åtgärdats som garantiärende genom Autopartner i Linköping, en bilfirma som ger ett mycket seriöst intryck.
    Nu till mitt problem, visade för några veckor sedan upp bilens bakdörrar som fått bubblor i lacken (galvsläpp?), skadorna fotograferades av Magnus J på serviceavdelningen för bedömning centralt av generalagenten. Får idag uppgift av Magnus att skadan ska fotograferas ytterligare en gång innan slutlig bedömning kan ske.
    Jag undrar om en seriös bedömning överhuvudtaget kan ske genom ett amatörfotografi? Vad är er lackgaranti egentligen värd?
    Jag har annat att göra än att åka sex mil enkel resa till Linköping under kontorstid för att få bilen ytterligare fotograferad med amatörkamera. Skulle inte förvåna mig om bilderna dessutom skickas lågupplösta med e-post
    Skadorna har uppstått på tre olika platser på bakdörrarna, i inget fall finns något som helst tecken på att lackskiktet varit skadad genom åverkan. Problem med lacken på Clubmans bakdörrar är inte på något vis okänt, ett exempel:
    http://www.miniclub.se/showthread.ph...t=rost+clubman
    Jag har köpt några nya bilar genom åren, mest hållit mig till uddamärken, har för närvarande kvar en Alfa 156 -00, har bl a. haft Fiat Croma och Citroen GS samtliga med dåligt rostrykte. Genom att sköta mina bilar har jag inte i något fall råkat ut för liknande skador. Alfan är i stort sett felfri i lacken efter 11 år. Ska väl i ärlighetens namn påpeka att Citroen GS rostade bort ganska fort, dock utan att förete lacksläpp på oskadade ytor.
    Jag funderar nu på att vända mig till Konsumentverket med synnerligen gott hopp om att ni får samma besked som generalagenten för Peugeot fick nyligen."

  2. #82
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488

    Clubman, rost bubblor bakluckor

    Jag var inne på en lite annan bana men får se vad som händer imorgon.

    Jag tror att Gabbe fixar biffen. Han verkar stört skön att ha att göra med.

  3. #83
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Jag är så djupt besviken på BMW Sverige. Får försöka ta ledigt och åka ut till deras huvudkontor. Jag skrev ett mail till dom där jag beskrev min besvikelse - inte ens ett svar på mailet har jag fått.

  4. #84
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488

    Clubman, rost bubblor bakluckor

    Det blir ingen lånebil för min del. Enligt BMW har Bavaria några bilar och jag drar därför slutsatsen att jag köpt en för billig skit bil ur deras sortiment för att behandlas humant.

    Kommer nog ut en annons här snart på en rostfri Cooper D.

  5. #85
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241

    Clubman, rost bubblor bakluckor

    Och lämna mini helt panerai?
    Hoppas vi inte!
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

  6. #86
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488

    Clubman, rost bubblor bakluckor

    Jag känner mig så upprörd över det Piss bemötande som genomsyrar allt som har med Mini att göra när det kommer till "bra för kunden"

    Det enda positiva är Gabbe ute i Tyresö som är klockren.

    Resten är trötta och skiter helt i vad man som kund tycker/känner.

    Det finns andra märken som konkurrerar med BMW som aldrig bråkar över en så enkel sak som en lånebil när det är ett välkänt fel som åtgärdas.

    Jag har till och med erbjudit mig att betala för en lånebil, men inte till ordinarie taxa då jag inte kan se hur det är mitt fel att de sparat 10kr när de lackade min bil.

  7. #87
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 925
    Det är så tråkigt att de bråkar om sådana här saker som är så uppenbara.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  8. #88
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Ja det är helt onödigt av dom att gnälla över att låna ut en bil när de åtgärdar ett fel som de känt till långt och länge innan de ens tillverkade min bil.

    De tog en chansning och nu när de blir brända på det så beklagar de sig över kostnader. Kostnader som inte är mitt problem, i Bavarias fall kan jag inte förstå hur de tänker då de kan kasta på summan på fakturan till BMW för garantiärendet. Hur dom löser det är långt ifrån mitt problem.

    Dessvärre har BMW inte samma fina garantier som Mercedes och Audi t.ex har. Dessa två utlovar fri lånebil vid just garantiärenden.

  9. #89
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488

    Clubman, rost bubblor bakluckor

    Äntligen framsteg. De på Tyresö bavaria vet vad som krävs för att göra en kund nöjd. Det är det lilla extra som gör en enorm skillnad.

    Nu väntar jag bara på att de ska börja sälja bilar där också - haha

    Glädje!

  10. #90
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    dec 2012
    Förnamn
    Janne
    Ort
    göteborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    2

    Rost?

    Har inte läst genom hela tråden, men har Clubman samma material i luckorna som i övriga chassit?

  11. #91
    MINI-galning Stephands avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Stephan
    Ort
    Vänersborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av Cooper S Visa inlägg
    Har inte läst genom hela tråden, men har Clubman samma material i luckorna som i övriga chassit?
    Garanterat inte, en bil har en mängd olika sorters plåt i karossen beroend på var den sitter och vilken funktion den har och krav på hållfastighet vid tex en olycka.

  12. #92
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Ytbehandlningen är dock troligtvis den samma i princip hela karossen.
    Bilen monteras ihop av galvad (förzinkad) plåt som svetsas & punktsvetsas ihop & efter det rostskyddsbehandlas den innan grundmålning.
    Har varit på plats & sett tillverkningen i Oxford samt sett
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  13. #93
    MINI-galning Stephands avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Stephan
    Ort
    Vänersborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    344
    Ytbehandlingen är samma oavsett, bilen doppas i fasfatbehandling och Ed-dopp, detta sker efter att bilen lämnat karosseriverkstaden på sin väg mot måleriavdelningen därefter sker K-skydd (på sprutat rostskydd) innan slutmontering. Det jag beskriver är väldigt förenklat men i det stora hela är det så det går till.
    Senast redigerat av Stephand den 2012-12-20 klockan 23:52.

  14. #94
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    dec 2012
    Förnamn
    Janne
    Ort
    göteborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    2
    Frågan är om det är rost? Galvaniska strömar?

  15. #95
    MINI-galning Stephands avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Stephan
    Ort
    Vänersborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av Cooper S Visa inlägg
    Frågan är om det är rost? Galvaniska strömar?
    Mycket troligt att det är galvsläpp, men det lär bli rost om de drabbade delarna inte åtgärdas.

  16. #96
    Urban Mini
    Guest
    Då börjar jag min strid med BMW om samma sak som tidigare personer i tråden. BMW Uddevalla sa att det var självklart att det kom inifrån men BMW tycker att det trots orörd lack kommer utifrån. Vi får se hur det går. Jag tillhör inte den skaran av personer som finner sig i vad som helst. Två bilhandlare har gått på min linje. Jag återkommer om hur det går.

  17. #97
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Nu fyller min MCS snart 10år. Då kommer rosten på bagageluckan som ett brev på posten. Omlackera kostar mellan 2500:-/4000:-. Toppen MINI!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  18. #98
    Urban Mini
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Ace Visa inlägg
    Nu fyller min MCS snart 10år. Då kommer rosten på bagageluckan som ett brev på posten. Omlackera kostar mellan 2500:-/4000:-. Toppen MINI!
    Hör av dig till mig om du kan tänka dig att lämna in den här uppe i Trollhättan. Har en kille som skall göra min och har gjort brorsans bil med. 2400 exk moms tar han. Men lägger du till lite går han över hela bilen och bättrar och fyller i. Mitt landar på ca 6000 ink moms och då tar han bakluckor lackar om stötfångaren bak och går över och bättrar hela bilen på repor och stenskott. Kanonkille.

    Tilläggas bör att du får ett kvitto och 2 års garanti

  19. #99
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 925
    Dags för Aero kitet nu du Ace??
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips , kolla era bakluckor..
    Av Mackan i forum Teknik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 13:27
  2. Clubman
    Av minipower i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 09:56
  3. Clubman
    Av MrCooper i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 13:29
  4. Rost?!
    Av fj0 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 14:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •