Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: trim

  1. #41
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av Jonas m Visa inlägg
    Jag har precis fått hem mitt chip ifrån DTUK till min SD, kommer att montera in det imorgon. Men har inte bestämt mig för vilken nivå jag skall ställa in det på. Får väl börja på steg 1 och prova mig fram. finns 0, 10, 20 och 30 % ökning. Åter kommer med en kommentar när jag har monterat och testat klart.
    Jag vet en här på forumet som har just steg 2 från DTUK.
    Han är väldigt nöjd med detta chip & har även märkt en bättre bränsleekonomi.
    Det är just detta chip jag funderat på till min SD (steg 2 då alltså)
    Hur lång tid tog det från du betalt tills du fick hem det?
    Är det steg2 du köpte?
    Vad är det för bil du har SD:n i? (Cooper, Clubman eller Countryman)
    Vad har du för växellåda på den bilen...
    Vad fick du ge för detta inkl. moms & frakt? (vill du inte nämna det här så kan du väl PM:a mig)
    Ser fram emot dina svar & hur du upplever chipet.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  2. #42
    MINI-entusiast Jonas ms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Bara
    Län
    Skåne
    Inlägg
    53
    Hej jag har en clubman sd och det tog ca 3 dagar ifrån det jag beställde det och det låg i postlådan. Jag beställde steg II och jag betalade £395.95 ink allt. Där är en kod som man slår in så får man lite bättre pris DTUK50. Jag har manuell låda. Jag har precis monterat in det och jag provkörde den en liten runda. Men jag tyckte att det blev en större skillnad på vår countryman all4 D när jag chips den. Men jag återkommer när jag kört lite mer. För det är ju så att clubmanen är " ganska" snabb i sig själv. Det kan man inte säga om traktor countrymanen ).

  3. #43
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av Jonas m Visa inlägg
    Hej jag har en clubman sd ...
    ...För det är ju så att clubmanen är " ganska" snabb i sig själv. Det kan man inte säga om traktor countrymanen ).
    Då har jag en "traktor" med SD... undrar om jag är bekänt av ett chip & om jag kommer att märka någon större skillnad...?
    Återkom gärna när du testat lite mer...
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  4. #44
    MINI-entusiast Jonas ms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Bara
    Län
    Skåne
    Inlägg
    53
    Jag skall ta in boxen och öppna den och se vilken infällning den står på. Så den inte står på noll. Annars får jag köra in till Gustav på förenadebil och be honom köra deras SD clubman och se om där märks någon skillnad när vi drar mot varandra. Men din countryman är ingen traktor. Jag återkommer med mer info.

  5. #45
    MINI-entusiast Jonas ms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Bara
    Län
    Skåne
    Inlägg
    53
    Jag tog in chipet och delade det. Man kan ställa in både effekt och effekt kurva. Jag provade med 10% ökning av effekten och sen program 4. Fick en betydligt bättre respons när jag tryckte på gasen. Framför allt efter 2000 vpm. Men jag fick ställa ner effekten till grundinställningen igen. Då bilen varnade och drog ner på motor effekten. Men jag tycker att den även effter deta har blivit rappare mellan 2-5000 vpm. Men det är svårt att känna om det är något man tycker eller är fakta. Men som sagt så känns det bra.

  6. #46
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Hörde eller lästa någonstans att om man chipade med en "box" som förfred info till styrboxen att en ev. automatlåda skulle kunna ta skada.
    En följdfråga blir då: vad sitter det för automatlåda i nya MINI Countryman JCW med automatlåda?
    Har läst att det skall släppas en ny variant av automat med 8 växlar i men tror att den inte kommer förrän 2014-2015

    Man vill ju inte skada växellådan med ett ev. chip, hade varit enklare om man haft en med manuell låda...
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  7. #47
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Hörde eller lästa någonstans att om man chipade med en "box" som förfred info till styrboxen att en ev. automatlåda skulle kunna ta skada.
    En följdfråga blir då: vad sitter det för automatlåda i nya MINI Countryman JCW med automatlåda?
    Har läst att det skall släppas en ny variant av automat med 8 växlar i men tror att den inte kommer förrän 2014-2015

    Man vill ju inte skada växellådan med ett ev. chip, hade varit enklare om man haft en med manuell låda...
    Eyy! Det där var det ju jag som skrev

    Det har att göra med hur automatlådans styrbox samarbetar med motorns styrbox. Lurar du motorn, lurar du lådan kort sagt. Problemet med att lura lådan är att den inte är lika förlåtande som motorn ofta är. Många kör länge utan problem med boxar, men med handen på hjärtat känns det inte fel att lura motorn istället för att ge den nya parametrar att jobba med och sen låta den göra det bästa den kan med sina nya gränsvärden?

    Observera att det inte handlar enbart om hur tålig lådan är. Den ställer ned vridet till en rimlig nivå medan den växlar. Chippar man låter man fortfarande lådan ställa ned vridet. Du kan med rätt firma få kurvorna att bli snälla mot lådan även i övrigt. Kör du med Box däremot höjs vridet under det kritiska skede där växlingen äger rum. Jag har slaktat ett par autlådor med orginaleffekt i andra bilar och även om jag oftast föredrar automatlådor, finns det många anledningar att vara snäll emot dessa dyra skapelser.

    DSG(den äldre 6vxl blöta) är ett bra exempel på en känslig låda. Om du kör som med en vanlig automat och låter den stå still i uppförsbackar med lite gas bränner du kopplingen. Denna egenhet och några till gör att ett antal åkare i Taxibranschen får byta dessa med ca 12k mils mellanrum.

  8. #48
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Frågan är dock om den inte håller, automatlåda finns ju till JCW & jag tror inte att det är någon skillnad på dessa, eller?
    Den som då sitter i Countryman JCW får ju 218hk & 405nm
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  9. #49
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 923
    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Den som då sitter i Countryman JCW får ju 218hk & 405nm
    405


    405 Nm låter mycket, på MINIs Countryman Works sida står det:
    Max. vridmoment/varv per minut 270 (300) Nm @ 2,000-5,600 rpm

    De verkar inte göra skillnad i vrid på autmat vs manuell.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  10. #50
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Dessa siffror gäller BMW X1 xDrive25d som har samma motor/drivlina & tillverkas i samma fabrik som MINI Countryman.
    Det som skiljer dessa 2 modeller är att ovanstående modell har twinturbo & annan programvara...
    Kan någon vänligen rätta mig om jag har fel & bekräfta om jag har rätt?
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  11. #51
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2011
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    276

    trim

    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Dessa siffror gäller BMW X1 xDrive25d som har samma motor/drivlina & tillverkas i samma fabrik som MINI Countryman.
    Det som skiljer dessa 2 modeller är att ovanstående modell har twinturbo & annan programvara...
    Kan någon vänligen rätta mig om jag har fel & bekräfta om jag har rätt?
    X1 25d har en 8-stegs automat. Dessutom så brukar BMW använda olika lådor som tål mer eller mindre kraft, beroende på vilket motoralternativ man valt, även om de verkar vara samma i broschyren. Kolla på realoem.com där kan du själv reda ut vilka delar som skiljer genom att kolla artikelnummer.

    Om X1 och Countryman tillverkas i samma fabrik vet jag inte. De delar 18d-motorn, men sedan är ju MINI:n en framhjulsdriven bil i grunden med tvärställd motor och BMW:n är bakhjulsdriven med längsmonterad motor.
    Senast redigerat av ipp den 2012-08-19 klockan 23:45.
    W124 300CE -88
    F31 320d Sport Line -13 (Såld)
    R56 Cooper S -11 (Såld)

  12. #52
    MINI-galning loops avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Avesta, Sweden
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    566

    Sv: trim

    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Hörde eller lästa någonstans att om man chipade med en "box" som förfred info till styrboxen att en ev. automatlåda skulle kunna ta skada.
    En följdfråga blir då: vad sitter det för automatlåda i nya MINI Countryman JCW med automatlåda?
    Har läst att det skall släppas en ny variant av automat med 8 växlar i men tror att den inte kommer förrän 2014-2015

    Man vill ju inte skada växellådan med ett ev. chip, hade varit enklare om man haft en med manuell låda...


    Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
    //Johan
    Lycklig ägare av MCS:en Skrållan och El Diablo "Contryman S Laddhybrid"
    Bilens Sida

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Trim!!!!
    Av bartmann77 i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 09:56
  2. Trim trim trim
    Av bartmann77 i forum Teknik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 09:10
  3. Trim
    Av jochan1980 i forum Teknik
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 18:44
  4. Chip trim
    Av Luc!fear i forum Teknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 18:58
  5. Trim
    Av edison i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 09:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •