Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357

    Vad är OK att posta och vad är INTE OK att posta?

    På senare tid har det uppkommit ett antal trådar av både politisk och sexuell karaktär som vi moderatorer och i styrelsen varit tvungna att reagera på.

    För att det ska bli lättare för alla att veta vad som är okej / inte okej att posta så kommer det snart att finnas ett tydligt regelverk här på forumet.

    Detta är ett forum för alla MINI-entusiaster och ingen ska känna sig utanför på grund av kön, politisk eller sexuell läggning, hudfärg eller etniskt ursprung.

    Självklart är det jättetråkigt för styrelsen att behöva sätta upp regler, men det är för att alla ska veta vad som gäller.

    Vi återkommer så fort vi hunnit diskutera igenom detta inom styrelsen. Ha en bra dag
    Senast redigerat av RobertH den 2010-09-22 klockan 11:45.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  2. #2
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av RobertH Visa inlägg
    ... sexuell läggning, hudfärg eller etniskt ursprung.
    Oj, det var politiskt korrekt!

    Jobbigt för mig som har sjuk humor


    Skämt åsido, jag tycker inte att det har varit något problem. Jag menar, det hör ju inte till vanligheterna att detta kommer upp, eller färgat forumet på något sätt.

    Kan man inte ta dessa få (men ändå städade) trådar så tycker jag att man borde ta tag i sitt temperament. Eller kanske sluta hänga på ett internetforum. Det gäller som i vanliga livet, man måste kunna respektera andras åsikter.

  3. #3
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Jag säger bara att det måste tas upp till diskussion och sättas lite grundregler. Det är ett styrelsebeslut sedan tidigare som vi inte hunnit ta tag i.

    Detta är nog det enda forum jag känner till som inte har den typen av struktur, så det är inga konstigheter.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  4. #4
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Oj, det var politiskt korrekt!

    Jobbigt för mig som har sjuk humor


    Skämt åsido, jag tycker inte att det har varit något problem. Jag menar, det hör ju inte till vanligheterna att detta kommer upp, eller färgat forumet på något sätt.

    Kan man inte ta dessa få (men ändå städade) trådar så tycker jag att man borde ta tag i sitt temperament. Eller kanske sluta hänga på ett internetforum. Det gäller som i vanliga livet, man måste kunna respektera andras åsikter.
    Att ha regler på ett internetforum är en sak, tyvärr är de reglerna som diskuteras här nu även de som gäller ute i samhället i stort.

    Det är inte okej att ha vissa åsikter i Sverige helt enkelt. Den som tror sig leva i en demokrati här i Sverige borde nog nu efter valet och det som hänt ta och tänka om

  5. #5
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Eftersom NMCS är en oberoende idéell förening så hör inte politiska diskussioner hemma här alls, oavsett åsikt. Särskilt känsliga sådana.

    Men som sagt, låt oss diskutera fram ett antal regler så får alla möjlighet att ventilera sina åsikter kring dessa sedan.

    Jag vill också påminna om den demokratiska strukturen på NMCS:

    1. Alla betalande medlemmar har en röst att nyttja på årsstämman som hålls varje år. Man har då möjlighet att rösta fram en styrelse samt att lägga sin röst på ett antal olika sakfrågor.

    2. Alla betalande medlemmar får, och uppmuntras, söka ett styrelseuppdrag eller annan titel i föreningens ledning. Vi behöver hjälp och under nästa år kommer flera sittande ledamöter att gå vidare i livet. Utan styrelse - ingen klubb.


    Här gäller alltså absolut demokrati mer än någonsin
    Senast redigerat av RobertH den 2010-09-22 klockan 14:05.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  6. #6
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Lite regler skadar aldrig
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  7. #7
    MINI-galning MrPlows avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Emil
    Ort
    Täby, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    505
    Jag antar att det är dags för mig att reagera eftersom jag precis blev censurerad. Något jag faktiskt INTE tycker är OK i ett forum i ett öppet land.

    Mitt inlägg med ett underklädesmärke (i detta fall Agent Provocateur) som visade en MINI Clubman pimpad som polisbil med damer iförda underkläder - tycker jag inte skall censureras! Bilderna finns ju publicerade på ett flertal andra ställen samt filmer på youtube från bland annat fotograferingen.

    Denna bil pratar vi om:


    Och här är en film utan underkläder när man pimpar bilen YouTube - Life Ball MINI 2008 designed by Agent Provocateur

    Jag tycker inte vi ska behöva sätta upp egna regler för yttrandefriheten? Vi kan väl bara följa Sveriges lag?
    /Emil
    2010 - 2013: Mini Cooper S Cabrio 2005

  8. #8
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Emil - Tycker du också att det vore okej att ta med hela arsenalen av Playboys utvikningstjejer iförda underkläder till Barnens Lekland för att bjuda på en liten show?

    Styrelsen är inga moralkärringar, men det finns en tid och plats för allt. Ett bilforum med folk i åldrarna 1-68år är inte rätt ställe för naket och politiska åsikter om det för fokus från ämnet.

    Du är välkommen att söka till styrelsen och bidra med dina åsikter. Själv ämnar jag att avgå i vår och det kanske vissa tycker är jättebra.

    Vi vill som sagt understryka hur extremt gärna folk får söka sig till styrelseuppdrag i vår. Alla är hjärtligt välkomna och kan då propagera för vad som ska få postas på forumet.

    Men det finns som tidigare sagt två typer av människor - de som gör, och de som går efter och kritiserar.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  9. #9
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Jag gör både och...
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  10. #10
    MINI-galning MrPlows avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Emil
    Ort
    Täby, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    505
    Det vore väl olämpligt med Playboytjejer som poserar för barn - även om det kanske skulle finnas ett par pappor som skulle uppskatta det. Men detta forum är ju inte Lunarstorm och vänder sig ju inte uttryckligen till barn. Och vi måste väl ändå skilja på erotik och modeller som poserar vid MINI Coopers. Oavsett om detta är personen som äger bilen, en hyrkock eller underklädesmärke som är beställaren. Det är ju synnerligen MINI-relaterat.

    Självklart ska det också få förekomma politiska åsikter på ett forum även för MINI-entusiaster i synnerhet om det rör t.ex. bensinskatt. Så länge inte åsikterna som förs fram bryter mot lagen (t.ex. hets mot folkgrupp, ärekränkning, etc) så finns det ingen anledning för censur.

    Vi har ju dessutom t.om. en avdelning för diskussioner som inte har med MINI att göra: "Off-topic - De ämnen som inte platsar i de andra forumen diskuteras här, behöver inte ha med MINI att göra!"
    /Emil
    2010 - 2013: Mini Cooper S Cabrio 2005

  11. #11
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Exakt, detta är varken Lunarstorm, Zatzy eller Playboy även om man efter dagens läsning kan få såna vibbar.


    Vad sägs om att vi gör en omröstning bland betalande medlemmar vad som bör vara tillåtet och inte?
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  12. #12
    MINI-galning MrPlows avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Emil
    Ort
    Täby, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    505
    Jag vet inte vad Zatzy är för typ av forum, du får gärna beskriva.

    Jag kan ju inte att något av mina inlägg skulle brutit mot föreningens stadgar således skall väl inget godtycke få styra vilka som inlägg som får publiceras eller inte. Tills någon omröstning är genomförd och stadge-/regeländring klubbad så bör väl detta fortsätta vara ett öppet forum för fria åsikter?
    /Emil
    2010 - 2013: Mini Cooper S Cabrio 2005

  13. #13
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Ur stadgarna:

    7. Medlems åliggande

    Medlem kan alla bli förutsatt att de inte medvetet motarbetar föreningens ändamål. Medlem är skyldig att följa föreningens stadgar och beslut, inklusive regler för hemsidans forum.

    ---------------------

    Nu är inte detta varken ett påhopp mot dig, eller något som jag personligen hittat på. Det är ett antal olika händelser som lett till detta beslut, och beslutet är taget av en majoritet i styrelseforumet. Don´t kill the messenger.
    Senast redigerat av RobertH den 2010-09-22 klockan 16:22.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  14. #14
    MINI-galning MrPlows avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Emil
    Ort
    Täby, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    505
    Då undrar bara var dessa forumregler finns som beskriver vilken typ av MINI och i vilken typ av miljö den får presenteras. Jo, det är ett påhopp om än så inte från dig personligen.

    Om nu inlägg skall få censureras efter styrelsebeslut borde väl detta finnas i stadgarna eller i reglerna?
    /Emil
    2010 - 2013: Mini Cooper S Cabrio 2005

  15. #15
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 286
    Ett litet inlägg i debatten?
    Klart att det skall finnas regler för vad som är tillåtet och inte
    Jag trodde faktiskt att det redan fanns det
    och att moderatorer (heter det så) och Styrelse
    kunde ta bort sådana inlägg som är stötande

    Det skall vara ett forum som ALLA Mini-intresserade skall känna sig välkommen till
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  16. #16
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Citat Ursprungligen postat av MrPlow Visa inlägg
    Då undrar bara var dessa forumregler finns som beskriver vilken typ av MINI och i vilken typ av miljö den får presenteras. Jo, det är ett påhopp om än så inte från dig personligen.

    Om nu inlägg skall få censureras efter styrelsebeslut borde väl detta finnas i stadgarna eller i reglerna?
    Helt rätt Emil, och om du snurrar upp till inlägg #1 i denna tråd så ser du vad den handlar om.

    Efter lite läsning så ser du säkert att vi ska ta ställning till vad som är tillåtet att posta och ej. Om vi kommer fram till att nakenbilder och politiska diskussioner i alla nivåer ska tillåtas så kommer vi att ta fram raderade trådar igen, men tills dess får de vila.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  17. #17
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478

    På förekommen anledning

    På förekommen anledning kan jag meddela att vi i styrelsen har varit på gång under en längre tid med att skapa mer specifika forumregler. Då detta nu mer än någonsin visar sig behövas kommer vi att prioritera frågan (och därmed sätta av bl a vår arbetstid till detta). Vi återkommer inom mycket kort med forumregler i syfte att skapa lite mer klarhet i vad som forumet är till för och vad som får postas där.

    För att bemöta den kritik som framkommit i tråden vill jag tillägga att www.miniclub.se på intet sätt ger fritt fram för alla att säga vad som helst på detta forum, inkluderat ämneskategorin "Off Topic". Det som postas ska ändå vara i enlighet med NMCS ändamål. Emil har rätt i att vi har en grundlagsstadgad yttrandefrihet i Sverige, men att sätta upp forumregler är inte i strid med det. Däremot står det ju såklart var och en i Sverige rätt att köpa ett domännamn och där lägga upp vad man vill.

    För er som vill veta mer och har fri tid över kan gärna kolla igenom våra stadgar: http://www.miniclub.se/showthread.ph...hlight=stadgar
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  18. #18
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Det är en intressant fråga, och som betalande medlem tar jag chansen att uttrycka min åsikt.

    Detta forum är en bilforum, mer specifikt ett MINI-forum, och ska därför behandla allt som har med MINI att göra. Det är skillnad på att posta reklambilder på flickor i underkläder med en MINI i bakgrunden, och att posta reklambilder på MINI med lättklädda flickor i underkläder i bakgrunden. Sverige är väldigt (väldigt väldigt) PK vad gäller könsdiskriminering, något som gör att en reklambild som i Sverige ses som olämplig ses som helt i sin ordning på kontinenten (läs Sydeuropa). Frågan är alltså om man ska få dela med sig av bilder som handlar om MINI som är tänkta för sydeuropeiska marknader?

    Politik hör absolut hemma i detta forum. Inte partipolitik, men sakfrågor som rör vårt gemensamma intresse. Bensinskatt, vägbyggen, biltullar osv är frågor som absolut rör vårt forum och som hör hemma i diskussioner här. Men det ska, så långt det är möjligt, vara partineutralt. Det är alltså fråga om att kommentera olika lagförslag och policies, och inte berätta vilket parti som är bäst.

    Det som är relevant för MINI-ägande och MINI-intresse, hör hemma i MINI-forum. Det är min poäng.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  19. #19
    MINI-galning Haugthons avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Jönköping
    Län
    Småland
    Inlägg
    863
    Emil: Varför skall det vara så svårt att förlika sig med tanken att man inte kan säga/skriva vad som nu råkar poppa upp innanför pannbenet. Detta gäller ju överallt annars. Jag kan inte tänka mig att du kan säga vad du vill på jobbet, i hemmet eller med dina nära och kära. Så gillas inte upplägget här på miniclub, ja då kan du fortsätta att tjura, eller ta det som en man.

    Jag måste hela tiden tänka på vad jag säger och gör för som Peter säger så är min fantasi och tunga snabbare än filtret som ska fånga upp alla oigentligheter.
    Mini Countryman F60 JCW - 17
    Mini Cooper R55 Clubman D - 08 - såld (CiGgY)
    Mini Cooper R53 S JCW - 06 - Såld
    Mini Cooper R56 - 07 (ADOlf) - såld

  20. #20
    MINI-galning Antes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Anton
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    157
    Det finns ju relativt få forum på nätet där man fritt kan skriva vad som helst, en överväldigande majoritet har regler om vilka ämnen som är ok etc.
    Därför är det väl inte konstigt om det finns dylika regler även här. Att efterleva sådana regler kräver ju viss insats från moderatorer, men det känns inte som att urspårade trådar är något stort problem här.

    Vill man ha helt fri debatt finns det ju på andra sidor, t.ex Flashback.

    /A

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 21:03
  2. Svar: 71
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 00:47
  3. vad kan man tänka sig att ta för:
    Av Ashra i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 18:48
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •