Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Forum-nybörjare Kruxs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    Matti
    Ort
    Torslanda
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    24

    "Smatter/Knatter" i 120hk bensin Mini Cooper

    Hej!
    Är i fullfärd att bli av med min Mini "oskuld" dvs kommer troligen att köpa en 120 hästars bensinare årsmodell 2007 i morgon (jag vet, ville ha en S men frugan tyckte annorlunda - en fajt dömd att förloras).

    Nu till "problemet":
    Vid tomgångskörning hörs det ett ganska ljudligt smattrande/knattrande i från motorn. Är det normalt att Cooper motorn på 115 alt 120 hästar är så ljudlig? Jag köper bilen privat så det lämnas inga garantier. Dock är bilen en 2007:a så det BÖR ju inte vara något. Kanske är jag bara bortskämd med tysta motorer?

    Finns det några Cooper fans därute som kan stilla min oro?

  2. #2
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Hej!

    Läs igenom detta om det är en R56:a:

    http://www.miniclub.se/showthread.ph...hlight=garanti
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  3. #3
    Forum-nybörjare Kruxs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    Matti
    Ort
    Torslanda
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    24
    Å herrejävlar...
    Jag funderade, tills jag läste denna tråd, på att köpa den men nu vet jag inte...
    Hur vet jag om det är en R56:a?

    Kollade på den idag och det var ju inte särskilt kallt ute.

    Det var efter min lilla provtur som jag lät motorn gå och det var då jag tyckte att den lät som en diesel.

    Garantin har säkerligen gått ut. Enligt bilregistret så är 1:a datumet i trafik 2007-01. Verkligen ingen lust att stå längs motorvägen med haveri.

  4. #4
    Några lätta sätt att se om det är en R50 eller R56 är att titta på strålkastarnas form framtill (mer stående på R50 och mer liggande snett utåt på R56) samt bakom bakrutan - sluttar karossen nästan ner i samma linje som bakrutan är det en R50, har du en liten "utbuckning" på några cm innan det sluttar ner mot stötfångaren är det en R56.

    Ytterligare ett sätt är att titta på samtliga lamparrangemang framtill - tre st lamparrangemang per sida = R50 och två per sida = R56.
    Det finns MINI original extralampor att skaffa, och har bilen dessa ska de vara placerade framför grillen, men de är inte inräknade i förklaringen ovan.

    Ett alternativ till är att titta på de svarta plastskärmarna runt hjulhusen - är de ca 5 cm tjocka är det en R50 och är de ca 8 cm tjocka är det en R56.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:09
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-24, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •