Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 129

Ämne: Mgb Gts

  1. #1
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489

    Mgb Gts

    Såja, tänke bara posta lite om mitt bygge jag håller på med när jag inte håller på att kör Minin Samtidigt en liten introduktion om mitt stora motorintresse.

    Antog att Racing-forumet blir lämpligt då bilen kommer att bli en replika på en MGC GT Sebring racebil som MG-fabriken rejsade med, och bilen är ju ändå släkt med original-Minin, BMC finansierad som båda var.

    Bilen ifråga är en MGB GT från 1972 som har varit min mammas sedan 1980. Mina föräldrar köpte den själva i England 80 och tog in den som privatimport.

    Efter några år som bruksbil (jag åkte i "baksätet" som liten i den) blev den stående då min pappa renoverade motor och växellåda på den. Taskig motivation gjorde att detta tog tid, när den väl var klar stod den i många år i ett garage och var nära att säljas.

    Jag tyckte synd om bilen, dum som jag är, började jag köra med den. Det visade sig att bilar inte gillar att stå länge okörda, så det vara bara att börja byta ut bromscylindrar och kopplingscylindrarna, inte helt ovanligt.

    Myket annat har blivit bytt på den under mitt handhavande, bla det mesta ur interiören, bussningar i framvagnen osv osv. Det jag upptäckte snabbt var att bilen har en helt underbar charm, otroligt rolig att köra trots 93 starka hästkrafter. Chassit uppgraderades smått, avgassystem utbyttes, bromsar uppgraderades osv till jag var någorlunda nöjd med prestandan, iaf på landsvägar.

    Jag har kört bilen ner till Schweiz och tillbaka sommaren 07, iår åkta jag och min flickvän till Franska och italienska rivieran med den. Mina föräldrar var tillräckligt generösa med att ge bilen till mig i 25 års present, hur bortskämt är inte det?

    Hur som helst så behövder framskärmarna gås igenom pga rost och jag körde till mitt stora förtret av avgassystemet när jag skulle på biltåget tyskland senast vilket resulterade i en spräckt bakvalans (svenskt ord??). Jag började skruva ner bilen i höstas och en sak ledde till en annan och tillslut står nu i garaget en kaross och en uppsättning breddade glasfiberskärmar

    Planen för bilen är att bli en replika på en MGC GTS, fast med 4 an i isället för det raka 6an. Motorn skall borras upp, smidda kolvar, allt balanserat, crossflow topp med dubbre Weber 45or osv. Bilen kommer på minilites 8 tum breda, 15 tum ghetto size. Halv bur skall in, interiör behålls annars normalt. Teleskopdämpare runt om. Bilen kommer att sänkas, hur jag nu skall kunna ta mig över farthinder har jag inte en aning om.

    Bilen skall se ut såhär när den är klar:


    Inspirationen kommer ifrån dessa två bilar som MG-fabriken körde med 68 och 69.



    Här är min bil förra sommaren i Göteborg:


    Och här längst Route Napoleon i södra Frankrike i somras:


    Gillar denna vinkeln, reg plåt från mammas tid :



    Bild i garaget, byte av bromsar:



    Nu i garaget, provpassning skärmar:


    Den blir ändå lite bredare:


    Vacker motor, väldigt nära besläktad med A-serien som satt i originalminin. Detta är en Serie B.
    Senast redigerat av dvorak den 2008-12-15 klockan 13:53.

  2. #2
    Forum-nybörjare Nick_Hs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Nicolas
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jäklar, den var riktigt läcker i racetrim! en SÅN skulle jag kunna tänka mig

    Blir spännande att se slutresultatet...

    /N
    Mini Cooper S -05
    -15% kompressorhjul, Alta V2 intercooler, K&N öppet filter. Mappad av It's fun.

  3. #3
    MINI-galning JohanHs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 321
    Coola bilar - vore kul om du kunde posta om projektet lite då och då, men eftersom det är en MG så kanske Off-topic är bäst (fast det får avdelningsführer Kraftlur avgöra). Coolast är dock killen med AE på jackan på andra bilden...
    Kör numera (dopad) Audi A4 1,8t Quattro Avant

    f.d. ägare till Affe är en MCS 07 i British Racing Green med vitt tak och vita bonnetstripes.
    Dekaltrimning: Union Jack på alla backspeglar. Clubdekal på bakre sidoruta.
    Hårdvara: H&R sänkning.

    f.d ägare till "Uffe" en MC 03 i Chili Red med vitt tak och vita bonnetstripes

    Ladda ner klubbflyer
    Bli betalande medlem


    http://www.myspace.com/thedoreenssthlm - Straight Outta Skärsätra

    Hoodboard.se, nya prylar där du bor

  4. #4
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Tack tack för komplimangerna.

    Jo, flytta gärna tråden dit den passar bäst, missade off topic-forumet.

    Jag uppdaterar under projektets gång. Nu kommer det nog inte hända så mycket tills efter jul. Det är bara att börja skrapa underredsmassa!

  5. #5
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av JohanH Visa inlägg
    fast det får avdelningsführer Kraftlur avgöra
    kanske skulle göra en avdelning i allmänt, eller vi o våra bilar om "projekt"....

    drar en diskussion
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  6. #6
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Grymt läcker! Speciellt framifrån. Påminner om en viss Alfa va?
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  7. #7
    Cool bil du har, dvorak - kärran i racetrimmet ser ju hur häftig ut som helst.

    Instämmer också med JohanH om liraren i bild nr. 2
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  8. #8
    MINI-galning Helans avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Michael
    Ort
    Haninge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    638
    Kommer bli grymt läckert! Ser fram emot att följa detta!

    Helan
    Austin Mini - 73 (min första Mini tyvärr såld)
    Mini Cooper S - 03 - Mr Cooper

  9. #9
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Det krävs säkert en stor tilltro till högre makter och många offergåvor till bilguden när det gäller att ta en MG, eller annan engelsk klassiker, på långresa


    Blev resan problemfri ?
    Avdelningen för retoriska frågor kanske ?
    Senast redigerat av Hobbe den 2008-12-15 klockan 17:47.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  10. #10
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Inga problem, att en MG inte är pålitlig är en myt. Man måste våga lite bara!

    Det enda som hände var överhettning över ett pass i 35 gradig värme, problemet var att jag låg bakom en lastbil så jag fick inte upp någon fart. Tompmätaren var off the scale, men den började aldrig koka.
    Utöver det så körde jag av avgassystemet när jag skulle på biltåget.

    Jag hade en flottör som hängde sig några gånger, men det är bara att knacka lite, jag räknar inte det som ett break down.

    Haha, jag hade för övrigt ett vad om ifall jag skule få ett break down med en polare, vi har inte riktigt löst det. Jag ser mer avgassystemet som battle damage

  11. #11
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Nya leksaker. Det går numera rykten om att tomten bor i Borås, i Verktygsboden närmare bestämt





    Denna kommer att underlätta rejält! Nu är det dags att skrapa rostskyddsmassa!

  12. #12
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Kan fortsätta min monolog

    Fick upp bilen i vaggan för ett tag sedan. Har hållt på några kvällar att skrapa rostskyddsmassa. Kan ju inte säga att det gör under för motivationen.




    Sen så fungerar det såhär. Andreas, min garagepolare hjälper mig:



    Använde en gängad stång som jag kapade till lämplig längd, dubbla muttrar har hållt fast ordentligt. Fick kapa lite, men den "läppen" skall ändå kapas av så den nyå frontspoilern passar.



    Fastrostade fästen till bakkofångaren gjorde att jag fick kapa bak, men detta skall också kapas i lite wer inför montering av bakvalansen.



    Sen är det bara att skrapa:

  13. #13
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Dags för blästring, har jobbat hårt med skrapningen. Stort tack till Andreas på tidigare bilder som hjälpt till med motivation och skrap. Jäklar vilket skitjobb detta var.

    Sen har jag bestämt mig, bilen skall köras i Roadsport, något som jag ser fram emot väldigt mycket.

    Hur är det med er som trailar er Mini till bana, har ni behövt ta BE-kort för detta?




  14. #14
    MINI-galning Green Meanies avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Stephen
    Ort
    Haninge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    325
    Min syrra ägde en sådan i England för många år sen. Bilen var också min favorit. Jag bokstavligen älskade ljudet från avgasröret och letade efter MGB:n som osakade detta i min närvaro varje gång det händer. Få fortfarande rysningar om jag hör detta ljudet. Jag är avis!

  15. #15
    Kul med lite bilder från renoveringen, fortsätt gärna med det
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  16. #16
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Green Meanie: MGBn låter skönt, den låter inte mycket, det bara är något visst med dubbla förgasare. Nu blir det ju dubbla Webrar på den, så jag hoppas att ljudet inte blir alltför olikt original när det kommer till karaktären.

    MGBn är lustig, man kan lätt bli mycket fäst vid den trots att den inte ser mycket ut för världen. Den har ju inte heller så mycket motor heller. Jag bjuder på en tur när den är färdig så du kan få en nostagitripp!

    Fredrik: Kommer att fortsätta posta, det går dock långsamt just nu. Den skall iväg på blästring så snart jag lyckas boka en tid, folk är bra upptagna på verkstäder. Sen skall den svetsas, så utseendemässigt kommer den se lednes ut ett tag framöver. Målet är att få på skärmarna till sommaren, m.a.o karossen färdig för lack.

  17. #17
    Bronto
    Guest
    Läcker bil! Ser fram emot det färdiga resultatet!

  18. #18
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Så, någon kanske tror att projektet stått still, ICKE!

    Drog igång tokmek flera helger i rad då jag fick tid till blästring. Trodde ju att jag var i stort sett klar, allt var ju bortplockat trodde jag. Men inte alls, det var många timmar kvar som behövde läggas på bilen. Jag kom ju på att det kunde vara bra att "plocka" bort onödig plåt så att blästringen skulle gå lite enklare.

    Så det jag gjort nu är att kapa bort bakskärmarna, rensa bilen på asfaltmattorna i bilen samt försökt rensa bort så mycket karosseri-kit som möjligt. Det var inte det roligaste jag gjort.

    Sen körde jag bort bilen till blästring, de två veckor jag haft nu utan bilen har varit underbara! Galet mycket fritid helt plötsligt

    Jag måste ju säga att helgen på Mantorp gjorde mycket för min motivation helt plötsligt då jag verkligen känner att jag behöver en ren banbil. Motivationen blev inte sämre heller när jag såg vilket bra jobb blästraren gjort på bilen.

    Så var det dags att kapa lite i karossen, kändes lite som att skära i en gammal vän:


    Lite mer:



    Andreas kapar så det ryker!



    Skärmarna ur, förvånansvärt tunga, som tur är väger glasfiberskärmarna mindre:



    När jag blev trött på att kapa tog jag fram lite maskeringstejp och målade en fin logga. Har tänkt att måla en Mini-logga också, men då bara texten eftersom det är svårt att måla runt



    MINI!



    Sen fick jag för mig att kapa mer, trösklarna fick trimmas ner lite, 8" breda fälgar skall ju in. De behöver plats!



    Andreas går på aggressivt på toppen med hammare. Vi var ju lite sugna på att se vilket skick blocket var i.


    Jotack, 1mm djupa vändkanter. Det blir till att borra ganska mycket. Konstigt nog drog den väldigt lite olja. Kolvringarna höll tydligen tätt ändå.


    Såhär ser den ut nu!! Blästraren har gjort ett superjobb:






    All rostskyddsmassa är nu väck!


    Nu väntar jag på att beställa bur och plåt så att karossen kan skickas till svets! Sen kan det börja byggas!
    Senast redigerat av dvorak den 2009-05-18 klockan 18:35.

  19. #19
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Här är min nya favorittråd! Vart håller du hus om man vill komma förbi och titta nån dag?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  20. #20
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Jag håller till i Partille av alla ställen. Det är bara att komma förbi, kaffe finns alltid redo!

    Ring innan bara. Jag kommer nog vara i garaget en del på helgdagarna nu.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •