Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234

    Tillbaka från Europa-resan

    Hallå. Jag tjatade ju lite innan semestern om autobahn och nu är vi tillbaka i Sverige (men inte hemma, på Öland) efter en lätt tur till Kroatien. 550 mil har det blivit och 600 knäcker vi innan vi kommer till Stockholm och jag måste säga att det har gått över förväntan.

    Var rejält orolig för att ljudet i kupén skulle bli irriterande men så fort vi kom nedanför Norrköping och framförallt in i Tyskland så löste det sig. Hann inte byta bort run flat-däcken innan vi åkte men det har heller inte varit något problem - men så fort vi kom in i Sverige igen så började bilen fara åt alla håll och kanter. Jävla skitvägar.

    Vi drog ner till Trelleborg och sedan båten över på natten. Landade i Tyskland tidig söndagsmorgon (lastbilsfritt) och sedan var det bara att ösa på. Mitt tips till andra som gör samma resa med en Mini är att skita i förbrukningen och trycka så mycket det går, det är ändå inte så ofta man kan göra det. Runt 170-180 med rätt taktik (ingen acceleration uppför, utnyttja hjälpen nedför) funkar riktigt bra, då klämde man mycket mil med ok komfort och ok förbrukning.

    Vi drog genom Tyskland och Österrike dag ett och sov en liten bit innan slovenska gränsen. 115 mil. Mötte den här rackaren i regnet...sjukt grymt.
    http://bil.feber.se/art/62804/det_fi...an_ha_i_en_ba/

    Dag två genom Slovenien och Kroatien. Vägarna i Österrike och Kroatien är av mycket bra kvalitet, speciellt Kroatien! Bred, ny motorväg med 130 på skyltarna men folk kör betydligt fortare och det skulle lika gärna kunna vara fri fart. Riktigt bra förhållanden och vackra miljöer!

    Sedan drog vi runt längs kusten, vägen ligger precis vid vattnet. Makarska rekommenderas, magisk bilkörning vissa sträckor. Åkte ut på en av öarna och körde på smala vägar precis bredvid bergskanten. Coolt

    Efter nästan två veckors må bra hem igen. Lite annan väg men samma länder. 115 mil första dagen upp till Nurnberg och sedan 142 mil andra dagen via Puttgarten-Rödby till Öland. Rekommenderar nog färjan Rostock-Trelleborg istället för milen vid ratten, men vi ville inte köra exakt samma väg som på nedvägen.

    Efter ett antal hundra bil i Europa var 30 mil mellan Malmö och Öland en pina. Långsamt, spårigt och dessa JÄVLA räcken mellan filerna som ger en epilepsi. Känns som att sitta och köra gammalt dataspel. Usch.

    Om någon skulle ge mig 50 000 spänn för att hämta en sak i Kroatien nu så skulle jag nog tagit svärfars BMW istället för Minin, men det var helt klart roligt att ta Minin och jag ångrar det VERKLIGEN inte. Dels för en del underbara, nercabbade turer där nere, dels för att bara göra det. Det är dessutom larvigt att ha mycket packning med sig

  2. #2
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Välkommen tillbaka.
    Jag kan inte annat än hålla med. Jämfört med andra europeiska vägar så är svenska vägar eländiga. U-landsnivå. Tar bort nästan all körglädje.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  3. #3
    MINI-galning Green Meanies avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Stephen
    Ort
    Haninge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    325
    Instämmer. Har kört hoj i Scotland och vägarna där är gjort för Mini kul! Helt makarlösa de flesta.

  4. #4
    MINI-galning KITs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Förnamn
    Gunnar
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 157
    Är just nu i Ungern för lite spa och formel 1 och kan helt och hållet instämma på vägarna, Sverige känns överlag som ett U-land om man jämför med länder som Ungern och Slovakien som har fantastiska motorvägar, där det tom är roligt att köra en cheva på!!!! Skärpning VV på med lite riktigt asfalt, förbjud dubben och gör vägarna dubbelfiliga!!!!

  5. #5
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Grymt! Jag åker till Markarska imorrgon hihi
    Hörde nått att idag är den sista bra dagen här hemma värdemässigt *host*

    Är också sugen på att göra Europa med MINI. Får kanske bli nästa sommar.
    MINI Cooper R53 2004
    SÅLD Mini Cooper D - 08 Chilli Red med svart tak, speglar, och stipes.
    Lancia Delta HF Integrale CAT - 91 med diverse trim 201m@8,88/127km/h

  6. #6
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av HF-Björn Visa inlägg
    Grymt! Jag åker till Markarska imorrgon hihi
    Hörde nått att idag är den sista bra dagen här hemma värdemässigt *host*

    Är också sugen på att göra Europa med MINI. Får kanske bli nästa sommar.
    Flyger du ner och har boende fixat? Om du inte har boende fixat så finns det lägenheter att hyra överallt, även om det nog börjar bli fullt eftersom tyskarna har kommit i drivor. Jag rekommenderar nog någon av de mindre grannbyarna (de ligger tätt). Vi hängde mest i Tucepi som iofs är mer slapp än party.

  7. #7
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Ja flyger, är charter så allt är fixat. Tyskar ja.. iof bättre än bleka britter
    Hur dyrt/billigt är det att äta/dricka?
    MINI Cooper R53 2004
    SÅLD Mini Cooper D - 08 Chilli Red med svart tak, speglar, och stipes.
    Lancia Delta HF Integrale CAT - 91 med diverse trim 201m@8,88/127km/h

  8. #8
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Sorry för sent svar, nu är du ju redan där. Det är iaf rätt billigt, inte snorbilligt men billigare än i Sverige. Men akta dig för vinet

  9. #9
    MINI-galning Hans-Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Förnamn
    Hans-G
    Ort
    Reimersholme, Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 112
    Roger, håller med om vägläget nere i Europa jämfört med här i Sverige.

    Jag gjorde ungefär samma resa som du ner till Kroatien 2002. Då hade jag haft min första Cooper i ett par månader och var förstås extra nöjd med den uppmärksamhet som bilen väckte, bland annat nyfiken granskning vid gränskontrollen mellan Slovenien och Kroatien - vi var ju inte många MINIsar på vägarna därnere vid den tiden.

    Och i östra Tyskland har man ju fortsatt rusta vägarna sen dess. Jag gjorde då misstaget att välja "normala" vägar i st f Autobahn från Berlin och söderut och det var fanimej inte nån trevlig upplevelse. Desto trevligare blev det ju genom Österrike, Slovenien och Kroatien med högklassig beläggning även på de slingrigaste bergsvägarna, såna som Coopern trivs allra bäst på.

    Resan ner till MINI United i Italien 2005 gick delvis genom samma områden, fast lite längre västerut i Österrike och genom Brennerpasset till Italien. Men upplevelsen var ju mycket intensivare med en Cooper S och nercabbat i härligt höstväder.

    Och visst känns det skönt att blåsa på lite genom Tyskland när man kan - och får! Att se navigatorn visa 226 (toppnotering) kan ju göra en salig, åtminstone i några minuter tills man känner sig ganska utschasad och trött av den enorma uppmärksamhet som en sån hastighet kräver. 160-170 var mer min favoritfart därnere.

    Nu är det kanske lite sent att planera för årets semesterresa, men till t.ex. nästa år kan även jag rekommendera MINI-semester i Europa. Med en cab kan man dessutom njuta av alptoppar och annat ögongodis - inte minst häftiga byggnader i storstäderna - under resan.

    Nu börjar det bli läge att planera för resan till MINI United i England nästa år, så för egen del är jag rätt nöjd med att det inte blev nån Europatripp i år...

    MINI nr 5: "Silverpilen" Cooper S Roadster White Silver/Black Inköpt i september 2012 på Novation i Uppsala. MINI Sverige första regstrerade ägare. Påställd efter vinterförvaring 29 mars 2015
    Historik: MINI nr 1: Cooper -02 Curry Red/Black våren 2002 - hösten 2003 MINI nr 2: Cooper S -04 Electric Blue/Black våren 2004 - sommaren 2005. MINI nr 3: Cooper S Cab -05 Hyper Blue/Blue våren 2005 - sommaren 2010. MINI nr 4: Cooper S Cab -09 Midnight Black/Black.Ttillverkad mars/april, levererad 6 maj -09, såld 9 juli -14.
    Långt tillbaka: Old MINI Morris Cooper S 1964 [1071 cc] British Racing Green white i min ägo -68.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jag får post från SBM?
    Av Cacke i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 22:49
  2. Tillbaka i träsket ! =)
    Av Ashra i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 09:33
  3. Sms från min kompis
    Av Kenneth i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 14:31
  4. Jag har äntligen fått tillbaka min bil!!!
    Av Marcus i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •