Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2020
    Förnamn
    André
    Ort
    Staffanstorp
    Län
    Skåne
    Inlägg
    4

    Clubmanfälgar på One

    Hej. Ny på forumet och tänker att här finns alla härliga mini-nördar.

    Har en MINI (UKL-L/ONE F56) 2015.
    Har haft tråkiga plåtfälgar och tänkte uppgradera mig till sommarkostymen och slog till (lite väl snabbt) på ett par svarta 17-tums originalfälgar på blocket.
    - Mini som Mini tänkte jag och räknade bulthålen, reflekterade inte alls att de suttit på en Clubman.

    Väl hemma så provmonterade jag och jo... de går på, apsnyggt, rullar... men det är så det skriker, bokstavligen, gnisslar av att gummit gnider mot stötdämparen.
    Har googlat mig fyrkantig och nu ställer jag mitt hopp till er (japp, fjäsk).

    Fälgen är 7,5' bred ET 54 sitter 225/45-17 på dem. (Max i original till min bil är 7' ET 46 och 205/45-17), Om jag byter till 205/45-17 (som egentligen är rätt till bilen) borde jag iaf teoretiskt få 10mm spel... men fälgkanten ligger fortfarande lite läskigt nära.

    Vill inte ha spacers, då säljer jag dem hellre igen... någon som varit där? vet om det funkar.??
    Kan ju inte vara den första som gjort denna miss...eller??

  2. #2
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2020
    Förnamn
    André
    Ort
    Staffanstorp
    Län
    Skåne
    Inlägg
    4

    svarar mig själv

    hjulspel_2.jpg
    Var ju tvungen att gå ut och provmontera igen... Som man ser på bilden ligger däcket emot fjäderbenet, men där finns ett spel mellan fälgen och fjäderbenet... 2-3mm.. verkar funka i övrigt vid fulla rattutslag etc..
    någon som har en teori eller åsikt? är det värt att lägga pengar på att sätta på 205or (225or på bilden) och tro att det ska funka, eller ska jag bara ge upp och köpa något som passar på riktigt?

  3. #3
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 286
    Du kan ju montera spacers
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2020
    Förnamn
    André
    Ort
    Staffanstorp
    Län
    Skåne
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Hagatorpet Visa inlägg
    Du kan ju montera spacers
    Jo, jag vill egentligen ha något som fungerar "as is" i synnerhet när det är originalfälgar… men jag erkänner. testade med 3mm spacer från kvalitetsstället Biltema och visst däcken går fria från fjäderbenet och om jag räknat rätt hamnar hjulet bara 1,5mm längre ut än original.
    Men det gör lite ont ändå.. lägga 5000 på fälgarna och sedan ytterligare 5000 på nya däck och fortfarande inte vara övertygad om att resultatet blir bra... det är ju ändå bara "lilla till-jobbet-bilen"
    Det är ju självaste f*n att fälgarna är så vansinnigt snygga på bilen samtidigt som det ekar tomt på alternativ på blocket.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av MiniAndy den 2020-04-14 klockan 19:20. Anledning: försöker vända bilden rätt... utan framgång

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •