Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2019
    Förnamn
    Sebastian
    Ort
    Smedjebacken
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    1

    Köpråd av Mini mini cooper 1.6

    Hej där allihopa!

    Jag är ute efter en Mini cooper och hittade en Mini cooper 1.6 med 116hk. Den är tillverkad 2002, modellåret är 2003 och har gått ca 11k mil, kostar 45 000kr.
    Eftersom jag inte är super duktig på bilar så vill jag lämna denna fråga till experter. Ska man försöka hitta en senare årsmodell för att de ska bli mindre strul på bilen? Eller duger den som första Mini Cooper man köper? Vill ha en någorlunda bil som inte krånglar stup i kvarten. Uppskattar all hjälp jag kan få

    Om ni vill veta något mer om bilen så tveka inte att fråga !
    Tack på förhand.

    //Sebastian

  2. #2
    MINI-entusiast MisterEvils avatar
    Reg.datum
    jun 2019
    Förnamn
    Per
    Ort
    Växjö
    Län
    kronoberg
    Inlägg
    31
    45-Loppor känns mycket för en 17 år gammal bil. Men jag kan ha fel (har hänt förut), kanske har Mini ett unikt högt andrahandsvärde?
    Sen är det ju inte helt enkelt att bedöma en bils värde eller att analysera i kristallkulan vad som kommer att krångla i framtiden på bilen.

    Så här tänker jag : Lågt miltal på en sådan gammal bil är inte automatiskt något positivt, troligt att bilen stått avställd längre perioder, vilket inte är bra för mekanik som är bygd för att arbeta! Problem med bromsar, rost, bränslesystem och inte helt ovanligt angrepp från råttor och möss om det vill sig illa!

    Motorsvag variant är att föredra om det prioriteras driftsäkerhet. Bilen troligen körts sansat och lugnt, mindre antal komponenter som kan trilskas, enklare felsökning, billigare reservdelar, mindre behov av att anlita verkstad med för märket speciell kunskap.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köpråd Mini Cooper S -03?
    Av Pät i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 22:43
  2. Köpråd Mini Cooper S
    Av AlexanderI i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 21:42
  3. Köpråd - Mini Cooper S
    Av JWO i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 10:09
  4. Köpråd av mini cooper 09 D.
    Av pjottan i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 00:45
  5. Köpråd: Mini Cooper S 2002'a
    Av Scootie i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •