Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92

    Navringar / hubringar / centerringar?

    Fick tag i en ny nyckel till låsbultarna till fälgarna på min Cooper S R 53. 114:- hos BMW Lund.

    Nästa problem: Det sitter 16" RH fälgar på nu med slitna allround sommar/vinter däck och jag tänker köpa sätta på de original 17" Mini fälgar med nya sommardäck. Men det visade sig att det fanns plast navringar på bilens nav eftersom RH fälgarna har en mycket större nav än naven (56.1) på original Mini fälgarna.

    Den tidigare ägaren har sänkt bilen (kortare fjädrar) och satt på RH fälgarna med däck 195/55/16. Jag vill se om original Mini fälgarna med däck 205/45/17 få plats utan att ta i nånstans i karossen. Det kanske de inte gör? För att prova måste jag ta loss navringarna för att sätta på original Mini fälgarna. Plast navringarna sitter fast och jag måste banka av dem med risk för att de kan förstöras.

    Så det bli problem om original Mini fälgarna inte få plats eftersom bilen är sänkt och jag måste sätta tillbaka de RH fälgarna utan navringar. Kan man köpa nya navringar nånstans i Lund eller Malmö idag, lördag, eller måste man beställa online?

  2. #2
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Navringar tål rätt mycket, trots att de är av plast. Jag har bankat på och av mina fler än tio gånger. Precis som du var jag först rädd att ta i men huvudsaken är att de håller ihop. Förresten bör det inte bli problem med de nya däcken.

  3. #3
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av bknu Visa inlägg
    Navringar tål rätt mycket, trots att de är av plast. Jag har bankat på och av mina fler än tio gånger. Precis som du var jag först rädd att ta i men huvudsaken är att de håller ihop. Förresten bör det inte bli problem med de nya däcken.

    Ja du har rätt. Igår jag fick loss två navringar och satt på två originalfälgar på vänster sidan. De tog inte i nånstans. Första fälgen var svårt att få på och jag fick använda bultarna får att få den på plats. Jag hade inte tagit bort rosten runt navet och fick tvinga den på plats. Andra fälgen gick på lätt eftersom jag slipade bort rosten från navet på frambromsen. Körde en sväng och allt var bra.

    Idag tog jag av de två original fälgarna men fälgen jag had satt på först satt som sten. Fick inte loss den från navet. Fick banka på insidan av fälgen och spruta på WD40. Tog 30 minuter innan fälgen lossnade från navet. Ska inte göra det misstaget igen att tvinga på en fälg utan att ha avlägsnat allt rost från navet.

    Navringarna gick att återanvända.

  4. #4
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Trevligt att det funkade. Original är original.
    Jag kör nog också originalfälgar till MINI-träffen.

  5. #5
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92
    Ja, har beställ nya sommardäck Dunlop Sport Maxx RT 205/45R17 MFS. Bythjul.com hade en bra pris 1137:- Sedan en road trip med tält och sovsäck i Minin till Normandie för att besöka museer, slagfält, stränderna. I Vimoutier finns en Tiger Typ E stridsvagn som lämnades vid vägkanten 1944 när bensinen tog slut. En av de få Tigers kvar som inte finns ett museum

  6. #6
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Bra tips! Är du intresserad så fortsätter du till Ardennerna/Eifelbergen,. Där kryllar det av lämningar och råkar vara platsen för Nürburgring, som själv användes till stridsvagnsverkstad och uppställningsplats. Kom för kriget - stanna för racerbanan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •