Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    dec 2018
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Örebro
    Län
    Närke
    Inlägg
    1

    Tänkte bli Mini-ägare, hjälp/råd snarast..!

    Hej alla goa & glada

    Som rubriken lyder..
    Jag har mkt mkt svårt att bestämma mig kring vilken modell jag skall satsa på, helt enkelt rätt så öppen där.
    Man blir ju lite orolig kring nyare bilar (2000-talet och framåt..) när man läser om alla härliga problem...
    Jag kan inte skruva själv alls!!
    låter lite olustigt när man läser om kamkedjan, koksning mm på dessa motorer, sånt vill man ju helst slippa..!!
    Jag kan tänka mig både diesel & bensin, har tänk att lägga max 100 000:-
    frågan är ju då om man ska kolla på en nyare som gått lite längre eller en äldre med normalt mkt mil.
    Vill ju helst ha en S eller JCW (tror jag..??) 3-dörrar, men det dräller ju inte av de varianterna.. dessa är ju klart ballast..!!
    Jag kommer att använda den främst som pendlingsbil till/från jobb, ca 2,2 mil enkel resa.
    spelar mig inte så stor roll om den snittar 0,5 eller strax under litern,.
    finns några som jag har spanat på på blocket..:

    regnr SMP 160, finns i Hallsberg, blå, år 08/09, SJCW, 10 000mil, riktig cool, men är det något att ha? import, många ägare..89 900:-
    regnr KLS 570, finns i Nyköping, grå, år 08, modell S, 13 000mil, ser mkt fin ut, svensksåld.. 91 900:-
    mm mm mm...

    eller ska man satsa på en 1.6 D ??
    Tycker det är skitsvårt att bestämma sig, känns lite olustigt att köpa en bil för ca 100 000:- när man kan så lite som jag om motorer etc..
    tyvärr så har jag ingen kompis som har riktig bra koll på detta märke heller... dock flera som kan BMW i sömnen.. och där har jag fått till mig att många motorer från ca 2004 och framåt är rena skräpet.. har nämligen övervägt en 1-serie oxå..

    HJÄLP!!
    Tack!
    Mvh, Henke

  2. Gilla Hagatorpet gillade detta inlägg
  3. #2
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 922
    Hejsan,

    En sak som är bra är att det är lätt att läsa sig till vilka problem som bilarna kan tänkas ha. Medans andra bilar verka en drös med problem så har MINI bilarna mer generella problem.

    Om du funderar på en bensinare, Gen2 så ha med i budgeten gör att reparera något (borde man ha gör alla beggade bilar med några år på nacken). Det bästa vore att få tag i den faceliftade varianten, då de fixat till en del av det som var problem.
    Vill du ha bättre driftsäkerhet så gå för en diesel, inte riktigt lika kul, men om du får tag i en SD så rör den på sig och du sparar ett par tusenlappar på bränslet.

    Lycka till med letandet. Det blir kul skall du se!
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  4. Gilla Hagatorpet gillade detta inlägg
  5. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jan 2019
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Nyköping
    Län
    Södermanland
    Inlägg
    1
    lånar denna tråd istället för att skapa en ny,

    jag går i tankarna om att köpa en mini och ska ev upp och kolla på denna i helgen. är det något speciellt som kan vara problemområden med dessa modeller och verkar den vettig till det priset? tänkte pruta ned den något pga inga vinterdäck till den.

    https://www.blocket.se/stockholm/Min....htm?ca=11&w=1

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ny ägare av mini cooper s hjälp
    Av boden75 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 10:22
  2. Ny MINI-ägare!
    Av Ace i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 14:24
  3. Svar: 126
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 09:40
  4. ny Mini cooper ägare
    Av Barfly i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •