Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2018
    Förnamn
    Kriss
    Ort
    Lysekil
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    7

    Uppdatera mjukvaran i stereoenheten

    Hej!

    Ny här och ny med Mini Cooper SD -11. Håller fortfarande på att lära känna bilen och dess funktioner och egenheter.

    Jag tänkte uppdatera mjukvaran i stereoenheten (inkl. navigator) och trodde man kunde ladda hem en fil som man tankade över till bilen via ett USB-minne. Men jag hittar ingen bra info om detta eller var man laddar hem uppdateringsfilen. Har jag fått detta om bakfoten? Måste jag ta in bilen till en verkstad föra att uppdatera mjukvaran?

  2. #2
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2018
    Förnamn
    Mathias
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Hej,

    Jag uppgraderade mjukvaran och kartorna i min Cooper S Countryman -11 jag skaffade i somras via USB som du nämner. Jag vill minnas att manövern endast fungerar via USB-kontakten i handskfacket. Jag lyckades aldrig hämta hem filen för mjuvaruuppdatering från någon MINI-sida utan fick hämta den från BMW genom att mata in VIN här https://www.bmw.com/en/footer/software-updates.html. Den senaste uppdateringen jag fick fatt på där verkar ha några år på nacken.

    Lycka till!

  3. Tack brumbrum tackade för detta inlägg
  4. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2018
    Förnamn
    Kriss
    Ort
    Lysekil
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    7
    Tack för svaret!
    Jag har laddat hem en fil (UPD01008.bin) från sidan du länkade till och ska testa den imorgon.
    Tack också för att du gjorde mig uppmärksam på att det finns ett USB-uttag i handskfacket.

  5. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2018
    Förnamn
    Kriss
    Ort
    Lysekil
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    7
    Uppdateringen fungerade klockrent. Det gick bra i USB-uttaget framför växelspaken.
    Dock så fungerar fortfarande inte min Samsung S8 ihop med Mini Connect men det får jag väl dessvärre leva med...

    Som bonus hittade jag även något intressant i handskfacket som visade sig vara en ventil för kalluft till handskfacket.

  6. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2018
    Förnamn
    Mathias
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Kul att höra att det fungerade!

    Jag har inte heller fått min S8 att lira med Mini Connected så har gett upp den tanken tyvärr..

  7. #6
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    brum
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    89
    Jag har också gått och funderat på uppdateringar och har väl inte orkat bry mig eftersom de länkar på MINIs webb inte verkat fungera.
    Bmw länken var guld, tackar!

    En fråga bara... efter att ni gjort uppdateringar...finns det några synliga ändringar?
    Ja menar... är det värt besväret att uppdatera?
    ------------------------------------------------
    MINI Roadster S 2012
    MINI Clubman S 2016
    MINI Countryman SD ALL4 2012 (såld)
    MINI Clubman D, BRG 2008 (såld)
    MINI Cooper, 2005 (såld)

  8. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2018
    Förnamn
    Kriss
    Ort
    Lysekil
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    7
    Nej, några synliga ändringar har jag inte noterat, möjligtvis att speltiden inte visades tidigare vid uppspelning via BT från Spotify, minns inte.
    Uppdateringarna syftar mer till att öka stabiliteten och kompatibiliteten med olika enheter, det är några nya funktioner enligt dokumentationen men inget jag märkt.
    Dessutom upplever jag menyerna som lite mer responsiva men det kan mycket väl vara placebo.
    Senast redigerat av Kriss den 2018-10-06 klockan 10:23.

  9. #8
    MINI-entusiast swedaks avatar
    Reg.datum
    aug 2020
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Höganäs
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Helt ny här

    Rycker tag i denna tråden

    Hämtade min Mini Cooper S 2011 igår.
    Kollade men kunde ej ansluta min telefon vi BT. Kollade mjukvaran och den säger att den är från 2011...Lite föråldrad
    Även kartorna i gps är från 2011

    Kollade med vin på BMW men får fram att 2011 är den senaste uppdateringen vilket låter mycket konstigt.

    Någon som har någon ide om hur jag går vidare innan jag kontaktar BMW??

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Uppdatera Navin
    Av Digitalis i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 13:15
  2. Uppdatera en 02:a
    Av Elias i forum Teknik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 14:30
  3. Uppdatera färddator
    Av CooperStefan i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 15:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •