Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2018
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Visby
    Län
    Gotland
    Inlägg
    1

    Servicelampan tänd en månad efter service??

    Hej alla!

    Jag har en Mini One 1.6 2013 som gått ca 7000 mil och körs lugnt. Då jag skulle lämna den på verkstad i april för att fixa en sensor som gått sönder bad jag dem att serva bilen när den ändå var inne på verkstad och det borde vara dags snart. Servicelampan var alltså inte tänd före service. Detta var på en Mekonomenverkstad. Redan nu i maj, ca en månad efter servicen så tändes servicelampan och displayen säger: Service 2018-05. Vid ett besök på samma verkstad säger de att bromsvätskan behöver bytas nu. Inget har hänt med bilen, t ex, det har inte uppstått läckage i någon bromledning etc. Verkstaden hävdar att de nollställt servicelampan vid servicen. Kan det verkligen stämma att serviceindikatorn fungerar så att man skall behöva lämna på service för ett rutinbyte av en vätska så kort efter förra servicen? Verkar det inte troligare att de helt enkelt glömt att nollställa servicelampan?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Har en Clubman SD -12 som jag servar själv. Brukar nollställa servceindikatorn (finns hjälpsamma individer som lagt ut Youtubefilmer över tillvägagångssätt). Har noterat att nya servicebehov kan dyka upp snabbt efter nollställning. Mekonomen har säkert inte tillgång till all apparatur från BMW, de nollställer kanske på liknande sätt som jag gör. Gissar att BMW djäklas lite med självservare och icke auktoriserade verkstäder, det som ligger framåt påverkas inte. Det måste enligt EU-reger vara möjligt att nollstålla för andra än auktoriserade.

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2017
    Förnamn
    Andy
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    12
    Service indikator varna för flera olika service behov, olja byte inspektion broms vätska det är möjligt de har inte gått inne i bilens data och kollat vad skulle göras och bara byte olja och filter och släkt det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 16:30
  2. Intressekoll: SYDträff i September månad 2010
    Av powernap i forum Evenemang
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 15:30
  3. Kompressorkärlek efter service
    Av rogeraberg i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:13
  4. Intressekoll: SYDträff i maj månad 2010
    Av powernap i forum Evenemang
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 21:21
  5. Tänd Airbag-lampa! PaniK?
    Av Ace i forum Teknik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 19:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •