Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: R53 vs R56

  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2018
    Förnamn
    Hugo
    Ort
    hammarby
    Län
    västa götaland
    Inlägg
    1

    R53 vs R56

    Hej!

    Då man tar snart körkort är det dags att köpa sig en bil. Har fått upp ögonen för Mini Cooper S då dom ska vara riktigt roliga att köra. Men undrar lite skillnad på generationerna. Har fattat att R53 har en kompressor istället för turbo och ska vara lite "råare". Men den ska dricka ganska mycket, vet någon hur mycket ungefär? R56 ska vara lite lugnare och mer välbyggd. Undrar också hur kvalitet är på dom, finns det någon generation som håller bättre? Om jag har förstått det rätt så har Peugeot varit inblandad i vissa motorer. Har inte hört så bra om Peugeot finns det mycket problem med motorerna?


  2. #2
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2018
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1
    Köpte nyss min första Mini jag också! Kollade mycket på R53 S/JCW och R56 S. Slutade med att det blev en R56 SD. Hahaha. I alla fall så gjorde jag ganska mycket research! Började med att läsa igenom denna http://www.motoringfile.com/mini-r50r53-buyers-guide/, och det generella konsesus är att man skall satsa på facelift-versionen av R53, alltså modellår 2005 och 2006. Om inte bara för de maskinella fördelarna så är ju facelift-versionen bra mycket snyggare invändigt. Kommer med den lite bättre kompressorn som från början bara kom i JCW:n, Getrag växellådan och lite annat smått o gott. Fanns att välja till limited slip differential som hjälper mycket när du pressar bilen så hittar du en med det så är du hemma. Tror du får räkna med minst en liter/mil, lätt att det blir mer i de här bilarna också.

    R56 är jag inte riktigt lika high på, men det du ska sikta på är att hitta en med N18-motorn. N14-motorn har problem med carbon build-up i ventilhuset, nu för tiden ska det visst inte vara ett speciellt stort problem att fixa med en blästring av valnötskal men har ingen aning om hur ofta det behövs göras eller hur dyrt det är. Se till att blåsa ur motorn ordentligt så ska det hjälpa att förebygga detta problem, det är visst när man kör och puttrar på låga varv eller kör korta sträckor när motorn kommer upp i temperatur som det blir problem. Förbrukning vet jag inte så mycket om för de här bilarna men du kan nog räkna med lite mindre än på en R53.

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2018
    Förnamn
    Janne
    Ort
    Fornåsa
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    4
    Hej alla. Mitt första inlägg här. Har gått ett tag och funderat på att byta ut våran V70 mot en Mini.
    Vågar man skaffa en R56 som gått 10500 ungefär, eller ska man satsa på en r53:a?

    Gillar att hålla ordning på bilarna, men vill ju att den ska ta mig till jobbet utan hetsskruvning varje söndagkväll.

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2017
    Förnamn
    Hampus
    Ort
    Värnamo
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    6
    Stod också o valde mellan R53 o R56 som första bil, blev en R56 S som jag haft i 3 år nu. Jag tyckte R56 kändes mycket trevligare i interiör o exteriör samt att de flesta är bra utrustade. Angående förbrukning drar min 0.70 vid normal körning.

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2018
    Förnamn
    Janne
    Ort
    Fornåsa
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    4
    Ja det är en S som är av intresse. Tror det blir en 56:a och hoppas att motorn håller ett tag. Är ju visserligen rätt noga och håller gärna ordning på grejjerna, men man vet ju aldrig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •