Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Forum-nybörjare Davidoffs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Förnamn
    David
    Ort
    Falkenberg
    Län
    Halland
    Inlägg
    27

    Vägljud Mini Clubman F56 18" Runflat

    Hejsan
    Dags att byta ut den gamla Volvon mot något roligare.
    Vart och provkörde en Clubman Cooper 2016 med originalmonterade 225/40 -18 Runflat, och upplevde ett mycket högt vägljud.

    Är där någon med erfarenhet av Clubman som bytat ut sina 18" Runflat mot "vanliga" 18" däck? Gör det stor skillnad?
    Synd på en annars trevlig bil, och det ser ju så mycket roligare ut med 18" än tex 16" som med all säkerhet går tystare.
    / Tackar!

  2. #2
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    51
    Vägljudet på nya Clubman är ändå ljusår bättre än den gamla. ��

    Om inte jag minns fel så kräver väl BMW:s och Minis garantier runflat? i vilket fall lär det bli mycket bättre utan runflat. Dock tror jag aldrig att du kommer att nå till samma nivå som en stor bil oavsett. Vår BMW har lägre profil och runflat men där stör man sig inte ett dugg på vägljud eller comfort.

  3. #3
    Forum-nybörjare Davidoffs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Förnamn
    David
    Ort
    Falkenberg
    Län
    Halland
    Inlägg
    27
    Ok, Tack för svar.
    Ang garantier med runflat: där är en 3d Cooper ägare på jobbet som köpte sin 2016 ny, och enligt honom så är det inte runflat på den. Dunlop 17".
    Skulle alla Minis ha runflat, oavsett däckdimensioner?
    Tackar / David

  4. #4
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    51
    Kanske är olika på Mini och BMW.

    BMW kör ju runflat annars så gäller inte deras assistans-garanti om jag har förstått saken rätt. Vet inte om Mini har samma faktiskt.

  5. #5
    Forum-nybörjare Davidoffs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Förnamn
    David
    Ort
    Falkenberg
    Län
    Halland
    Inlägg
    27
    Har ännu inte bytat bil..
    Var in till MINI återförsäljaren idag. Provkörde återigen en Clubman -16 med RFT 18", och den är väldigt väldigt högljud. Men då sade han att man kan välja till "vanliga" däck vid nyköp idag. Ingen runflat. Och då får man med ett lagningskit / kompressor.
    Stod en helt ny Clubman S i hallen, som inte hade några runflat monterade. Hade gärna provkört den.

  6. #6
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    aug 2014
    Förnamn
    Per
    Ort
    Linköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    38
    Hej David,
    Jag köpte en begagnad Clubman 2013 med originalmonterade Dunlop Runflat 205/45/15 och tyckte, precis som du, att de bullrade enormt samt att de var otroligt spårkänsliga. Det framförs återkommande i tester också. Jag har bytt till Michelin Pilot Sport 4 och det är en helt annan bil. Även om du väljer ett billigare däck, kan du räkna med en helt ny körupplevelse. Tänk bara på att du antingen bör ha ett reservdäck eller kompressor + gucka. Det fanns inte i min bil och jag köpte ett originalkit som passar perfekt i kofferten. Nu kan jag pumpa cyklar och luftmadrasser också!

  7. #7
    Forum-nybörjare Davidoffs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Förnamn
    David
    Ort
    Falkenberg
    Län
    Halland
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Per Felding Visa inlägg
    Hej David,
    Jag köpte en begagnad Clubman 2013 med originalmonterade Dunlop Runflat 205/45/15 och tyckte, precis som du, att de bullrade enormt samt att de var otroligt spårkänsliga. Det framförs återkommande i tester också. Jag har bytt till Michelin Pilot Sport 4 och det är en helt annan bil. Även om du väljer ett billigare däck, kan du räkna med en helt ny körupplevelse. Tänk bara på att du antingen bör ha ett reservdäck eller kompressor + gucka. Det fanns inte i min bil och jag köpte ett originalkit som passar perfekt i kofferten. Nu kan jag pumpa cyklar och luftmadrasser också!
    Alright, det låter bra. Har hittat en Demo Clubman en bit härifrån, med 17" och "vanliga" däck. Inga RFT.
    Hoppas på att åka och provköra den snart. Bilarna som levereras utan RFT, har lagningsats med från fabrik enl säljaren.

    Och Michelin får det allt bli isåfall. Köpte Goodyear efficientgrip till vår gamla V70 som skall vara ett tyst däck (68db), men mer vägljud än dom slitna Michelin energy som vi hade tidigare..../ David
    Senast redigerat av Davidoff den 2018-08-02 klockan 18:11.

  8. #8
    Forum-nybörjare Davidoffs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Förnamn
    David
    Ort
    Falkenberg
    Län
    Halland
    Inlägg
    27
    Hejsan
    Lyfter tråden.
    Har införskaffat en Clubman F54 -16, med Bridgestone Potensa S001 225/40-18 Runflat. 72db enligt däckonline.
    Om Buller är prio 1, vilket däck är tystast enligt era erfarenheter.
    / David

  9. #9
    Forum-nybörjare Davidoffs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Förnamn
    David
    Ort
    Falkenberg
    Län
    Halland
    Inlägg
    27

    Smile DB Mätning

    Citat Ursprungligen postat av Davidoff Visa inlägg
    Hejsan
    Lyfter tråden.
    Har införskaffat en Clubman F54 -16, med Bridgestone Potensa S001 225/40-18 Runflat. 72db enligt däckonline.
    Om Buller är prio 1, vilket däck är tystast enligt era erfarenheter.
    / David

    Hej
    Om det kan finnas något intresse, så gjorde jag en liten mätning idag, direkt efter vandra. 18" Bridgestone Runflat VS 17"Dunlop.
    Laddade ned appen" Buller" till min Iphone.
    Exakt samma motorvägssträcka, 125/km/h. Allt avstängt inuti bilarna. Exakt samma placering utav telefon.Huvudhöjd mitten.

    Med vår Clubman S 2016 All4 Automat med Bridgestone Potenza 92y 225/40-18"( märkt 72Db ) Runflat: 125Km/h: 75,2Db
    Med en Clubman S 2019 All4 Automat med Dunlop Sportmaxx 94w 225/45-17" ( märkt 71Db ) ej runflat 125km/h: 73,4Db

    1,8Db skillnad, kan verka marginellt. Men helt klart hörbart. //

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Rickard: Mini Clubman D R55 Chili "17"
    Av Jaguaren i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 23:05
  2. Dragon: MINI Cooper Clubman D - "Yellow Mellow" - R55 - 08
    Av Dragon i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 236
    Senaste inlägg: 2015-04-23, 05:24
  3. Hayesnine: Mini Clubman "lilla röda"
    Av Hayesnine i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 07:23
  4. Faceliftad Clubman - "spionbild".
    Av Fredrik i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •