Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2010
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Oskarshamn
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    10

    Byta batteri/reparera fjärrnyckeln

    Har en fjärrnyckel till en Cooper S -05 som inte funkar att låsa/låsa upp centrallåset med. Batteriet paj efter att bilen inte gått så långa sträckor och ej blivit uppladdat genom tändningen ordentligt. Ny nyckel kostar ca. 2 000:- och det är ju onödigt att betala om man själv kan byta batteriet.

    1) Är det någon här som bytt batteri i fjärren?
    2) Ser på ebay att man kan skicka nyckeln till England för reparation för en 400:-, någon som provat?

    Andra tips på hur man kan göra, hör av Er.

  2. #2

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2010
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Oskarshamn
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Jag beställer en ny nyckel, 1670:- inkl. programmering då skickar dom den till närmsta Åf.

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2010
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Oskarshamn
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Fixat, gick att få igång den igen med lite olika manövrar..tappat kontakten med bilen. Fixade även så kollegan fick igång sin efter 6år...

  5. Gilla Hagatorpet gillade detta inlägg
  6. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2021
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södertälje
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Hej!
    Jag skulle vilja lyfta den här tråden igen då jag blir tokig på min fjärr i nyckeln. Jag har en 2005'a där tidigare ägare öppnat och bytt batteri (till ett icke laddningsbart) och när jag köpte bilen fungerade inte kontrollen. Så jag öppnade nyckeln igen, rengjorde kretskortet och satte dit ett nytt batteri temporärt för att se om jag fick igång fjärren igen. Tyvärr fungerar det ej..
    Jag har läst på nätet och försökt göra om-inititering av nyckeln enligt
    https://www.miniclub.se/showthread.php?t=9611

    Felsökningen är extra svår då man inte vet om själva kretskortet på nyckeln fungerar överhuvudtaget (ingen lysdiod eller likn. för bekräftelse)
    Jag undrar om det finns någon möjlighet att det är mottagar-problem på bil-sidan, dvs att någon säkring eller recievern är trasig. Låter långsökt dock eftersom centrallås osv fungerar med nyckeln.

    Så nu lutar det åt att försöka få tag i antingen en begagnad nyckel med fjärr eller köpa någon nyproducerad kina-nyckel och sätta krets-kortet i min reserv/extra-nyckel som saknar fjärr.
    Är det någon som har tips eller är det någon som vet om det går att köpa "kina"-nycklar och para ihop med bilen ? Kretskortet ser inte exakt likadant ut som mitt kretskort nämligen, så jag blir lite osäker.
    Jag har sneglat på "billiga nycklar" på både wish, aliexpress samt amazon.
    https://www.wish.com/se/product/-rep...true&share=web

    https://www.aliexpress.com/item/3280...archweb201603_

    Tror även BMW's motsvarighet borde fungera, men osäker:
    https://www.amazon.se/radiokort-s%C3...831CFSTTBH7JZD

    Jag har dock inte ett PCFxxx-chip på mitt kretskort utan ett Elmos 10030A tror jag transpondern heter.

    Hur som helst. Tips mottages gärna på hur jag kan felsöka min gamla fjärr/kretskort samt om någon testat para ihop ned kopia-nyckel
    Bör nämna att mitt kretskort ser likadant ut som den här länkade bilden:
    Senast redigerat av Valle den 2021-03-11 klockan 11:38.

  7. #6
    MINI-entusiast swedaks avatar
    Reg.datum
    aug 2020
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Höganäs
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Hittade denna

    https://www.mini2.com/threads/remote...working.86063/

    Av någon anledning är texten borta i inlägget.
    Men här är den


    My key is the re-chargeable, non-replaceable battery type and has 3 buttons: 1) unlock 2) lock 3) open trunk
    The lock or center button has the BMW roundel.

    After much experimentation, I found a procedure that worked and would like to share it:

    1) Get in and close all doors.

    2) Turn on the ingition and turn off quickly.

    3) Remove the 1st key (do not keep it in the ignition as someone suggested).

    4) Hold the key up near your left shoulder (this is so it is closer to the remote reciever antenna - someone else suggested this as well)

    5) Hold down the unlock button (which is button 1 on my key) and press the lock button 3 times (center button on my key). Release the unlock button and the doors lock which confirms the operation.

    6) Quickly repeat steps 4 & 5 for key #2 etc.



    Another Version:

    Remote Key Re-Initialise - If a key fails to operate remotely, it will have to be re-initialised (all keys in sequence at the same time)

    - Get in and “close all doors”

    - Turn ignition on & off quickly (no more than 5 seconds) to start the process. Next action must take place within 30 seconds

    - First key - hold down button #2 (unlock) while striking button #1 (lock) three times. Release button #2. Confirmed by door lock operation.

    - Repeat for second key within 30 seconds of first.

    - After last key then cycle the ignition on/off to finalise the process (not necessary to start the engine.


    Both keys should now have new "randomly selected" security "code words" - asigned by the car's system.
    Those codes will be continuously incremented within the new sequence each time you hit a button. It is when they get out of sequence with the car that they loose the capability to be recognised and you then have to do this again.

    That occurs when you take longer than 1 minute changing the battery, or if you hit buttons more often the 1000 times when it is out of range of the car.
    Senast redigerat av swedak den 2021-03-12 klockan 12:34.
    Cooper S -2011

  8. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2021
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södertälje
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Tack för ditt svar. Det är precis dessa initierings-metoder jag har testat men inte fungerar. Och men eftersom jag bara har 1 nyckel med fjärrkontroll på så har jag ingen koll på om själva nyckel-fjärrkontroll-kretskortet fungerar eller om det t.ex. är fel på bil-sidan med mottagaren eller liknande.
    Man får liksom ingen feedback överhuvudtaget vid initiering.

    Jag är väldigt taggad på att köpa en extra fjärrkontroll och t.ex. bygga in kretskortet i min reservnyckel utan fjärr, alternativt slipa upp en nyckel till. Men jag har ingen lust att köpa en Mini orginal-nyckel från återförsäljaren som kostar 1/10 av vad hela bilen kostar.
    Så om någon testat ebay, amazon eller andra nycklar på nätet och fått det att fungera så tar jag gärna emot tips
    Jag har hittat nycklar som ser likadana ut på utsidan och det står något om ID44 chip, men kretskorten ser oroväckande olikt ut mitt nuvarande kretskort.

  9. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2021
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södertälje
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Goda nyheter....
    Efter en körning med bilen idag (inte bara stilleståennde nyckel av/på) så lyckades jag helt plötsligt para nyckeln med bilen återigen. Så nu fungerar fjärren!!
    Men jag tar gärna fortfarande emot tips på vart man hittar billiga alternativ till fjärren för att komplettera orginal-nyckeln, dvs amazon/kina-kopior.

  10. #9
    MINI-entusiast swedaks avatar
    Reg.datum
    aug 2020
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Höganäs
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Valle Visa inlägg
    Goda nyheter....
    Efter en körning med bilen idag (inte bara stilleståennde nyckel av/på) så lyckades jag helt plötsligt para nyckeln med bilen återigen. Så nu fungerar fjärren!!
    Men jag tar gärna fortfarande emot tips på vart man hittar billiga alternativ till fjärren för att komplettera orginal-nyckeln, dvs amazon/kina-kopior.
    Kul att du lyckades
    Cooper S -2011

  11. #10
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2021
    Förnamn
    Gerry
    Ort
    Norrköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Valle Visa inlägg
    Jag tar gärna fortfarande emot tips på vart man hittar billiga alternativ till fjärren för att komplettera orginal-nyckeln, dvs amazon/kina-kopior.
    Jag skulle också vilja ha en extra nyckel (eller två). Ingen som lyckats beställa något som går att rekomendera?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byta/reparera galler i främre kofångare
    Av Pockorn i forum Teknik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 07:06
  2. Batteri på avställd bil
    Av EvaMaria i forum Teknik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 17:34
  3. Nytt batteri=Fjärrnyckeln fungerar ej
    Av Christian-Mini i forum Teknik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 13:21
  4. Kostnad för att reparera "skadad" Mini
    Av nimaka i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 19:40
  5. kamera batteri
    Av monks i forum Off-topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •